Vědci obnovili krevní oběh prasete hodinu po jeho smrti

Vědci obnovili krevní oběh prasete hodinu po jeho smrti

Během několika minut po posledním úderu srdce začne kaskáda biochemických dějů, vyvolaných nedostatečným průtokem krve, kyslíku a živin, ničit buňky a orgány. Tým vědců z univerzity Yale ale zjistil, že k selhání nemusí dojít tak rychle. Pomocí nové technologie, která dodává do orgánů a tkání speciálně navrženou tekutinu chránící buňky, obnovili krevní oběh a další buněčné funkce u prasat, a to celou hodinu po smrti zvířat. Studie byla zveřejněna v časopise Nature.

29.08.22

Podle autorů tyto poznatky mohou pomoci prodloužit životnost lidských orgánů během chirurgických zákroků a rozšířit dostupnost dárcovských orgánů. Mohly by také pomoci léčit orgány nebo tkáně poškozené ischemií (nedostatečným prokrvením) při infarktu nebo mrtvici.

„Všechny buňky neodumírají okamžitě, dochází k delšímu sledu událostí,“ vysvětlil odborný pracovník v oblasti neurověd na Yaleu a spoluautor studie David Andrijevic. „Je to proces, do kterého můžete zasáhnout, zastavit ho a obnovit některé buněčné funkce,“ dodal.

Výzkum navazuje na dřívější projekt z roku 2019 vedený Yaleovou univerzitou, kdy vědci obnovili krevní oběh a některé buněčné funkce v mozku mrtvého prasete pomocí technologie nazvané BrainEx. Tuto i nynější studii vedla laboratoř Nenada Sestana, profesora neurovědy Harveyho a Kate Cushingových a profesora srovnávací medicíny, genetiky a psychiatrie na Yaleově univerzitě.

„Pokud se nám podařilo obnovit určité buněčné funkce v mrtvém mozku, orgánu, o němž je známo, že je nejvíce náchylný k ischemii, předpokládali jsme, že něčeho podobného by bylo možné dosáhnout i u jiných životně důležitých orgánů, které lze transplantovat,“ řekl Sestan.

V nové studii tak vědci použili upravenou verzi BrainEx – nazvanou OrganEx – na celé prase. Tato technologie se skládá z perfuzního zařízení podobného přístrojům na srdce a plíce, které během operace vykonává práci orgánů, a experimentální tekutiny obsahující sloučeniny, které mohou podpořit buněčné zdraví a potlačit zánět v celém těle prasete. Srdeční zástava byla vyvolána u prasat v anestezii, která byla hodinu po smrti ošetřena OrganExem.

Obnovené funkce orgánů

Šest hodin po nasazení OrganExu vědci zjistili, že některé klíčové buněčné funkce jsou v mnoha oblastech těla prasat aktivní – včetně srdce, jater a ledvin. Přišli také na to, že i některé funkce orgánů byly obnoveny. Například v srdci, které si zachovalo schopnost stahovat se, našli důkazy elektrické aktivity. „Podařilo se nám také obnovit krevní oběh v celém těle, což nás ohromilo,“ uvedl Sestan.

Za normálních okolností, když srdce přestane bít, začnou orgány otékat, kolabují cévy a blokují krevní oběh, popsal Sestan. Přesto byl krevní oběh obnoven a orgány u uhynulých prasat, která dostala OrganEx, se zdály být funkční na úrovni buněk a tkání. „Pod mikroskopem bylo obtížné rozlišit zdravý orgán od orgánu, který byl po smrti ošetřen technologií OrganEx," dodal spoluautor studie Zvonimir Vrselja.

Stejně jako v experimentu v roce 2019 vědci také zjistili, že v některých oblastech mozku byla obnovena buněčná aktivita, ačkoli v průběhu experimentu žádná organizovaná elektrická aktivita, která by naznačovala vědomí, nebyla zjištěna.

Zachování motorických funkcí

Tým byl obzvláště překvapen, když u zvířat, která po celou dobu šestihodinového experimentu zůstala v anestezii, pozoroval mimovolné a spontánní pohyby svalů v oblasti hlavy a krku. Tyto pohyby naznačují zachování některých motorických funkcí, uvedl Sestan. Vědci zdůraznili, že k pochopení zjevně obnovených motorických funkcí u zvířat jsou nutné další studie a že je nutné důsledné etické posouzení ze strany dalších vědců a bioetiků.

Experimentální protokoly nejnovější studie schválil Yaleův Institucionální výbor pro péči o zvířata a jejich použití a řídil je i externí poradní a etický výbor.