Režisérka a spoluautorka Miriam Cohenová, která pochází z Izraele, se ve svých sedmnácti letech nemohla z náboženských důvodů zúčastnit školního výletu do Polska. Její přátelé se vrátili se silným zážitkem. Měla tak pocit, že jí něco uniklo. Slíbila si proto, že se jednou na cestu vydá.
Spolu se svými tvůrčími partnery Chani Koplowitzovou a Yuti Neimanem se rozhodla využít virtuální realitu, aby umožnila těm, kteří místo nemohou navštívit, spatřit ho na vlastní oči.
„Technologie virtuální reality vypráví příběh holocaustu způsobem, se kterým se mohou mladí lidé ztotožnit. Holocaust není vzdálený okamžik vzpomínek, něco, co se studuje podle knih, fotografií a muzejních expozic. Je to něco, co je možné zažít pomocí této technologie. Je to průlom ve vzdělávání mladých lidí o holocaustu,“ řekla Cohenová serveru Jewish News.
Získat povolení, aby se štáb do Osvětimi-Březinky dostal, vyžadovalo intenzivní vyjednávání. Nakonec byl ale dokument s podporou ředitele a představenstva památníku natočen. A to během tří dnů při covidové pandemii.
„Brilantní reprezentace“
Na projekci ve Velké Británii se přišla podívat izraelská velvyslankyně Tzipi Hotovelyová, vnuk Nicholase Wintona, který zachránil 669 českých dětí před nacisty, Laurence Winton nebo přeživší Manfred Goldberg a Jacques Weisser.
Vnuk britského hrdiny ocenil „úžasnou práci“ tvůrců filmu. „Tohle je něco, co musí zažít každý. Nikdy jsem v Osvětimi nebyl a nyní jsem se tam přenesl. Je těžké to pochopit, ale díky tomu (filmu) je to jednodušší a rozhodně silné,“ popsal.
Správce Jad Vašem ve Velké Británii Jacques Weisser pochválil všechny, kteří dali dohromady „tento úžasný film ve virtuální realitě“. Manfred Goldberg řekl, že snímek je „brilantní reprezentací“. „Triumf ducha ukázal úžasnou technologii. Je to zajímavý nápad, jak pokračovat ve vyprávění historie pro dobu, kdy už nemáme pamětníky,“ hodnotila výkonná ředitelka organizace Holocaust Memorial Day Trust Olivia Marks-Woldmanová.
Vedoucí oddělení pro vzdělávání a virtuální realitu ze společnosti Meta Matthew Sanders ocenil technologii filmu, ženy, které za ním stojí, a roli, kterou může virtuální realita hrát ve vzdělávání.