Oděv Yangové byl vyroben z výtažku z mořských řas, který po odlití do 3D forem vytvořil složitou krajku. Poté byl ošetřen proteinem z hedvábných kokonů. Aby tento neskutečný výtvor přivedla k životu, začala Yangová experimentovat s virtuálními návrhy.
„Spojení prvků vědy, digitálních technologií a vizuální módy mě nesmírně baví," vysvětlila. „V digitální sféře je větší tvůrčí svoboda, neexistují tam žádná omezení, žádná gravitace," řekla. Občas se vrací zpět a přesouvá návrhy z virtuálního prostředí do skutečného.
Šaty jako ze sci-fi filmu
Yangová byla mezi návrháři, kteří se nedávno zúčastnili prvního Metaverse Fashion Weeku. Na rozdíl od týdne módy, jak ho běžně známe - se tento konal ve virtuálním světě, na platformě založené na prohlížeči s názvem Decentraland. Zapojit se mohl každý, kdo měl počítač, a vyslat pak svého avatara, aby se trhaně procházel nákupními centry a sledoval přehlídky značek jako Etro, Tommy Hilfiger nebo Roberto Cavalli. Yangová na své přehlídce představila sérii virtuálních "kůží" ve spolupráci s umělkyní Kristou Kim a amsterodamským digitálním módním domem Fabricant. V jejích návrzích byly použity materiály jemné jako křídla vážek.
Módní domy jako The Fabricant, DressX a Dematerialised neprodávají klasické oblečení. Není v nich nic, čeho by se dalo dotknout, nebo co by si člověk mohl vyzkoušet. Zákazníci si nemohou objednat kousek, který by si oblékli na večeři, nebo ho pověsili do skříně. Místo toho se tyto obchody specializují na nehmotné výtvory. V jejich nabídce můžete najít například šeříkové puffové šaty, které se beztížně vznášejí kolem těla, nebo stříbrné brnění, z něhož vedou pohyblivé výrůstky. V závislosti na designu si zákazníci mohou zaplatit za to, aby byl jeden z těchto fantastických oděvů přesunut na jejich fotku nebo jej měli jako filtr rozšířené reality na svých videích.
Zářná budoucnost digitální módy?
Metaverse mění způsob, jakým chápeme módu. Pomocí virtuální a rozšířené reality se můžeme volně pohybovat mezi různými 3D světy a komunitami. Přestože digitální návrhy zatím nejsou ve srovnání s klasickými oděvy tak výdělečné, módní průmysl rozhodně vidí v digitálním světě potenciálně velmi lukrativní nový trh. Podle údajů investiční banky Morgan Stanley by hodnota digitálního módního průmyslu mohla do roku 2030 dosáhnout 50 miliard dolarů.
Jako příklad potenciální ziskovosti virtuální módy vidí Lavinia Fasano, analytička londýnské konzultační společnosti Future Laboratory vzestup herního odvětví. Herní trh má větší hodnotu než video a hudební průmysl dohromady, přičemž velká část těchto peněz pochází z prodeje skinů a dalších herních předmětů a doplňků. Vzpomínáte si, jak jste řešili, do čeho obléknout svého Simíka? Právě tady digitální móda začala. Dává tedy smysl, že oblast her by mohla představovat snadný počáteční krok pro značky, které se chtějí ponořit do světa virtuálního oblečení.
Luxus pro všechny
Nakonec není zajímavá jen otázka zisku, ale toho, jak může metaverse radikálně ovlivnit způsob, jakým se spotřebitelé oblékají, nakupují a přemýšlejí o módě. Budeme se nakonec všichni potulovat po virtuálních městech oděni do okřídlených šatů nebo čelenek s chapadly? Mohli bychom podobně jako Cher Horowitzová ve filmu Clueless začínat každý den prohlížením digitálního šatníku? Druhá možnost je relativně možná již nyní díky řadě aplikací, do nichž si člověk může ukládat své oblečení, přičemž rozšíření této varianty spočívá v možnosti "vyzkoušet si" virtuální oděvy nebo doplňky ještě před jejich nákupem - proces, který se bude spolu se zdokonalováním technologií zefektivňovat.
Digitální oděvy se na internetu mohou také vyskytovat v podobě NFT (non-fungible token) jako digitální aktiva registrovaná pomocí jedinečných údajů uložených v blockchainu. To znamená, že přestože obrázek virtuálních šatů může vidět či uložit kdokoli na internetu, osoba, která si je zakoupila, ať už jako jedinečný unikát nebo součást limitované série, může prokázat své vlastnictví a následně je prodat či vyměnit, přičemž jejich hodnota se zvyšuje nebo snižuje stejně jako u fyzického oděvu.
Lavinia Fasano se domnívá, že by tyto NFT oděvy mohly zcela změnit způsob, jakým chápeme luxus, nedostatek a hodnotu. „Jedním z hlavních předpokladů NFT je, že čím více je daný obraz vidět, tím větší kulturní hodnotu získává a tím dražší bude." Stejně jako pop-art jde tedy proti základní myšlence, že hlavní hodnota luxusu spočívá ve vlastnictví něčeho, co ostatní nemají. Jako příklad klasické módy uvádí nesmírně populární kabelky americké návrhářky Telfar Clemensové, které nabízejí dostupnou, všudypřítomnou formu luxusu. Motto značky zní: „Ne pro vás - pro každého."
Příležitost pro nováčky
Nakonec by mohlo dojít k úplnému převrácení módního systému, neboť noví módní tvůrci mají šanci vybudovat velmi úspěšnou značku, aniž by museli mít zastoupení v Paříži nebo New Yorku. K tvorbě digitální módy je třeba pouze počítač a kvalitní návrhářský software, jako je například Clo3D nebo MarvelousDesigner. Díky tomu se několik návrhářů proslavilo doslova přes noc, mezi nimi například Tribute Brand: chorvatská kybernetická módní společnost, kterou založila Gala Marija Vrbaničová. Tato dáma dříve předváděla klasické kolekce na londýnském týdnu módy, ale během dvou dnů od prvního zveřejnění jednoho ze svých hyperfuturistických digitálních návrhů na Instagramu ji kontaktoval Vogue Business. "Je naprosto nepředstavitelné, aby se něco takového stalo značce, která nemá sídlo v hlavním městě módy," řekla.
Metaverze má pro módní návrháře obrovský imaginativní a kreativní potenciál. „Tento prostor umožní rozkvět mnoha mladým tvůrcům po celém světě," předpovídá Marjorie Hernandezová, designérka a odbornice na inovace. „Věřím, že přichází nová éra umění a zcela nová vlna tvůrců."