Služba díky speciální technologii pomáhá starším lidem i jejich blízkým
Technologie
Foto: se souhlasem Život 90

Služba díky speciální technologii pomáhá starším lidem i jejich blízkým

Tísňová péče NADOSAH nabízí zařízení, díky kterému mají senioři a seniorky pomoc stále nablízku. Mohou tak i ve stáří žít ve vlastním domově a my můžeme být klidnější, že jsou naši blízcí v bezpečí.

22.03.22

Péče o stárnoucího rodiče nebo jinou blízkou osobu je téma, které se nějak dotýká či jednou bude dotýkat asi každého z nás. Je proto dobré vědět, že existují sociální služby, které nám s péčí mohou pomoci. Jednou z nich je služba NADOSAH, tísňová péče organizace ŽIVOT 90. Ta je určena starším lidem, kteří chtějí i v pokročilém věku žít ve svém domově a cítit se tam v bezpečí. Využít ji mohou ale například i lidé se zdravotním postižením.

Populace stárne, řešením jsou asistivní technologie

„Tísňová péče patří mezi terénní sociální služby, díky kterým mohou lidé i ve stáří žít ve svých domovech. Tento způsob podpory je navíc efektivnější a umožňuje sdílet péči s blízkými. Většina rodinných příslušníků v České republice dává přednost péči o své rodiče v domácím prostředí, dokud to jen jde,“ uvádí ředitel organizace ŽIVOT 90 Jaroslav Lorman.

Žít doma co nejdéle si přeje i většina seniorek a seniorů. Z průzkumů vyplývá, že 9 z 10 starších lidí preferuje své domácí prostředí před domovem seniorů. Pobytová zařízení navíc nemají dostatečnou kapacitu. I s ohledem na stárnutí populace je potřeba hledat řešení do budoucna právě v terénních službách a asistivních technologiích.

Jak funguje tísňová péče NADOSAH?

Služba NADOSAH nabízí klientům a klientkám díky speciálnímu zařízení nepřetržitou hlasovou komunikaci a pomoc v případě náhlého zhoršení jejich zdravotního stavu nebo při jiné krizové situaci – například, když upadnou a nedokážou sami vstát nebo se při pádu zraní.

O nouzové situaci se dispečink služby NADOSAH dozví prostřednictvím tlačítka, které mají klienti neustále u sebe nebo díky čidlu, které je umístěno v jejich bytě a které samo upozorní dispečink, pokud dlouho nezaznamená pohyb. Pracovníci dispečinku se následně s klientem spojí přes ústřednu, která umožňuje oboustrannou hlasovou komunikaci a je nastavena vždy na míru tak, aby se pracovníci s klientem slyšeli třeba i přes zeď nebo zavřené dveře koupelny.

Pokud pracovníci služby zjistí, že je klient zraněný, nedokáže sám vstát nebo nereaguje, okamžitě zajistí pomoc dle individuálního plánu klienta – zavolají rodinu, sousedy, výjezdovou službu nebo v případě zranění rychlou záchrannou službu.

„Máme i úschovnu klíčů od bytů klientů, kteří se rozhodli uložit u nás své klíče pro případ krizové situace, aby výjezdová služba nemusela porušit dveře od bytu,“ říká Lenka Víznerová, vedoucí služby NADOSAH a dodává, že jejich zařízení prošla v minulém roce technologickou obnovou, a tak se uživatelé služby nemusí obávat ani výpadků elektřiny. „Naše zařízení jsou pro případ výpadku proudu doplněna záložní baterií, která vydrží až 3 dny,“ dodává.

Technologická obnova se týkala i celého dispečinku a díky tomu je nyní služba NADOSAH schopna postarat se o ještě větší počet seniorů a seniorek. V současnosti službu využívá bezmála 1000 klientů po celé České republice.

Součástí služby je i možnost pravidelného obvolávání seniorů a seniorek, kdy se jich pracovníci služby ptají, jestli něco nepotřebují a jak se jim daří. Využít je možné i doplňkovou venkovní variantu služby, která je určena pro aktivní klientky a klienty. Speciální karta s tlačítkem je v tomto případě doplněná o GPS s funkcí geofence.

 

ZDROJ

Související

Technologie budoucnosti přenáší do historie. Virtuální realita ukazuje hrůzy holocaustu

Režisérka a spoluautorka Miriam Cohenová, která pochází z Izraele, se ve svých sedmnácti letech nemohla z náboženských důvodů zúčastnit školního výletu do Polska. Její přátelé se vrátili se silným zážitkem. Měla tak pocit, že jí něco uniklo. Slíbila si proto, že se jednou na cestu vydá. Spolu se...


Lockdowny přinesly mnohonásobný nárůst sexuálního zneužívání dětí online

Nadace Internet Watch Foundation (IWF) uvádí, že její data ukazují, jak predátoři využili situace. Sociálních média naprala na ještě větší popularitě na začátku roku 2020, kdy vypukla pandemie. V loňském roce IWF zaznamenala více než 63 000 webových stránek zobrazujících děti v choulostivých...


Digitální fotoaparáty se vrátily do módy, oživil je online svět

Za posledních 12 měsíců videa s hashtagem #digitalcamera zaznamenala na TikToku více než 220 milionů zhlédnutí. Analytici popisují tento trend jako spojený s podobným oživením módy z přelomu století. Brit Scott Ewart získal na svém TikTok účtu více než pět milionů lajků pomocí toho, co je nyní...