Péče o stárnoucího rodiče nebo jinou blízkou osobu je téma, které se nějak dotýká či jednou bude dotýkat asi každého z nás. Je proto dobré vědět, že existují sociální služby, které nám s péčí mohou pomoci. Jednou z nich je služba NADOSAH, tísňová péče organizace ŽIVOT 90. Ta je určena starším lidem, kteří chtějí i v pokročilém věku žít ve svém domově a cítit se tam v bezpečí. Využít ji mohou ale například i lidé se zdravotním postižením.
Populace stárne, řešením jsou asistivní technologie
„Tísňová péče patří mezi terénní sociální služby, díky kterým mohou lidé i ve stáří žít ve svých domovech. Tento způsob podpory je navíc efektivnější a umožňuje sdílet péči s blízkými. Většina rodinných příslušníků v České republice dává přednost péči o své rodiče v domácím prostředí, dokud to jen jde,“ uvádí ředitel organizace ŽIVOT 90 Jaroslav Lorman.
Žít doma co nejdéle si přeje i většina seniorek a seniorů. Z průzkumů vyplývá, že 9 z 10 starších lidí preferuje své domácí prostředí před domovem seniorů. Pobytová zařízení navíc nemají dostatečnou kapacitu. I s ohledem na stárnutí populace je potřeba hledat řešení do budoucna právě v terénních službách a asistivních technologiích.
Jak funguje tísňová péče NADOSAH?
Služba NADOSAH nabízí klientům a klientkám díky speciálnímu zařízení nepřetržitou hlasovou komunikaci a pomoc v případě náhlého zhoršení jejich zdravotního stavu nebo při jiné krizové situaci – například, když upadnou a nedokážou sami vstát nebo se při pádu zraní.
O nouzové situaci se dispečink služby NADOSAH dozví prostřednictvím tlačítka, které mají klienti neustále u sebe nebo díky čidlu, které je umístěno v jejich bytě a které samo upozorní dispečink, pokud dlouho nezaznamená pohyb. Pracovníci dispečinku se následně s klientem spojí přes ústřednu, která umožňuje oboustrannou hlasovou komunikaci a je nastavena vždy na míru tak, aby se pracovníci s klientem slyšeli třeba i přes zeď nebo zavřené dveře koupelny.
Pokud pracovníci služby zjistí, že je klient zraněný, nedokáže sám vstát nebo nereaguje, okamžitě zajistí pomoc dle individuálního plánu klienta – zavolají rodinu, sousedy, výjezdovou službu nebo v případě zranění rychlou záchrannou službu.
„Máme i úschovnu klíčů od bytů klientů, kteří se rozhodli uložit u nás své klíče pro případ krizové situace, aby výjezdová služba nemusela porušit dveře od bytu,“ říká Lenka Víznerová, vedoucí služby NADOSAH a dodává, že jejich zařízení prošla v minulém roce technologickou obnovou, a tak se uživatelé služby nemusí obávat ani výpadků elektřiny. „Naše zařízení jsou pro případ výpadku proudu doplněna záložní baterií, která vydrží až 3 dny,“ dodává.
Technologická obnova se týkala i celého dispečinku a díky tomu je nyní služba NADOSAH schopna postarat se o ještě větší počet seniorů a seniorek. V současnosti službu využívá bezmála 1000 klientů po celé České republice.
Součástí služby je i možnost pravidelného obvolávání seniorů a seniorek, kdy se jich pracovníci služby ptají, jestli něco nepotřebují a jak se jim daří. Využít je možné i doplňkovou venkovní variantu služby, která je určena pro aktivní klientky a klienty. Speciální karta s tlačítkem je v tomto případě doplněná o GPS s funkcí geofence.