Nyní totéž plánuje startup sídlící v texaském Austinu, jen chce místo lidí přepravovat balíky. Cílem společnosti Pipedream Labs je zrealizovat v tomto desetiletí to, čemu se říká "hyperlogistika", díky níž bude možné doručovat balíky do 30 sekund.
Myšlenka spočívá ve vybudování sítě podzemních trubek určených k dopravě balíčků z centrálního uzlu do okolí, kde by je vyzvedávali řidiči pro doručení na poslední kilometry, nebo by si je vyzvedávali přímo zákazníci.
Podíl zboží nakupovaného online oproti zboží v obchodech se neustále zvyšuje. Pandemie samozřejmě výrazně celou situaci zkreslila, nicméně zdá se, že lidé si docela rychle přivykli na online nákupy, a to nejen potravin, ale i domácích potřeb, bot, oblečení a vlastně čehokoli jiného, co lze na internetu pořídit.
Každodenní přeprava obrovského množství balíků z bodu A do bodu B každopádně není dobrá pro životní prostředí ani pro dopravní zácpy. Několik společností investuje do doručování zásilek pomocí dronů - včetně společnosti Walmart, která tento týden oznámila rozšíření svého programu doručování zásilek pomocí dronů. Ale podle názoru spoluzakladatele a technického ředitele společnosti Pipedream Labs Drewa Bellcocka to drony nezvládnou.
„Drony se nemohou stát hlavní infrastrukturou pro doručování, protože když se zamyslíte nad objemem doručovaných věcí, obloha by byla doslova pokryta drony," řekl v jednom rozhovoru. „Také stojí 25krát více energie poslat něco pomocí kvadrokoptéry než přes robota na zemi. Jakmile to pochopíte, uvědomíte si, že pozemní doprava je zřejmě způsob, jakým se věci mají přepravovat."
Nákladní moduly, které Pipedream navrhl, jsou asi 46 cm dlouhé a mají asi 28 cm v průměru, což je podle webových stránek společnosti dostatečná velikost na to, aby unesly 95 procent zásilek určených k doručení domů. Pody by se pohybovaly rychlostí až 120 km za hodinu, přičemž každý z nich by fungoval na dobíjecí palubní baterie a byl by rozdělen na hnací a nákladní část, podobně jako nákladní auto a přívěs.
Jezdily by do terminálů strategicky rozmístěných tak, aby maximalizovaly počet zákazníků v okruhu 400 metrů. Cílem společnosti Pipedream je snížit náklady na doručení v rámci okresu na pouhých 75 centů.
Společnost plánuje samofinancovat instalaci pilotní infrastruktury pomocí běžných bankovních úvěrů pro veřejné služby. V říjnu loňského roku získala 1,5 milionu dolarů v rámci předběžného financování.
Bellcock předpokládá, že doručování balíků bude tak běžné a v takovém objemu, že se bude podobat veřejné službě; s tím, jak se náš životní styl stále vyvíjí, zároveň rostou i naše požadavky na snadnost a nízké náklady v souvislosti s doručováním zboží.
„Amazon používám téměř denně, asi pět dní v týdnu dostávám balíček, a v budoucnu to bude ještě rozšířenější," řekl Bellcock. „Takže pokud o doručování přemýšlíte jako o veřejné službě, měla by být pod zemí se všemi ostatními veřejnými službami, ve svém vlastním vyhrazeném kanálu."
Asi je jasné, že Bellcock i dnes patří mezi uživateli Amazonu spíše mezi výjimky- pět balíků týdně se zdá být hodně -, ale jeho předpoklad, že další spotřebitelé budou následovat jeho příkladu, je pravděpodobně správný. Ať už to bude za dva roky, za deset let nebo za dvacet let, budeme potřebovat lepší způsob, jak doručovat zásilky lidem, než aby dodávky jezdily po městech ve dne v noci. Možná to budou drony, malí autonomní pozemní roboti, podzemní hyperloop nebo řešení, které zatím nikoho nenapadlo.