Cílem Finska je transformovat se do roku 2035 v oběhovou či cirkulační ekonomiku a ve stejném roce chce tato severoevropská země dosáhnout uhlíkové neutrality. Podle Pařížské dohody se Finsko zavázalo k dopravě bez fosilních paliv, do roku 2030 sníží emise na polovinu a do roku 2045 je úplně odstraní.
Finsko je průkopníkem koncepce mobility jako služby (Mobility as a Servece - MaaS). Počátky MaaS, tedy sdílených dopravních služeb na vyžádání, sahají do konce 90. let, kdy vyzkoušel službu měsíčního předplatného pro dopravu Göteborg. Tento experiment však byl z různých důvodů přerušen a trvalo několik let, než se myšlenka MaaS dostala do centra pozornosti debaty o mobilitě. Od roku 2012 odvedli Sampo Hietanen (tehdejší generální ředitel společnosti Intelligent Transport Systems Finland) a Sonja Heikkilaová (studentka na univerzitě Aalto) s podporou finského ministerstva dopravy při popularizaci tohoto konceptu mnoho práce. Hietanen později založil MaaS Global a v roce 2017 spustil aplikaci Whim, která se stala první plně funkční komerční aplikací MaaS.
Na světě pravděpodobně neexistuje místo, kde by byl koncept MaaS rozvinutější než v Helsinkách. Dnes zde uživatelé aplikace Whim uskutečňují 73 % svých cest veřejnou dopravou ve srovnání s 48 % lidí bez aplikace. Dále je 42 % všech cest městem na kole Whim kombinováno s veřejnou dopravou.
To, co dělá z Helsinek tak dobré místo pro zahájení podnikání, je dobré porozumění hranici mezi soukromým a veřejným sektorem. Veřejný sektor stanoví spravedlivá pravidla a aplikuje je na všechny hráče, bez ohledu na to, jak jsou velcí či malí nebo zda jsou místní nebo zahraniční. Hlavní provozovatel helsinské veřejné dopravy HSL otevřel své jízdenkové API dalším operátorům MaaS. Helsinky mají tak jeden z nejotevřenějších systémů MaaS na světě, kde každý soutěží za stejných podmínek, a to vše ve prospěch poskytování lepších služeb obyvatelům.
Helsinki Region Infoshare poskytuje každému přístup ke stovkám aplikací, datových sad a API zdarma. V rámci úsilí o cirkulační ekonomiku se Helsinky snaží o vytvoření inteligentního ekosystému, který podporuje podnikání a snižuje produkci emisí a odpadu. Ekosystém je plně otevřen novým startupům.
Helsinky a okolní aglomerace mají „jen“ něco málo přes 1,5 milionu obyvatel. Je to dost slušné spotřebitelské měřítko, ale nic jako Londýn nebo Paříž. Méně obyvatel znamená horší podhoubí pro vznik firem a služeb zaměřených na B2C. Helsinky se tedy zaměřují na startupy B2B, zejména v oblasti autonomních aut a baterií. Finsko buduje ekosystém pro podnikání v oblasti autonomních vozidel. PAVEF (Platform for Autonomous Vehicles Ecosystem Finland) se věnuje podpoře inovací a konečnému zavedení autonomních vozidel ve Finsku. V této oblasti se má do roku 2029 točit miliarda eur a místní společnosti Unikie byly přiděleny finanční prostředky na zahájení zřizování ekosystému.
Baterie jsou dalším důležitým oborem potenciálních inovací. Finsko recykluje 49,2 % svého elektronického odpadu, průměr EU je přitom jen 34,8 %. Finsku jde o to, aby bylo jedničkou v oblasti recyklace baterií. Zajímavé je, že Finsko má všechny klíčové minerály používané v lithium-iontových bateriích, nicméně se v rámci svého odhodlání k cirkulární ekonomice snaží udržet je pod zemí, pokud to jde. Evropská komise dokonce Finsko požádala, aby převzalo odpovědnost za vývoj recyklace baterií v Evropě. BATCircle, ekosystém pro konsorcium bateriových kovů, posiluje vazby mezi soukromými společnostmi a výzkumnými organizacemi a vyvíjí nové obchodní nápady, aby byla oběhová ekonomika aplikovatelná co nejvíce i na baterie.
Zdroj: www.thenextweb.com