Brave Search se stane výchozím vyhledávačem v prohlížeči Brave ke konci tohoto roku a od své konkurence se bude lišit především tím, že nebude nenasytně sbírat a monetizovat vaše data. Právě díky ochraně dat by se mohl stát významným konkurentem současné jedničky na trhu, společnosti Google.
Porazit ve vyhledávání společnost Google je nadlidský úkol. Podle analytické společnosti StatCounter totiž prochází více než 92 % všech vyhledávání právě přes Google. Na druhém místě je s necelými 3 % vyhledávač Bing. Google tak vlastní většinu informací o tom, co, jak a kdy lidé vyhledávají, a na co klikají. Díky tomu svůj vyhledávač neustále zdokonaluje a nabízí nejrelevantnější výsledky.
Právě teď však nastává ideální chvíle pro změnu. Společnost Google je pod stále větším tlakem kladeným na ochranu soukromí spotřebitelů, protože vlády po celém světě zvyšují antimonopolní kontrolu. Veřejné mínění a zpřísňující se legislativa tak menším hráčům v boji s velkými technologickým gigantem hraje do karet.
“Pro úspěch vyhledávače Brave je klíčové, aby ho používalo co nejvíc lidí,” říká výkonný ředitel Brendan Eich, který před spoluzaložením Brave vedl Mozillu a Firefox. "Uživatelé jsou pro zlepšování našeho vyhledávání zcela zásadní.”
Zpočátku nebude Brave Search zobrazovat reklamy, což je hlavní způsob, jakým Google zpeněžuje výsledky vyhledávání. Později nabídne bezplatné vyhledávání podporované reklamami a placenou verzi bez reklam.
Boj s technologickým obrem
Na rozdíl od většiny nových vyhledávačů, které zpravidla jen přelévají výsledky z Googlu a Bingu (Microsoft), vytváří Brave vlastní nezávislý webový index. V některých oblastech vyhledávání, jako jsou třeba obrázky, kde vlastní výsledky zatím nemají dostatečnou kvalitu, se pak Brave Search spoléhá na Bing. Při běžném vyhledávání Brave nabízí lidem, kteří tuto funkci povolí v nastavení, přimíchat i výsledky od Googlu.
Společnost Brave samozřejmě není jedinou, která si brousí zuby na kór byznys společnosti Google. Společnost DuckDuckGo, nabízející vyhledávač a mobilní prohlížeč zaměřený na ochranu soukromí, tento měsíc uvedla, že její roční příjmy přesahují 100 milionů dolarů, a že plánuje spustit prohlížeč pro stolní počítače. DuckDuckGo, stejně jako Yahoo, Ecosia, StartPage, Qwant a další menší vyhledávače, využívají na základě uzavřených partnerství výsledky vyhledávání z vyhledávače Bing a Google.
Surfování beze stopy
Firma Brave vybudovala svůj vyhledávač za pomocí vyhledávače Tailcat, který koupila na začátku tohoto roku od německé společnosti Hubert Burda Media. Tailcat byl navržen tak, aby poskytoval výsledky vyhledávání bez zaznamenávání aktivit uživatelů nebo vytváření profilů.
Prohledávání celého webu, vytváření indexu nalézaných informací a následné vyhodnocování nejlepších výsledků pro daný vyhledávací dotaz, vyžaduje obrovské prostředky. Brave však nevytváří svůj vyhledávací index sám, ale pracuje s metodou crowdsourcingu. S pomocí uživatelů Brave, kteří, pokud se pro to rozhodnou, mohou Brave poskytovat údaje o tom, co při surfování na internetu hledají, a na jaké výsledky pak klikají. Tyto údaje zvané clickstream jsou anonymizované, takže je nelze vysledovat a přiřadit konkrétním uživatelům.
Metoda využívání clickstreamových dat je podobná přístupu, který Microsoft využíval ve vyhledávači Bing. To však tehdy vedlo k tomu, že Google tuto společnost obvinil z kopírování jejích výsledků vyhledávání. V roce 2011 pak společnost Google ručně propojila výsledky tak, aby zobrazovaly konkrétní stránky pro nesmyslná vyhledávání typu "hiybbprqag".
Zaměstnanci společnosti Google vyhledávali tyto výrazy v počítačích s prohlížečem Internet Explorer společnosti Microsoft, ve kterém měli spuštěné rozšíření Bing toolbar. Bing pak v některých případech začal doporučovat stejné stránky, jako byly výsledky vyhledávání od Googlu.
“Naše systémy strojového učení pouze nekopírují, ale agregují a optimalizují," říká Eich. "Brave Search je systém strojového učení zaměřený především na uživatele, což jde o poznání dál než jen ke kopírování výsledků z Googlu.”
Vydělávejte na svých datech sami v kryptoměně
Ve výchozím nastavení Brave odstraňuje reklamy na webu a blokuje kódy webových stránek, které by mohly sledovat vaše chování na internetu. Uživatelé se také mohou rozhodnout pro vlastní reklamní systém Brave. Tento systém vrací část příjmů uživatelům prostřednictvím vlastní kryptoměny Brave nazvané Basic Attention Token. Autoři webů a videí na YouTube nebo Twitchi pak mohou za svůj obsah přijímat platby přímo od uživatelů Brave.