Petr Beneš 20. KVĚTNA 2017
Digitální disrupce přinese v následujících letech obrovskou změnu do většiny oblastí našeho života, ale jednu z největších proměn lze čekat v oblasti dopravy. Na informačním portálu 6DHub.cz se často věnujeme dopravním trendům. Publikovali jsme celou řadu článků o tom, co chystá Elon Musk v Tesle, co plánuje Google se svojí divizí autonomních vozidel Waymo nebo Uber s obdobnou společností Otto. Také pro další tradiční firmy jako Ford, Microsoft, Airbus, VW se elektromobilita a téma samořídící aut nebo hybridního způsobu přepravy stávají postupně tématem budoucnosti číslo jedna.
Jak budeme jezdit za 10 let? Budeme si ještě auta kupovat a nebo už jenom půjčovat? Budeme do nich stále lít benzín a naftu nebo je večer jen připojíme do zásuvek doma v garáži? A s tím jak se mění dramaticky životnost baterií, budeme je nabíjet denně nebo třeba jen jednou za měsíc nebo dokonce jednou za rok?
Před pár dny vydala společnost RethinkX velmi revoluční zprávu s názvem Rethinking Transportation 2020-2030. Jejím autorem je Tony Seba, podnikatel, futurista, pedagog a také autor knihy Clean Disruption. Zpráva začíná historickým exkurzem až do doby kamenné. Ta skončila objevem “disruptivní” (rušivé) technologie, kterou pro lidstvo té doby znamenalo objevení bronzu. Současná éra, založená na ropě, plynu, uhlí a jaderné energii nekončí proto, že dojde k vyčerpání fosilních paliv nebo uranu. Skončí, protože obchodní a výrobní modely, které používají tyto zdroje energie, budou disruptovány novými technologiemi. Úplně stejně jako mobilní telefon, internet a osobní počítače zametly před pár lety s pozemní telefonií, vydáváním novin a časopisů nebo sálovými počítači.
Technologické revoluce převrátily architekturu informačního byznysu a přinesly levné, participativní a všude dostupné informace. Podobně nás nyní čeká revoluce ve výrobě a distribuci energie, která zajistí levnou a participativní energii, primárně ze solárních nebo větrných zdrojů. Systémová změna v energetických zdrojích následně přinese dramatickou změnu v dopravě, která bude znamenat, že během pouhých 10 následujících let:
- Nová hromadná vozidla budou výhradně elektrická. Trh s automobily se sníží až o 80%.
- Všechna elektrická vozidla budou samočinná nebo semi-autonomní.
- Benzín zůstane jako pohon pouze pro marginální segment dopravních prostředků do 5%.
- Až 80% dálnic nebude potřeba. A zmizí tak až 80% současných parkovacích míst.
- 20% ploch velkoměst bude možné opět využít k jiným účelům než jako odkladiště aut.
- Koncept individuálního vlastnictví aut zcela nahradí model Transport as a Service (TaaS).
- Pojištění automobilů ve stávající podobě zcela zmizí. Stejně tak i tradiční taxislužba.
Přechodem od vlastnictví aut na využívání automobilů jako služby ušetří průměrná americká rodina více než 5 600 USD ročně na dopravních nákladech. To odpovídá nárůstu mezd o 10%. Tahle systémová disruptivní změna tak podrží do roku 2030 v kapsách amerických spotřebitelů navíc až 1 bilion dolarů.
Pojďme se nyní podívat na první průkopníky nové ekonomiky. Tesloop je společnost se sídlem v Kalifornii, která už dnes nabízí nízkonákladovou alternativu jak k letecké přepravě na krátké vzdálenosti, tak k dálkovým pozemním vlakovým a autobusovým linkám. V současné době poskytuje služby v jižní Kalifornii a Nevadě, kde pro přepravu používá elektromobily Tesla. Každý její automobil najezdí za měsíc více než 17 000 mil. To představuje bezprecedentní úroveň pro privátní vozidla. Očekává se, že se brzy jejich vytížení zvýší na 25 000 mil a v provozu budou téměř 20 hodin denně. Jejich první vozidlo (Tesla S) je v provozu nyní 20 měsíců a má najeto více než 280 000 mil. Po najetí 200 000 mil se snížila účinnosti baterie o pouhých 6 až 7% . V Tesloop očekávají, že jejich vozy zůstanou v provozu po dobu 5 let a najedou v průměru 25 000 mil za měsíc – což odpovídá životnosti až 1,5 milionu kilometrů. Současné náklady společnosti Tesloop na kilometr provozu Tesly Model S (včetně nákladů na údržbu, pohonné hmoty, pojištění, odpisy a financování, bez nákladů na řidiče) jsou 20 až 25 centů za kilometr.
Flotily aut, které budou formy nabízet v módu Transport-as-a-Service budou levnější a pohodlnější než většina jiných forem veřejné dopravy. To nejenže smaže rozdíly mezi veřejným a soukromým modelem přepravy, ale pravděpodobně povede i k virtuální fúzi mezi nimi. Bod zlomu nastane až uživatelé TaaS vytvoří kritický objem ve výši 10-20% trhu osobní dopravy. V ten moment dojde k masovému přijetí nového modelu, který ještě více akceleruje poptávku, zvýší dostupnosti vozidel TaaS, sníží náklady, zajistí rychlejší vyzvedávání i rychlejší jízdy. To zvýší využívání u stávajících uživatelů (budou TaaS využívat nejenom k práci, ale také k nákupům, rekreaci nebo vyzvedávání dětí ve škole) a přiláká více nových uživatelů, čímž jen dále podpoří cyklus adopce.
Zvýšení produktivity díky uvolnění času pro práci během přepravy a zrychlení přepravní doby povede v USA ke zvýšení HDP o 500 bilionů dolarů. Do 10 let od bodu zlomu bude na principu TaaS projeto v USA až 95% všech najezděných kilometrů.
95% amerických kilometrů cestujících do 10 let od okamžiku poruchy. Vozy v režimu TaaS budou v roce 2030 tvořit téměř 60% (26 milionů) všech vozidel na amerických silnicích. Zbývajících 40% (18 milionů) bude z velké části tvořeno stále staršími individuálně vlastněnými auty jejichž průměrná využitelnost se dnes pohybuje kolem pouhých 7%.
Jako poslední v přechodu na model TaaS (a nebo úplně mimo) budou zůstávat menší venkovské komunity, které nemusí mít hustotu obyvatelstva, aby dokázaly přilákat dostatečné kritické množství vozidel TaaS a udržet akceptovatelnou úroveň služeb třeba z hlediska čekacího času na přistavení vozidla. Další skupinou budou velmi bohatí, kteří nejsou motivováni ekonomikou silniční dopravy a úsporami, které TaaS nabídne. Poslední marginální skupinou budou ti, kteří nebudou přecházet na Taas z řady osobních důvodů, jako jsou obecný odpor ke změně, nedůvěra k nové technologii nebo vnímání ztráty osobní svobody. Ať tak či onak, tyto skupiny budou z hlediska celkového přijetí TaaS nepodstatné do 5% populace.
Odhaduje se, že počet procestovaných mil v US se zvýší ze 4 bilionů v roce 2015 na 6 bilionů v roce 2030. Přesto náklady na zajištění těchto mil klesnou z 1,5 bilionu dolarů v roce 2015 na 400 miliard dolarů v roce 2030. Velikost amerického vozového parku klesne z 247 milionů vozidel v roce 2020 na 44 milionů v roce 2030. Roční výroba nových vozidel poklesne během stejného období o celých 70%. Obchodníci s automobily přestanou existovat. V souvislosti se změnami v dopravě klesne celková poptávka po ropě ze 100 milionů barelů denně v roce 2020 na přibližně 70 milionů barelů denně v roce 2030. Ceny ropy by se mohly zhroutit již v roce 2021 a podle odhadů se budou pohybovat někde na úrovni zhruba 25 dolarů za barel.
Nový dopravní průmysl na principech sdílené přepravy TaaS v hodnotě několika trilionů dolarů vytvoří bohatství srovnatelné nebo větší než to, které dnes generují osobní výpočetní technika nebo boom mobilních telefonů. Modely společnosti Rethinx dále odhadují, že efektivita systému TaaS způsobí už v roce 2030 globální snížení emisí CO2 z lehkých užitkových vozidel o více než 90%.
A na závěr jeden velmi důležitý aspekt – nový dopravní systém by také mohl každoročně ušetřit až 1,2 milionů životů. Autonomní vozidla budou výrazně bezpečnější než ta řízená řidiči, což povede ke snížení počtu i závažnosti dopravních nehod. V roce 2015 bylo podle Světové zdravotnické organizace usmrceno celosvětově 1,25 milionu lidí při dopravních nehodách a dalších až 50 milionů lidí trpí následky vážných zranění, což má vliv na kvalitu jejich života. Zatočte si volantem a sešlápněte plyn dokud ještě můžete… s rozvahou a opatrně!