Český herní průmysl v roce 2021 rekordně rostl
Byznys inovace
Foto: Shutterstock

Český herní průmysl v roce 2021 rekordně rostl

Zatímco mnoho odvětví se vypořádává s pandemickými roky 2020 a 2021, herní průmysl v Česku v tom loňském zaznamenal rekordní růst. Vyplývá to z údajů, zveřejnila Asociace českých herních vývojářů. Obrat českého videoherního průmyslu stoupl v roce 2021 o třetinu a letos se očekává další růst.

04.10.22

Roční obrat českého videoherního sektoru se v roce 2021 zvýšil o 33 procent na 7,1 miliardy korun. Zisky stouply o čtrnáct procent na 2,1 miliardy korun. Další růst se očekává i v roce 2022. Předběžná data naznačují, že by roční obrat mohl dosáhnout 7,5 miliardy korun.

Čísla výrazně překonala odhady analytiků i jednotlivých studií. Očekáván byl totiž růst v souladu s předchozími roky, tedy na úrovni kolem šesti miliard. Hernímu odvětví pravděpodobně celosvětově pomohla pandemie, neboť více lidí zůstávalo doma a hrálo více her. Růst by ale mohlo zpomalit zdražování energií.

Ve videoherním průmyslu také roste konkurence. Zatímco v roce 2020 bylo v Česku čtrnáct herních studií, v loňském jich bylo 135.

V roce 2021 pracovalo v českém herním průmyslu celkem 2329 lidí, což je zhruba o dvanáct procent více než v předchozím roce. Vzhledem k nedostatku domácích talentů navíc představují v českém herním sektoru, ve srovnání s jinými odvětvími, obrovské procento zaměstnanců cizinci.

Loni se zaměstnanost cizinců v českém herním průmyslu zvýšila o 5,5 procenta. Ti tak nyní tvoří 38,5 procenta zaměstnanců herního průmyslu. Do České republiky byli přijati zaměstnanci ze Slovenska, Ukrajiny, Polska, USA, Kanady i dalších zemí.

Chybí vývojáři

„Na trhu digitálních her v České republice stále chybí velké množství vývojářů. Firmy by potřebovaly zhruba tisícovku nových pracovníků,“ sdělila ředitelka společnosti Creative Dock Gabriela Teissing.

Podle ní přitom domácí poptávka v tomto odvětví roste každoročně minimálně o 25 procent. „Podobně je tomu i na trzích EU. Zájem ze strany spotřebitelů roste exponenciálně, firmy nemají dostatek domácích pracovníků, a tak vítají kvalifikované odborníky ze zahraničí, kterých je ale stále málo,“ upozornila.

Předseda Asociace českých herních vývojářů Pavel Barák uvedl, že naprostá většina her z české produkce je určena pro světový trh, což přináší do země větší příjmy ve srovnání s jinými odvětvími. Přesto se podle něj tomuto odvětví nedostává výrazné podpory ze strany státu, přestože například loni z něj bylo podle odhadů odvedeno na daních 395 milionů korun. „Drtivá většina her se prodává v zahraničí, samotný průmysl je silně proexportní a více než 95 procent české herní produkce směřuje na světový trh, z čehož těží česká ekonomika,“ řekl.

 

ZDROJ

Související


Soutěž studentských počítačových her na FEL ČVUT vyhrála pekelná budovatelská strategie

Představení všech herních beta verzí a vyhlášení vítězů se uskutečnilo v úterý 10. ledna v budově FEL ČVUT na pražském Karlově náměstí. O trojici nejlepších projektů rozhodovala patnáctičlenná porota složená z akademiků i zástupců herních studií. V Česku je v současnosti více než stovka studií, ve...


Studio Boomer Games láká na simulátor českého buranství

Přeneste se na český venkov v roce 2000 ve hře Last Holiday, která letos vyjde na Steamu. Hra, kterou v posledních třech letech vyvíjelo začínající studio Boomer Games, se hrdě označuje za „simulátor buranství“ a nenechává nedotčený žádný stereotyp české vesnice. Last Holiday zve hráče, aby si...