Český herní průmysl v roce 2021 rekordně rostl
Byznys inovace
Foto: Shutterstock

Český herní průmysl v roce 2021 rekordně rostl

Zatímco mnoho odvětví se vypořádává s pandemickými roky 2020 a 2021, herní průmysl v Česku v tom loňském zaznamenal rekordní růst. Vyplývá to z údajů, zveřejnila Asociace českých herních vývojářů. Obrat českého videoherního průmyslu stoupl v roce 2021 o třetinu a letos se očekává další růst.

04.10.22

Roční obrat českého videoherního sektoru se v roce 2021 zvýšil o 33 procent na 7,1 miliardy korun. Zisky stouply o čtrnáct procent na 2,1 miliardy korun. Další růst se očekává i v roce 2022. Předběžná data naznačují, že by roční obrat mohl dosáhnout 7,5 miliardy korun.

Čísla výrazně překonala odhady analytiků i jednotlivých studií. Očekáván byl totiž růst v souladu s předchozími roky, tedy na úrovni kolem šesti miliard. Hernímu odvětví pravděpodobně celosvětově pomohla pandemie, neboť více lidí zůstávalo doma a hrálo více her. Růst by ale mohlo zpomalit zdražování energií.

Ve videoherním průmyslu také roste konkurence. Zatímco v roce 2020 bylo v Česku čtrnáct herních studií, v loňském jich bylo 135.

V roce 2021 pracovalo v českém herním průmyslu celkem 2329 lidí, což je zhruba o dvanáct procent více než v předchozím roce. Vzhledem k nedostatku domácích talentů navíc představují v českém herním sektoru, ve srovnání s jinými odvětvími, obrovské procento zaměstnanců cizinci.

Loni se zaměstnanost cizinců v českém herním průmyslu zvýšila o 5,5 procenta. Ti tak nyní tvoří 38,5 procenta zaměstnanců herního průmyslu. Do České republiky byli přijati zaměstnanci ze Slovenska, Ukrajiny, Polska, USA, Kanady i dalších zemí.

Chybí vývojáři

„Na trhu digitálních her v České republice stále chybí velké množství vývojářů. Firmy by potřebovaly zhruba tisícovku nových pracovníků,“ sdělila ředitelka společnosti Creative Dock Gabriela Teissing.

Podle ní přitom domácí poptávka v tomto odvětví roste každoročně minimálně o 25 procent. „Podobně je tomu i na trzích EU. Zájem ze strany spotřebitelů roste exponenciálně, firmy nemají dostatek domácích pracovníků, a tak vítají kvalifikované odborníky ze zahraničí, kterých je ale stále málo,“ upozornila.

Předseda Asociace českých herních vývojářů Pavel Barák uvedl, že naprostá většina her z české produkce je určena pro světový trh, což přináší do země větší příjmy ve srovnání s jinými odvětvími. Přesto se podle něj tomuto odvětví nedostává výrazné podpory ze strany státu, přestože například loni z něj bylo podle odhadů odvedeno na daních 395 milionů korun. „Drtivá většina her se prodává v zahraničí, samotný průmysl je silně proexportní a více než 95 procent české herní produkce směřuje na světový trh, z čehož těží česká ekonomika,“ řekl.

 

ZDROJ

Související

Čína tvrdí, že vyřešila závislost mladých lidí na počítačových hrách

Toto oznámení může vzbudit naděje, že úředníci, kteří kdysi označili videohry jako „duševní opium“, mohou zmírnit přísná omezení her v zemi. Od srpna 2021 je totiž dětem v Číně zakázáno hrát více než tři hodiny týdně. Herní sektor byl také zasažen zmrazením oficiálních schvalování nových titulů....


Prague Studios staví high-tech stage. Nabídne revoluční technologii LED Volume

Sedmá stage se bude nacházet v blízkosti těch ostatních společnosti Prague Studia – v bývalé průmyslové zóně v pražských Letňanech. Pokud půjdou práce podle plánu, scéna se otevře v květnu 2023. Už nyní je zamluvená. Prvním projektem, který se tam bude natáčet, je třetí série sci-fi seriálu Nadace...


Electronics Arts vydá tři Marvel hry, včetně Iron Mana

Hra Iron Man bude ztvárňovat originální příběh založený na osudech fiktivního miliardáře Tonyho Starka, kterého v populární filmové superhrdinské sérii ztvárnil hollywoodský herec Robert Downey Jr. Nové tituly budou dostupné na herních konzolích i PC. Uvedla to společnost EA a jde o součást...