Milada Kadeřábková, 11. 08. 20
Zatímco poptávka po mase neustále roste, mnoho odborníků i laiků uznává, že živočišná výroba je do budoucna neudržitelná. Jak ale maso nahradit?
Nejčastěji zmiňovanou možností je výroba v laboratoři za pomoci růstových médií. Tou se kromě jiných zabývá také společnost Future Fields, která nyní vyvíjí technologii, jež bude nejen etická a účinná, ale také levná.
Za Future Fields stojí manželé Matt a Jalene Anderson-Baronovi spolu s Lajjy Gafourem. „Nejdřív to pro nás byl jen zajímavý bláznivý vedlejší projekt, o kterém jsme si nikdy nemysleli, že se z něj stane byznys,“ řekla Jalene. Nakonec má ale jejich firma velký potenciál. Zpočátku zakladatelé doufali, že uvedou na trh vlastní vypěstované maso, konkrétně kuřecí, ale po čtyřech měsících strávených experimentováním v laboratoři se rozhodli změnit směr a začali pracovat na růstovém séru/médiu jako takovém.
Pro ty, kdo neví, o co jde: Jedná se o nutričně bohatou tekutinu, která umožňuje živočišným buňkám rychle růst, čímž vzniká laboratorní maso. V současnosti používané fetální hovězí sérum je extrémně drahé (a také kontroverzní). Future Fields však pracuje na vývoji veganského média, které bude prodávat společnostem zaměřeným na biotechnologie i buněčné zemědělství. Pokud bude efektivní, pomůže snížit výrobní náklady kultivovaného masa. Sérum je speciálně vyrobeno pro kuřecí buňky a očekává se, že bude k dispozici do dvou let. Podle Lejjy Gafoura jsou nejefektivnější právě média specializující se na pouze jeden typ buněčné linie.
Společnost se zároveň chystá toto médium využít i k vývoji svého dalšího produktu, kterým bude původně plánované kuřecí. Na začátku chce prodávat své maso sekundárním zpracovatelům a poté vyvinout vlastní řadu produktů připravených přímo pro spotřebitele. Pokud se bude držet svého dvouletého plánu pro vývoj séra, podle Gafoura by mohlo být samotné kuřecí maso uvedeno na trh za pět až sedm let.
Pokud se to podaří, přesto to staví Future Fields daleko za jiné společnosti z oboru jako je například Memphis Meats nebo Mosa Meat, z nichž obě uvedly, že kultivované maso začnou prodávat do roku 2021. Co se týká ještě bližší konkurence, japonská společnost Integriculture také vyrábí potravinářské médium, které také bude moci být použito na výrobu kultivovaného masa.
Pozdější vstup na trh buněčného zemědělství však může mít i své výhody. První společnosti budou například muset nést břemeno stanovování nákladově efektivních výrobních strategií, seznamovat spotřebitele s konceptem masa na bázi buněk, a co je nejdůležitější, vytvářet regulatorní rámce. Future Fields doufají, že až vstoupí na trh se svým kultivovaným kuřetem, ekosystém masa založeného na buňkách už bude dostatečně zavedený.
Nakonec je jedno, kdo se na trh dostane jako první. Prostor buněčného zemědělství je nyní nový a má velký potenciál, zejména pokud bude zájem zákazníků o environmentální dopady živočišného průmyslu i nadále růst. „Je zde místo pro mnoho hráčů,“ myslí si i sám Gafour.
Tento článek je chráněn pomocí blockchainové služby Mytitle.