Jan Handl, 13. 10. 20
Čtete skvělý titulek a článek, který vidíte na Twitteru, prostě retweetnete. Snadné že? Má to ovšem jedno drobné úskalí.
Pokud se někdy na Twitteru orientujete podle titulků sdílených článků a na samotný odkaz ani nekliknete, natož abyste si odkazovaný článek přečetli, riskujete, že budete retweetovat (tedy sdílet) nesmysly nebo dokonce zcela nepravdivé informace (tedy fake news). Společnost Twitter tenhle fakt přestala opomíjet a začala ho řešit.
Twitter totiž začal v červnu testovat novou funkci a ptal se uživatelů, zda si skutečně přečetli článek, než jej retweetnuli, čili poslali dál svým followerům (tedy sledujícím). Výzva „Headlines do not tell the full story“ (Titulek neprozradí celý příběh) uživatelům Twitteru připomněla, že by měli to, co sdílejí, skutečně číst. Ti, kteří byli výzvou osloveni, otevřeli celý článek o 40 % častěji než před přečtením výzvy. Lidé se tedy po výzvě stali odpovědnějšími a začali retweetovat informovaněji. Společnost Twitter potvrzuje, že je s výsledky testu spokojena, a brzy začne tuto funkci zavádět globálně.
O 33 % více lidí články před jejich retweetem skutečně otevřelo. Twitter poukazuje na to, že v některých případech si lidé článek přečetli a jeho retweet nakonec neprovedli, což je dobré znamení. Twitter představí ještě jednu drobnou změnu této funkce před jejím spuštěním na větší počet uživatelů - jakmile uživatel uvidí výzvu podruhé, bude o trochu menší.
Novinka pomalu přichází do praxe více než dva roky poté, co výzkum MIT ukázal, že uživatelé retweetují raději fake news než skutečné zpravodajství.
Twitter v poslední době zvyšuje své úsilí v boji proti fake news a zvyšuje kvalitu obsahu na své platformě, včetně označování některých zavádějících tweetů Donalda Trumpa. Došlo také k posílení pravidel týkajících se obsahu okolo nemoci COVID-19. V srpnu Twitter také přidal možnost omezit odpovědi na tweety.
Tento článek je chráněn pomocí blockchainové služby Mytitle.