V čem je problém: Dnes už o nástupu elektromobilů a jejich dominaci v autodopravě nikdo nepochybuje. Největší problém v podobě výdrže baterie se zdá být vyřešen a baterie jsou den ode dne výkonnější. I na českých silnicích jsou již často k vidění hybridní automobily BMW a výjimečně také i elektromobily od Tesly. Otázkou je, jak dlouho bude trvat, než elektromobily na silnicích početně převáží klasické automobily se spalovacími motory. Důležitými faktory budou infrastruktura nabíjecích stanic, regulace vlád a částečně také ochota lidí přijmout nový trend. Norsko, Německo a Nizozemsko zvažují do 10-15 let zákaz prodeje všech automobilů se spalovacími motory. Poslední zprávy z USA jasně ukazují, že americký trh a akcionáři jsou na novou éru autodopravy již připraveni.
Řešení: Kalifornská automobilka Tesla před týdnem sesadila dosavadního krále amerického autoprůmyslu General Motors a stala se nejhodnotnějším americkým výrobcem aut. Přesně týden po té, co Tesla předčila Ford Motor Co., její hodnota se navýšila o 3,3% a její tržní kapitalizace tak vzrostla na 50,9 miliard dolarů – o 64 milionů dolarů víc než GM. Dle tržní kapitalizace se tak Muskova společnost stává šestým největším autovýrobcem na světě.
Tento vzestup svědčí o tom, že vize Elona Muska přesvědčila investory, že elektomobily nakonec přece jenom budou vládnout silnicím. I když GM vydala velmi konkurenceschopný elektromobil Chevrolet Bolt, cenově a výkonostně srovnatelný s vozy Tesly, tak selhala na poli marketingu, kde je stále vnímána jako stará tradiční automobilka. „Z Tesly vyzařuje optimismus, svoboda a vzdor vůči nudnému automobilovému mainstreamu. Něco takového se tradičním výrobcům aut podaří jen těžko“ výstižně komentuje analytik Alexander Potter z Piper Jaffray a dodává: „Jejich snaha přeskočit do nového rychlejšího vlaku se tak mnohdy jeví jako plácání leklé ryby“.
Tento úspěch jistě rozvíří diskuze o tom, jaká je pravá hodnota Tesly ve srovnání s tradičními autovýrobci. Zatímco výnos GM v roce 2017 se odhaduje na 9 miliard dolarů, u Tesly se očekává ztráta 950 milionů dolarů. „Trhu více záleží na potenciálu nových inovací a byznysů, které Tesla vyvíjí a ve kterých se pohybuje, než současný výnos a peněžní tok. Tesla nyní zažívá momentum.“ říká analytik David Whinston z Morningstar Inc.
Dopad: Když se řekne autoprůmysl, většina lidí si vybaví značky jako Toyota, GM, Volkswagen, Hyundai, Ford... Tyto společnosti byly založeny, ještě když auta byla jen pouhými stroji. Dnes jsou auta počítače s koly. Tesla díky své svěží image a neotřelému přístupu může již v horizontu pár let zdisruptovat veškerou svou konkurenci. Jaká bude odpověd tradičních automobilek?