Jan Handl, 02. 05. 21
Nový výhled ohledně růstu počtu uživatelů hudební streamovací služby Spotify naznačuje, že boom domácí zábavy spojené s lockdownem končí.
Očekává se, že Spotify ohlásí výrazné zpomalení počtu nových předplatitelů v prvním čtvrtletí a neočekává se, že udrží růst nového počtu předplatitelů zaznamenaný v loňském roce. Služba Spotify v prvních třech měsících loňského roku zaznamenala 6 milionů nových předplatitelů a v posledním čtvrtletí do konce prosince 11 milionů.
Spotify v loňském roce celkem přidala celkem 31 milionů nových předplatitelů, jelikož locdownová nuda nahrávala poslechu písniček a podcastů. Počet platících zákazníků se tak zvýšil na 155 milionů a celková měsíční uživatelská základna, včetně těch, co neplatí a jsou výměnou za to oslovováni reklamou, činí 345 milionů lidí.
V únoru firma Spotify předpovídala, že v nejlepším případě by letos přidala 29 milionů nových platících uživatelů, zatímco v nejhorším případě by to bylo 17 milionů, což je asi polovina oproti loňskému roku. Investoři a akcionáři se zhrozili a cena akcií klesla o 8 % navzdory tomu, že společnost překonala očekávání Wall Streetu ohledně tempa růstu počtu předplatitelů a reklamy za minulý rok.
Spotify předpovídá letos provozní ztrátu od 200 do 300 milionů eur ve srovnání s provozní ztrátou ve výši 293 milionů v roce 2020. Netflix také nedávno ohlásil dramatické zpomalení růstu uživatelů v prvních třech měsících roku 2021.
Navzdory očekávanému ochlazení růstu Spotify nadále zažívá výrazný pandemický zázrak. Cena akcií společnosti se za poslední rok zdvojnásobila, což jí přineslo tržní ocenění více než 50 miliard dolar. Společnost Spotify utratila téměř miliardu dolarů za diverzifikaci nad rámec své základní nabídky hudby do podcastingu, akvizicí společností v tomto odvětví a uzavírání klíčových obchodů s hudebními hvězdami.
Daniel Ek, zakladatel a generální ředitel společnosti Spotify, uvedl, že strategie zaměřující se na podcasty zafungovala, protože poslech podcastů se zdvojnásobil a poskytl nový zdroj příjmů z reklamy. Boomu podcastů chce mimochodem využít i Apple, chystající Apple Podcast, založený na předplatném.
Od rozjetí podcastů v roce 2019 zahrnují akvizice Spotify 340 milionů dolarů na nákup služeb Gimlet a Anchor a údajně 235 milionů na nákup společnosti Megaphone, která má reklamní technologii pro podcasty.
Tento článek je chráněn pomocí blockchainové služby Mytitle.