V čem je problém: Současný model automobilové dopravy je ekonomicky, časově, bezpečnostně, prostorově a ekologicky zoufale neefektivní a neudržitelný. To ještě podtrhuje pokračující urbanizace a zahušťování měst. Disruptivní modely spočívající na samořídících technologiích, konceptu auta jako služby a sdílení, přicházejí primárně od technologických společností jako Google, Tesla, Uber a dalších. Ty buď postupují samy, nebo uzavírají partnerství s vybranými autovýrobci. Tento trend radikálně sníží celkovou potřebu aut, tedy poptávku po nich a produkci. Představuje tak fatální hrozbu pro ty výrobce, kteří se nepostaví do čela trendů a zaspí.
Řešení: Osvícená část tradičních autovýrobců buduje paralelně ke stávajícímu produkčnímu modelu, který bude ještě nějaká léta evolučně dožívat, nové revoluční koncepty. Jeden z nich představil Volkswagen. Nese jméno Sedric, což je zkratka za self-driving-car. Jde o vizi samořídícího auta kombinovanou s prvky sdílení a auta jako služby. Vozidlo bude možné si přivolat stisknutím tlačítka podobně jako Uber či Lyft. Řidiči bude přiděleno univerzální „mobility ID“, které mu umožní třeba přeskočit z jím vlastněného autonomního auta do sdíleného vozidla v jakémkoliv městě. Koncept –jak technologický tak servisně uživatelský– bude skupinovým, tedy společným pro VW brandy – VW, Audi, Škodu, Bentley a Porsche.
Dopad: Šéf General Motors nedávno konstatoval, že automobilismus projde v nejbližších pěti letech dramatičtější změnou než za uplynulých 50 let. Změní se tvář nejen autoprůmyslu, ale i měst a jejich ulic. A také modely, jak přepravujeme sebe a zboží. Tento trend je neodvratný mimo jiné proto, že na něho vsází nejen velké technologické firmy, ale stále více silní tradiční autovýrobci. Pro Česko z toho vyplývá velký imperativ: náš autoprůmysl je jednou z lokomotiv ekonomiky a zaměstnanosti, podílí se 7% na produkci celé české ekonomiky, 20% na exportu a dává zakázky dalším 7% hospodářství od skla přes textil, plasty, elektroniku po gumárenství. Byznysová transformace je věcí firem, jejich vlastníků a managementu. Ale ani sebesilnější odvětví to v drsné mezinárodní konkurenci nemůže úspěšně zvládnout bez adekvátní vzdělávací soustavy, výzkumu, technické a dopravní infrastruktury a příznivé regulace, tedy toho, v čem zatím vlády všech možných i nemožných barev a odstínů selhávaly.
CEO Volkswagenu Matthias Mueller v interiéru Sedrica
Ovladač, jímž Sedrica přivoláte
Originální článek