Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /www/doc/www.6dhub.cz/www/templates/6dhub/html/com_k2/default/item.php on line 37
Sedric - budoucnost samořídících VW
Technologie

Sedric - budoucnost samořídících VW

10.05.21

V čem je problém: Současný model automobilové dopravy je ekonomicky, časově, bezpečnostně, prostorově a ekologicky zoufale neefektivní a neudržitelný. To ještě podtrhuje pokračující urbanizace a zahušťování měst. Disruptivní modely spočívající na samořídících technologiích, konceptu auta jako služby a sdílení, přicházejí primárně od technologických společností jako Google, Tesla, Uber a dalších. Ty buď postupují samy, nebo uzavírají partnerství s vybranými autovýrobci. Tento trend radikálně sníží celkovou potřebu aut, tedy poptávku po nich a produkci. Představuje tak fatální hrozbu pro ty výrobce, kteří se nepostaví do čela trendů a zaspí.

Řešení: Osvícená část tradičních autovýrobců buduje paralelně ke stávajícímu produkčnímu modelu, který bude ještě nějaká léta evolučně dožívat, nové revoluční koncepty. Jeden z nich představil Volkswagen. Nese jméno Sedric, což je zkratka za self-driving-car. Jde o vizi samořídícího auta kombinovanou s prvky sdílení a auta jako služby. Vozidlo bude možné si přivolat stisknutím tlačítka podobně jako Uber či Lyft. Řidiči bude přiděleno univerzální „mobility ID“, které mu umožní třeba přeskočit z jím vlastněného autonomního auta do sdíleného vozidla v jakémkoliv městě. Koncept –jak technologický tak servisně uživatelský– bude skupinovým, tedy společným pro VW brandy – VW, Audi, Škodu, Bentley a Porsche.

Dopad: Šéf General Motors nedávno konstatoval, že automobilismus projde v nejbližších pěti letech dramatičtější změnou než za uplynulých 50 let. Změní se tvář nejen autoprůmyslu, ale i měst a jejich ulic. A také modely, jak přepravujeme sebe a zboží. Tento trend je neodvratný mimo jiné proto, že na něho vsází nejen velké technologické firmy, ale stále více silní tradiční autovýrobci. Pro Česko z toho vyplývá velký imperativ: náš autoprůmysl je jednou z lokomotiv ekonomiky a zaměstnanosti, podílí se 7% na produkci celé české ekonomiky, 20% na exportu a dává zakázky dalším 7% hospodářství od skla přes textil, plasty, elektroniku po gumárenství. Byznysová transformace je věcí firem, jejich vlastníků a managementu. Ale ani sebesilnější odvětví to v drsné mezinárodní konkurenci nemůže úspěšně zvládnout bez adekvátní vzdělávací soustavy, výzkumu, technické a dopravní infrastruktury a příznivé regulace, tedy toho, v čem zatím vlády všech možných i nemožných barev a odstínů selhávaly.

CEO Volkswagenu Matthias Mueller v interiéru Sedrica

Ovladač, jímž Sedrica přivoláte

Originální článek

Související

Zeptali jsme se Ondřeje Krátkého z Liftago, jak vybudovat image spolehlivé a kvalitní firmy v konkurenčním prostředí přepravy osob

6Dhub.cz · CZECHárna Petra Beneše #32 - Ondřej Krátký Obchodní model Liftago byl spuštěn před deseti lety. Kolikátá verze je v provozu dnes? Rozvíjeli jsme se skokově, teď je to asi třetí výraznější model. Upgradoval se vždy buď produkt, tým nebo také já. Takové 3D šachy. Začínali jste tím, že...


Češi žijí déle než Slováci. Mají také vyšší důchody

Čeští muži mají šanci na dožití téměř o tři roky vyšší než ti slovenští. Střední délka života žen v tuzemsku je pak o více než dva roky delší než na Slovensku. V roce 1993, kdy se Československo rozdělilo na dvě země, činila v Česku střední délka života u mužů 69,3 roku a u žen 76,5. Do roku 2019...


Český herní průmysl v roce 2021 rekordně rostl

Roční obrat českého videoherního sektoru se v roce 2021 zvýšil o 33 procent na 7,1 miliardy korun. Zisky stouply o čtrnáct procent na 2,1 miliardy korun. Další růst se očekává i v roce 2022. Předběžná data naznačují, že by roční obrat mohl dosáhnout 7,5 miliardy korun. Čísla výrazně překonala...