Gabriela Kolářová, 06. 08. 20
Technická univerzita v Liberci se podílí na vývoji malého městského elektromobilu pracovně nazvaného Fido. Jeho koncept cílí na mladé řidiče od 15 let či rozvážkové firmy. Na jaře prošel zkonstruovaný funkční vzorek prvními testovacími jízdami na uzavřeném okruhu a ve spolupráci s firmou Combatra má do září vzniknout prototyp.
Městský dvoumístný elektromobil, spadající do kategorie řidičského oprávnění malého motocyklu AM, bude mít rychlost do 45 km/hod. Usednout za volant Fida budou moci řidiči od 15 let. Vhodný má být i pro seniory, lidi s postižením, rozvážkové firmy nebo pro rozvíjející se systém sdílení aut.
Dojezd až 200 km
Odborníci z Fakulty mechatroniky, informatiky a mezioborových studií TUL pro elektromobil navrhli a vyvíjí kompletní elektrickou výzbroj, přičemž eletronika bude připojena na centrální řídicí jednotku. Jan Peča, student TUL, vyvíjí přístrojový panel vozidla. Programuje grafiku displeje a vytvářel software do řídicí jednotky, která bude s displejem komunikovat. Na vývoji vozidla se podíleli také studenti z katedry vozidel a motorů Fakulty strojní TUL.
TUL pro Fido také navrhla a testovala elektrický pohon, baterii a její dobíjení. Vozidlo získalo 48V baterii, která pohání dva na sobě nezávislé motory v zadní nápravě. U motorů se dá nezávisle regulovat točivý moment. Motory v kolech jsou výhodné právě pro malosériovou výrobu jednoduchých vozidel – relativně snadno se na vozidlo osadí a není potřeba převodovka s poloosami. Dojezd by měl být až dvě stě kilometrů.
Vozidlo zaparkuje kolmo k chodníku
Interiér vozítka je stejně jako karoserie navržen z kompozitu, který je pro vyšší pevnost a lehkost vyplněn pěnou. Vyvíjené vozidlo je konceptem podobné Renaultu Twizzy. Fido má ale nabízet více místa pro druhého člena posádky. Verze určená pro potřeby firem nabídne jen místo pro řidiče a zbytek bude tvořit úložný prostor o objemu 700 litrů. Vozidlo bude svými rozměry velmi úsporné. Konstruktéři dosáhli délky 2 450 mm a šířky 1380 mm, Fido by tak mohlo parkovat kolmo k chodníku. Autorem designu je Karel Vránek, absolvent Vysoké školy umělecko-průmyslové v Praze. Na konstrukci se podílel i čtyřnásobný mistr republiky ve formulových vozech Jaroslav Vorel.
Dopad:
Projekt skončí letos v září a do té doby musí být hotový prototyp a nástroje, aby se vozidlo mohlo začít vyrábět. „Chceme nabídnout jednoduché, lehké vozidlo, ekologicky vstřícné, s minimálními provozními náklady, snadné k pochopení a opravě. Cena by se mohla pohybovat mezi dvěma a třemi sty tisíci korun,“ říká za firmu Combatra Miloslav Kolomazník, absolvent TUL. Připravované vozidlo by se mělo vyrábět v malých sériích. Nanejvýš 500 až 1000 kusů ročně.
Tento článek je chráněn pomocí blockchainové služby Mytitle.