Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /www/doc/www.6dhub.cz/www/templates/6dhub/html/com_k2/default/item.php on line 37
Nové tlumiče české výroby zrychlí vlaky
Technologie

Nové tlumiče české výroby zrychlí vlaky

10.05.21

Gabriela Kolářová, 25. 09. 20

Na Fakultě strojního inženýrství VUT v Brně vyvinuli magnetoreologické tlumiče, které jsou 10x rychlejší než ty běžné. Tlumič umožní zvýšit maximální dovolenou rychlost vlaků a je také šetrnější ke kolejím a výhybkám. Díky rychlému náběhu tlumicí síly vědci pomýšlejí na to, že by takzvaný semiaktivní tlumič mohl na základě signálů z různých senzorů okamžitě reagovat na změny na trati nebo na vozovce.
 

Princip magnetoreologického tlumiče je známý už delší dobu: využívá speciální kapalinu, v níž jsou rozptýleny malé částečky železa zhruba o velikosti několika mikrometrů. Když se v tlumiči vytvoří pomocí elektrického proudu magnetické pole, částečky železa se zřetězí tak, že při průtoku kapaliny pístem kladou větší odpor, čímž naroste tlumicí síla. Výsledkem je tlumič, jehož sílu lze snadno regulovat.
Výzkumníci z brněnské strojní fakulty přišli na to, jak tyto tlumiče výrazně urychlit. „Když přivedeme elektrický proud na elektromagnetickou cívku, chvíli trvá, než se vytvoří potřebná velikost magnetického pole a částečky železa se v kapalině zřetězí. Tato časová odezva bývá od 20 do 300 milisekund, podle velikosti tlumiče. Pokud bychom chtěli, aby tlumič okamžitě reagoval například na nerovnosti na vozovce, je taková odezva relativně pomalá. Nám se podařilo snížit časovou odezvu tlumiče na 1,2 až 1,5 milisekundy, jsme tedy více než desetkrát rychlejší,“ vysvětluje výzkumník Michal Kubík z Ústavu konstruování FSI VUT. Jen pro porovnání: jedno mrknutí lidského oka trvá přibližně 100 až 150 milisekund, tedy stonásobně déle, než jak rychle umí nový tlumič zareagovat.

Technické řešení má VUT patentováno, ve spolupráci s firmou Škoda Transportation ze skupiny PPF už ho navíc otestovali. Na vývoji spolupracuje i tuzemská firma Strojírna Oslavany, která by mohla tlumiče v případě úspěchu vyrábět.

Dopad:

Díky rychlé odezvě vědci pomýšlí na takzvanou semiaktivní regulaci. Tlumič by byl připojen k senzorům a řídicí jednotce, která by v reálném čase regulovala tlumicí sílu. Výzkumníci z VUT vidí velký potenciál v uplatnění rychlého tlumiče na podvozku kolejového vozidla. Cílem je pomocí nových tlumičů rychlost zvýšit lokomotivy. Navíc jsou tyto tlumiče šetrnější ke kolejím. Při průjezdu výhybkami či oblouky nízkou rychlostí nebudou tlumiče působit zbytečně velkou silou, čímž se sníží opotřebení vozidla i infrastruktury a tím následné náklady na údržbu.

Tento článek je chráněn pomocí blockchainové služby Mytitle.

Související

Technologie budoucnosti přenáší do historie. Virtuální realita ukazuje hrůzy holocaustu

Režisérka a spoluautorka Miriam Cohenová, která pochází z Izraele, se ve svých sedmnácti letech nemohla z náboženských důvodů zúčastnit školního výletu do Polska. Její přátelé se vrátili se silným zážitkem. Měla tak pocit, že jí něco uniklo. Slíbila si proto, že se jednou na cestu vydá. Spolu se...


Lockdowny přinesly mnohonásobný nárůst sexuálního zneužívání dětí online

Nadace Internet Watch Foundation (IWF) uvádí, že její data ukazují, jak predátoři využili situace. Sociálních média naprala na ještě větší popularitě na začátku roku 2020, kdy vypukla pandemie. V loňském roce IWF zaznamenala více než 63 000 webových stránek zobrazujících děti v choulostivých...


Digitální fotoaparáty se vrátily do módy, oživil je online svět

Za posledních 12 měsíců videa s hashtagem #digitalcamera zaznamenala na TikToku více než 220 milionů zhlédnutí. Analytici popisují tento trend jako spojený s podobným oživením módy z přelomu století. Brit Scott Ewart získal na svém TikTok účtu více než pět milionů lajků pomocí toho, co je nyní...