V čem je problém: Téměř při každé sklizni jakýchkoliv rostlin či plodů je část úrody zničena samotným procesem sklízení. V Brazílii je při sklizni cukrové třtiny zničeno až 4% sazenic. Švédská automobilka Volvo přisla s novým řešením za pomocí samořídících nákladních vozidel.
Řešení: Odnož Volva pro výrobu nákladních vozů Volvo Trucks vyvinulo nový samořídící nákladní vůz, který má zvýšit produktivitu při sklízení cukrové třtiny. Za současných podmínek je farmářskými vozidly zničeno až 4% sazenic. Toto procento ve výsledku znamená ztrátu deseti tisíc dolarů ročně.
Nyní proces funguje tak, že pracovníci sbírají třtinu vedle manuálně řízených nákladních vozidel. Poté, co je jeden nákladní vůz plně naložen, odjede svůj náklad vyložit a jeho místo nahradí další nákladní vůz a takto se celá procedura opakuje stále dokola. Největší výzvou pro řidiče je sesynchronizovat svou rychlost se sběrači a přitom se vyhýbat sazenicím, jejichž sběr započne až příští rok.
Nová samořídící vozidla od Volva jsou vybavena přijímači GPS spojenými se dvěma gyroskopy, které vozidlu umožňují precizně zatáčet a vyhýbat se tak mladým rostlinám. Gyroskopy také zabraňují tomu, aby se náklaďák nevychýlil více jak 25mm ze svého stanoveného kurzu. Tato technologie od Volva nejenže zachrání 4% úrody, ale také zvýší bezpečnost sběračů.
Dopad: Jak už jsme jednou psali v souvislosti se samořídící kontejnerovou lodí Yara, robotizace a systémy pro autonomní dopravu se již uplatňují i v sektorech, které jsou na hony vzdáleny od taxislužeb a služeb sdílené dopravy. Možnosti uplatnění takovýchto technologií se dájí očekávat ve všech oborech, kde je potřeba jistá forma dopravy ve spojení s opakující se manuální činností.
Originální článek