Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /www/doc/www.6dhub.cz/www/templates/6dhub/html/com_k2/default/item.php on line 37
Japonci úspěšně otestovali první pilotované létající auto
Technologie

Japonci úspěšně otestovali první pilotované létající auto

10.05.21

Milada Kadeřábková, 15. 11. 20

Snad každý z nás někdy viděl starý sci-fi film z pomyslné budoucnosti, kde se lidé vozili po městech v létajících autech. Nyní však žijeme v době, kdy se tyto, na první pohled neuvěřitelné scény, mohou stát opravdovou realitou. V Japonsku provedl už v létě tohoto roku start-up SkyDrive podporovaný Toyotou první veřejnou jízdu svého vlastního létajícího vozu.

Toto vznášedlo pro jednoho pasažéra, na němž společnost pracovala už od roku 2012, udělalo při zkušební jízdě velmi dobrý dojem. Při manévrování nad testovacím polem se stroj připomínající obrovský dron celou dobu vznášel asi dva metry nad zemí. Přestože „automobil“ zatím uveze pouze jednoho pasažéra a ve vzduchu vydrží jen pět až deset minut, pro SkyDrive znamenala tato zkušební jízda neuvěřitelný úspěch.

„Z více než 100 projektů létajících automobilů uspěla po celém světě pouze hrstka těch, co měli na palubě lidi,“ řekl generální ředitel společnosti Tomohiro Fukuzawa. „Věřím, že mnoho lidí bude chtít náš vůz řídit a cítit se v něm bezpečně.“

Ještě před třemi lety neprobíhal demonstrační let dobře. Technologie se však vylepšily, a to zejména poté, co start-up získal další díl financí – 37 milionů dolarů (asi 830 milionů korun), včetně peněz od Japonské banky pro rozvoj.

Model létacího vozu SD-03 SkyDrive, navržený jako nejmenší elektrické vertikální vzletové i přistávací vozidlo (eVTOL) na světě, je velký jen jako dva zaparkované automobily. Elegantní kabinu obklopuje osm rotorů poháněných jednotlivými motory, což zajišťuje v nouzových situacích větší bezpečnost.

Na rozdíl od letadel a vrtulníků nabízí elektrická vznášedla velmi rychlou přepravu z jednoho místa na druhé i pro jednotlivce, kteří by se díky nim mohli zbavit potíží s letišti a dopravními zácpami. Přestože testovací jízda byla nepopiratelně průlomová, stále zbývá několik věcí, které je třeba doladit před tím, než bude možné létající vůz uvést na trh. Mezi ně patří například velikost baterií, řízení letového provozu a další problémy s infrastrukturou.

„Ještě se musí stát mnoho věcí,“ řekl Sanjiv Singh, profesor na Institutu robotiky na univerzitě Carnegie Mellon v USA, který spoluzaložil společnost Near Earth Autonomy, jenž se na vývoji automobilového letounu rovněž podílela. „Pokud bude stát deset milionů dolarů, nikdo ho nekoupí. Pokud vydrží letět jen několik minut, také ho nikdo nekoupí….“

SkyDrive doufá, že v nejbližší době ukončí potřebný počet zkušebních letů a podaří se mu splnit bezpečnostní ustanovení, která poté týmu umožní absolvovat let mimo testovací pole. Tomohiro Fukuzawa také věří, že dobu, během které vydrží letoun ve vzduchu, bude možné prodloužit až na třicet minut, což by mohlo zvýšit počet zájemců o jeho koupi.

„Chceme, aby vznikla společnost, kde budou létající auta dostupným a pohodlným dopravním prostředkem, díky čemuž budou moci lidé zažívat bezpečný a pohodlný nový způsob života,“ řekl Fukuzawa.

Cílem SkyDrive je uvést svůj létající vůz na trh do roku 2023. Aby se to podařilo, společnost má v příštích letech v plánu vyvinout velké úsilí, k čemuž přispěje částečným financováním i odbornými znalostmi Toyota. A ať už budou tato létající auta čelit jakýmkoli překážkám, už nyní je jisté, že svět přivedou o krok blíž k prožití fantastické sci-fi reality.

Tento článek je chráněn pomocí blockchainové služby Mytitle.

Související

Technologie budoucnosti přenáší do historie. Virtuální realita ukazuje hrůzy holocaustu

Režisérka a spoluautorka Miriam Cohenová, která pochází z Izraele, se ve svých sedmnácti letech nemohla z náboženských důvodů zúčastnit školního výletu do Polska. Její přátelé se vrátili se silným zážitkem. Měla tak pocit, že jí něco uniklo. Slíbila si proto, že se jednou na cestu vydá. Spolu se...


Lockdowny přinesly mnohonásobný nárůst sexuálního zneužívání dětí online

Nadace Internet Watch Foundation (IWF) uvádí, že její data ukazují, jak predátoři využili situace. Sociálních média naprala na ještě větší popularitě na začátku roku 2020, kdy vypukla pandemie. V loňském roce IWF zaznamenala více než 63 000 webových stránek zobrazujících děti v choulostivých...


Digitální fotoaparáty se vrátily do módy, oživil je online svět

Za posledních 12 měsíců videa s hashtagem #digitalcamera zaznamenala na TikToku více než 220 milionů zhlédnutí. Analytici popisují tento trend jako spojený s podobným oživením módy z přelomu století. Brit Scott Ewart získal na svém TikTok účtu více než pět milionů lajků pomocí toho, co je nyní...