Martin Kysilka, 10. ČERVENCE 2018
Co to je: Jeden z největších hráčů v závodech o komerční lety do vesmíru Blue Origin založený Jeffem Bezosem (zakladatelem Amazonu) oznámil, že první lístky na jejich suborbitální raketu New Shepard bude možné koupit již přístí rok. Kolik ovšem lety budou stát výkonný ředitel Bob Smith na summitu Amazon Web Services Public Sector Summit neprozradil. Podle Boba chce však společnost nejdříve vyřešit všechny technické nedostatky a až poté se zaměřit na cenovou politiku.
Zcela opačnou strategii zvolil například jejich přímý konkurent Virgin Galactic, který začal prodávat lístky před více než deseti lety, přestože jejich raketa SpaceShipTwo byla teprve na počátku vývoje. Možnosti předobjednat si let – a zaplatit zálohu – využilo již 700 zákazníků.
New Shepard má za sebou již 8 letů, ten poslední se konal letos 29. dubna.
Dlouhodobý prezident Blue Origin Rob Meyerson se na počátku roku rozhodl přesunout do vedení vývoje nových projektů, kde nyní například pracuje na lunárním přistávacím modulu Blue Moon.
„Věříme, že vybudování kolonie na Měsíci je dalším logickým krokem ve snaze prozkoumat Mars a vše za ním,“ vysvětluje Rob Meyerson. „Naše vize? Miliony lidí žijících a pracujících ve vesmíru. Víme, že existuje mnoho cest, jak toho docílit. Nyní jsme ve fázi definování té nejlepší možné cesty.“
Dopad: 2018 je pro komerční vesmírné lety zásadním rokem. SpaceX i Virgin Galactic mají za sebou úspěšné testovací starty a Blue Origin zveřejnilo časovou osu svých plánů. V současné době známe program všech zmíněných společností alespoň na 5 let dopředu.
Podle všeho již brzy budeme svědky nejen turistických letů do vesmíru, ale také rychlého cestování po Zemi (nad zemí) – například Elon Musk plánuje suborbitální lety mezi hlavními světovými městy.
Jaké nové profese či odvětví vesmírná turistika přinese?
Originální článek