Martin Kysilka, 7. KVĚTNA 2018
Co to je: Už je tomu téměř jeden rok, co jsme psali o rozvážkových robotech firmy Starship Technologies, která pomohla ve Virginii prosadit zákon umožňující rozvoz jídel prostřednictvím robotů. Tento zákon stanovil normy a podmínky provozu rozvážkových robotů. Rychlost pojízdného robota by například neměla přesáhnout 16 kilometrů za hodinu a robot nesmí vážit více než 22 kilogramů.
Starship Technologies také v minulosti navázaly partnerství s Mercedesem, aby společně vyrobily mohutný van, který přiblíží osm robotů a 50 zásilek do blízkosti finálních destinací s tím, že rozvoz „poslední míle“ zajistí roboti.
Po dvou letech působení roboti Starship Technologies najezdili při testovacích jízdách přes 160 000 kilometrů a nyní jsou připraveni na ostrý provoz.
Před dvěma roky Starship Technologies začínali první vlnu testování ve Washingtonu. Poslední tři měsíce roboti rozváželi jídlo do jídelen a kanceláří na kampusu kalifornské společnosti s rozlohou 4,3 akru.
Samotná objednávka funguje podobně jako například u Uberu. Uživatel si na mapě zvolí místo, kam chce, aby mu bylo jídlo přivezeno. Roboti nemohou vjet přímo do budovy, proto si ho uživatel musí vyzvednou před vchodem. Průměrná doba rozvážky od momentu objednání trvá 17 minut.
„Po úspěšném testování na půdě společnosti Intuit, jsme připraveni naše roboty nabídnout i ostatním společnostem,“ vysvětluje spoluzakladatel a CEO společnosti Janus Friis.
Toto oznámení pro Starship Technologies – které zakládali dva z bývalých spoluzakladatelů Skype – znamená obrovský krok vpřed.
V Evropě roboti Starship Technologies již například operují v UK, kde obsluhují obyvatele Milton Keynes a to dokonce i ve sněhových podmínkách.
Rozvážkový robot je vybaven šesti koly, GPS, radarem, kamerami a ultrasonickými senzory. Spojení těchto technologií umožňuje téměř plně autonomní jízdu po městě.
„Míříme na 99 procentní autonomii. Na 100% se asi nikdy nedostaneme. Pokud nastane scénář, ve kterém software nebude vědět, co má dělat, můžeme vždy robota zastavit a nechat operátora převzít řízení.“
Friis také prozrazuje, že firma vyvíjí „pody“, ve kterých budou boti uskladněni a kde si budou moci automaticky vyměnit baterie.
Společnost se také potýká s mnoha právními problémy. V prosinci předešlého roku zákonodárci v San Franciscu zredukovali maximální možný počet „chodníkových robotů“ na pouhých 9 kusů. Robot dále nesmí přesáhnout rychlost 5 km/h a musí být neustále pod dohledem člověka. Při testování ve Washingtonu byli také roboti často sraženi auty.
Aby společnost předešla podobným regulacím a zákazům, oslovuje místní autority a pracuje s nimi na společným řešení. V současné době má v USA zákony, které umožňují pohyb robotů po chodníku již 5 států.
Dopad: Rozvážkoví roboti se stávají realitou. Od roku 2015, kdy bylo Starship Technologies založeno, vzniklo hned několik konkurentů jako Marble, Robby či Nuro a všechny tyto společnosti již zahájily testování. Dveře jim však svou lobby v amerických i evropských státech otevřely právě Starship Technologies.
Jak dlouho bude trvat než síť rozvážkových robotů překoná člověka i v rozvozu „poslední míle“? Pomohou jim lokální zákonodárci nebo naopak svými regulacemi podobné projekty zadusí?
Originální článek