Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /www/doc/www.6dhub.cz/www/templates/6dhub/html/com_k2/default/item.php on line 37
5 důvodů, proč se autovýrobci zaměřují na skladování energie
Technologie

5 důvodů, proč se autovýrobci zaměřují na skladování energie

10.05.21

Martin Kysilka, 14. ČERVNA 2018

Čím dál tím víc předních hráčů na poli automobilového průmyslu vyvíjí systémy, které by vyřešily skladování energie. Nedávno například BMW podepsal kontrakt na dodání 500 i3 baterií britské National Grid. Renault zase přeměňuje své Zoe baterie na domácí energetické stanice. Podobná řešení vyvíjí i Volkswagen, Toyota, Nissan či Audi. Co k tomuto kroku tradiční automobilky vede?

Elektřina je budoucnost

Ačkoliv elektromobily mají ještě stále mnoho nevyřešených problémů: od výdrže baterií, přes jejich neekologickou výrobu, až po získávání extra elektřiny, která se dnes stále z větší části vyrábí v uhelných či jaderných elektrárnách, fosilní paliva jednoho dne dojdou a jejich nejlogičtějším nástupcem je v soušasné chvíli elektrická energie.

Technologie skladování energie jde ruku v ruce s masivními investicemi do baterií, bez kterých se elektromobily neobejdou. Volkswagen nedávno oznámil, že hodlá investovat 48 miliard dolarů do baterií pro elektromobily. 

Většina automobilek již přijmulo fakt, že budoucnost dopravy bude za a) autonomní a za b) poháněna elekřinou. Příležitosti, které přináší elektřina a vše s ní spojené, otevírají dveře do nových byznysů. Je tak dost možné, že se automobilky brzy stanou i energetickými společnostmi. 

Tesla

Fenomén Tesly a Elona Muska, vizionáře a dnes již ikonického konstruktéra prvních elektromobilů, ale také snílka, který ne vždy naplní své smělé teze. Tesla má nicméně ve skladování energie značný náskok. Velký úspěch sklidily jak její megaprojekty v Latinské Americe a Austrálii, tak i její řešení pro skladování a sběr solární energie pro firmy a domácnosti (systémy Powerpack a Powerwall). Minulý rok se Tesla i z těchto důvodů stala nejhodnotnější americkou automobilkou

„Tohle je integrovaná budoucnost. Máme elektrické auto, Powerwall a solární střechu,“ vysvětluje Musk.

Tesla motivuje ostatní automobilky, které se jí chtějí vyrovnat a nenechat si ujet budoucnost v Muskových elektromobilech.

Budoucnost je chytrá

Jak řekl Musk: „Směřujeme do integrované budoucnosti, kde je vše propojené“. Smart grid (chytrá síť) se neskládá pouze ze skladovacích jednotek, ale ze všeho, co do ní připojíte či odpojíte, včetně elektromobilu. Jeho použití jako samostatné nabíjecí jednotky, tak dává naspostý smysl.

Auto jako úschovna energie bude pro autovýrobce velmí zásadní milník. Budou tak moci nabízet kompletní balíčky produktů. Pokud například budete mít Teslu nebo Powerwall od Tesly, tím spíše si koupíte produkt opět od stejného výrobce.

Předpokládaný růst trhu

Zpráva z Markets Insider předvídá růst trhu s bateriemi a jinými skladovacími systémy připojenými ke smart gridu z 3,3 miliardy dolarů (2016) na 14 miliard dolarů (2021) – složená roční míra růstu: cca 33,5%.

Co se starými bateriemi

Každý nabíjecí cyklus zkrátí celkovou výdrž baterie. Je to jako kdyby se nádrž vašeho dieselového motoru po každém natankování zmenšila. Starší  opotřebované baterie však stále mohou posloužit jako domácí power banky.

Buď můžeme starší baterie z elektromobilů složitě recyklovat anebo je použít jako domácí sklad energie – kde nebudou tak vytěžováné jako v elektromobilech.

Cesta k takové univerzální baterii je však trnitá. Jako první se popíchal Mercedes, který svůj plán nabízet řešení pro domácí skladování energie odpískal.

Jedním z důvodů je, že baterie jsou speciálně navržené, aby co nejlépe poháněly vozidlo. Jejich statické užívání v domácnostech proto nebylo zcela ideální. Navíc byly vybaveny mnoha bezpečnostními prvky, které byly v domácnosti naprosto zbytečné.

Bude zajímavé sledovat jaký vliv bude mít elektrická revoluce na tradiční automobilové výrobce. Je dost možné, že za pár let už ani auta nebudou vyrábět.

Originální článek

Související

Zeptali jsme se Ondřeje Krátkého z Liftago, jak vybudovat image spolehlivé a kvalitní firmy v konkurenčním prostředí přepravy osob

6Dhub.cz · CZECHárna Petra Beneše #32 - Ondřej Krátký Obchodní model Liftago byl spuštěn před deseti lety. Kolikátá verze je v provozu dnes? Rozvíjeli jsme se skokově, teď je to asi třetí výraznější model. Upgradoval se vždy buď produkt, tým nebo také já. Takové 3D šachy. Začínali jste tím, že...


Musk údajně prosadil změnu algoritmu, aby zvýhodnil své tweety

Elon Musk naléhal na inženýry na Twitteru, aby upravili algoritmus sociální sítě tak, aby upřednostňoval jeho tweety, což vedlo k zahlcení uživatelů Twitteru Muskovými tweety. Uvedl to specializovaný magazín Platformer . Majitel a generální ředitel Twitteru nesl nelibě, že jeho tweet na podporu...


Bývalý zaměstnanec Facebooku tvrdí, že Messenger záměrně vybíjí baterii vašeho telefonu

V rozhovoru pro deník New York Post bývalý datový inženýr společnosti Facebook George Hayward tvrdí, že mu společnost nařídila, aby tajně testoval mobilní telefony uživatelů, a když to odmítl, dostal výpověď. Hayward ve své žalobě u federálního soudu na Manhattanu tvrdí, že byl propuštěn, když se...