Martin Kysilka, 14. ČERVNA 2018
Čím dál tím víc předních hráčů na poli automobilového průmyslu vyvíjí systémy, které by vyřešily skladování energie. Nedávno například BMW podepsal kontrakt na dodání 500 i3 baterií britské National Grid. Renault zase přeměňuje své Zoe baterie na domácí energetické stanice. Podobná řešení vyvíjí i Volkswagen, Toyota, Nissan či Audi. Co k tomuto kroku tradiční automobilky vede?
Elektřina je budoucnost
Ačkoliv elektromobily mají ještě stále mnoho nevyřešených problémů: od výdrže baterií, přes jejich neekologickou výrobu, až po získávání extra elektřiny, která se dnes stále z větší části vyrábí v uhelných či jaderných elektrárnách, fosilní paliva jednoho dne dojdou a jejich nejlogičtějším nástupcem je v soušasné chvíli elektrická energie.
Technologie skladování energie jde ruku v ruce s masivními investicemi do baterií, bez kterých se elektromobily neobejdou. Volkswagen nedávno oznámil, že hodlá investovat 48 miliard dolarů do baterií pro elektromobily.
Většina automobilek již přijmulo fakt, že budoucnost dopravy bude za a) autonomní a za b) poháněna elekřinou. Příležitosti, které přináší elektřina a vše s ní spojené, otevírají dveře do nových byznysů. Je tak dost možné, že se automobilky brzy stanou i energetickými společnostmi.
Tesla
Fenomén Tesly a Elona Muska, vizionáře a dnes již ikonického konstruktéra prvních elektromobilů, ale také snílka, který ne vždy naplní své smělé teze. Tesla má nicméně ve skladování energie značný náskok. Velký úspěch sklidily jak její megaprojekty v Latinské Americe a Austrálii, tak i její řešení pro skladování a sběr solární energie pro firmy a domácnosti (systémy Powerpack a Powerwall). Minulý rok se Tesla i z těchto důvodů stala nejhodnotnější americkou automobilkou
„Tohle je integrovaná budoucnost. Máme elektrické auto, Powerwall a solární střechu,“ vysvětluje Musk.
Tesla motivuje ostatní automobilky, které se jí chtějí vyrovnat a nenechat si ujet budoucnost v Muskových elektromobilech.
Budoucnost je chytrá
Jak řekl Musk: „Směřujeme do integrované budoucnosti, kde je vše propojené“. Smart grid (chytrá síť) se neskládá pouze ze skladovacích jednotek, ale ze všeho, co do ní připojíte či odpojíte, včetně elektromobilu. Jeho použití jako samostatné nabíjecí jednotky, tak dává naspostý smysl.
Auto jako úschovna energie bude pro autovýrobce velmí zásadní milník. Budou tak moci nabízet kompletní balíčky produktů. Pokud například budete mít Teslu nebo Powerwall od Tesly, tím spíše si koupíte produkt opět od stejného výrobce.
Předpokládaný růst trhu
Zpráva z Markets Insider předvídá růst trhu s bateriemi a jinými skladovacími systémy připojenými ke smart gridu z 3,3 miliardy dolarů (2016) na 14 miliard dolarů (2021) – složená roční míra růstu: cca 33,5%.
Co se starými bateriemi
Každý nabíjecí cyklus zkrátí celkovou výdrž baterie. Je to jako kdyby se nádrž vašeho dieselového motoru po každém natankování zmenšila. Starší opotřebované baterie však stále mohou posloužit jako domácí power banky.
Buď můžeme starší baterie z elektromobilů složitě recyklovat anebo je použít jako domácí sklad energie – kde nebudou tak vytěžováné jako v elektromobilech.
Cesta k takové univerzální baterii je však trnitá. Jako první se popíchal Mercedes, který svůj plán nabízet řešení pro domácí skladování energie odpískal.
Jedním z důvodů je, že baterie jsou speciálně navržené, aby co nejlépe poháněly vozidlo. Jejich statické užívání v domácnostech proto nebylo zcela ideální. Navíc byly vybaveny mnoha bezpečnostními prvky, které byly v domácnosti naprosto zbytečné.
Bude zajímavé sledovat jaký vliv bude mít elektrická revoluce na tradiční automobilové výrobce. Je dost možné, že za pár let už ani auta nebudou vyrábět.
Originální článek