Martin Kysilka, 22. ŘÍJNA 2018
V kavárně na Rhode Islandu v areálu Brown University si mohou studenti koupit kávu, bez toho aniž by museli utratit jediný halíř. V Shiru Cafe lze totiž platit informacemi.
Studenti dostanou kávu za vyplnění online dotazníku. V něm poskytnou kavárně své jméno, datum narození, telefonní číslo, emailovou adresu a profesní zájmy a preference – pro Shiru pravděpodobně nejhodnotnější informace.
Byznys model Shiru Cafe spočívá v předávání dat jejím partnerům (jako je například J.P. Morgan), kteří pak pořádájí akce, na kterých se studenty probírají jejich profesní cíle a kariéru. V kavárně jsou kolem každého stolu displeje, na kterých neustále běží reklamy na stáže a náborové kampaně. Kafe je tedy „zadarmo“, jen pokud si ho student vypije přímo v kavárně. Student při koupi kafe dále souhlasí s tím, že mu daná korporace bude zasílat newslettery. Interiér kavárny je v zásadě jedna velká cílená reklama. Speciálně vyškolení zaměstanci také studentům poskytují dodatečné informace o sponzorech, kteří jim kávu zafinancovali.
Dopad: Shiru údajně neposkytuje syrová data o studentech. Partnerům namísto toho dodá vyčištěný a optimalizovaný set dat jako mocný nástroj pro nábor zaměstnanců.
Maximalizace získávání a využívání dat o studentech, za jejichž zboží platí třetí strana, je nový byznys model sám o sobě. Shiru Cafe zprostředkovává spojení mezi společnostmi a potencionálními zaměstnanci za pomocí toho nejcennějšího, čím může firma v dnešní době disponovat – daty.