Aplikace TAP2U, která umožňuje lidem z celého světa komunikovat prostřednictvím překladů psaného a mluveného slova, má pomoci v situacích, kdy strojové překlady často selhávají. Primárním cílem projektu je pomáhat českým úřadům a organizacím. Vznikne ale i placený model pro jednotlivce a firmy.
TAP2U propojuje ty, kteří jsou schopni překládat mezi různými jazyky, s těmi, kteří překlad potřebují. Každý přeložený text je zároveň v komunitě tlumočníků aplikace vyhodnocován a opravován.
„Nyní jsme ve fázi, kdy najímáme překladatele pro aplikaci a rozšiřujeme její jazykové portfolio. Dalším krokem bude přímé spojení mezi osobou, která potřebuje překlad, a tlumočníkem prostřednictvím audio nebo videohovoru. To znamená, že každý, kdo má chytrý telefon, bude mít díky aplikaci k dispozici tlumočníka,“ řekl spoluzakladatel projektu Jaroslav Vavřina.
Aplikace umožňuje všem uživatelům zadávat požadavky na překlad i bodově hodnotit výsledky, čímž uživatelé mohou přispět k zlepšování zkušeností s aplikací.
„Zatímco nyní je hlavní motivací překladatelů pomáhat si nebo se trumfovat v překladech přínosných či zábavných výzev, později si budou moci prostřednictvím aplikace vydělat i při komerční poptávce,“ uvedl jeden z předních vývojářů aplikace Ondřej Hanousek.
Inspirace při pomoci Ukrajině
Student pedagogiky Filozofické fakulty Univerzity Karlovy Jiří Dejl přišel s nápadem na aplikaci, když letos na jaře pomáhal převážet uprchlíky a humanitární pomoc na slovensko-ukrajinské hranice, když vypukla válka na Ukrajině.
„Po návratu do České republiky jsme hledali způsob, jak pomáhat dál a ve větším měřítku. Shodli jsme se, že nám všem, kteří chceme pomáhat cizincům v jakékoli situaci, chybí především nástroj pro spolehlivé překonání jazykové bariéry. Zatímco na hranicích jsme si často vystačili s automatickými překladači, při následném hledání zdravotní a sociální péče nám chyběl živý tlumočník,“ vysvětlil Dejl.
„Současná situace v Evropě i ve světě ukazuje na zvýšenou potřebu komunikovat v krizových situacích s těmi, kteří nemluví vaším mateřským jazykem, ať už na úřadech, v nemocnicích, lékárnách nebo ve školách,“ dodal.
Myšlenka vytvořit službu, která využívá model sdílené ekonomiky, podobně jako služba Uber, zaujala rektorku Univerzity Karlovy, profesorku Milenu Králíčkovou, která nabídla podporu CUIP.„Když jsem se o projektu TAP2U dozvěděla poprvé, byla jsem nadšená. Představa, že se Univerzita Karlova aktivně podílí na takovém projektu a podporuje mezinárodní komunitu v České republice, čímž pomáhá řešit obtížné životní situace, mi dává jistotu, že svou roli plníme dobře a zodpovědně,“ uvedla.