Vědci z univerzity v Glasgow vytvořili hologramový systém, který k navození pocitu dotyku využívá vzduchové trysky. Tomuto způsobu se říká “aerohaptika” a “právě vzduchové trysky člověku umožňují fyzicky cítit hologramovou projekci na vlastní kůži, tedy na svých prstech, rukou a zápěstí”, říká Raviner Daahiya, jeden z výzkumníků projektu.
"Časem by se tato technologie mohla vyvinout tak, že bychom se mohli setkat s virtuálním avatarem svého kolegy z druhého konce světa a skoro reálně si s ním potřást rukou,” dodává Daahiya.
Bez dotykových rukavic
K navození dotykového vjemu hologramů v tomto případě není zapotřebí žádná chytrá rukavice nebo přenosné zařízení. Systém k vyvolání pocitu dotyku nepotřebuje žádný speciální ovladač, místo toho využívá přesně nasměrovanou vzduchovou trysku, schopnou reagovat na pohyby ruky a foukat vzduch do zařízení, ve kterém je promítán hologram na ta správná místa odpovídající silou.
Rozdribluj ten vzduch!
Aby vědci otestovali přesnost svého nově vyvinutého systému, využil Daahiya se svým týmem interaktivní projekci basketbalového míče. Toho se dalo dotýkat a šlo s ním driblovat i kutálet, podobně jako při hraní basketbalu v reálném životě.
"Dotyková zpětná vazba od proudů vzduchu ze systému je modulována na základě virtuálního povrchu basketbalového míče. To uživatelům umožňuje cítit jeho zaoblený tvar, vnímat, jak se kutálí směrem od konečků prstů při odrazu, a cítit plácnutí do dlaně při jeho návratu," říká Daahiya.
Videohry jako živé
I přesto, že je hologramový dotykový zážitek zatím stále velmi omezený, Daahiya o něm nepochybuje. Do budoucna má se svým týmem v plánu do něj přidávat i další funkce jako jsou například rozdílné teploty vzduchu, aby bylo možné rozpoznávat horké a studené povrchy. A taky zkouší přidat do vzduchu vůně, aby zapojili další smysl a pocit reálnosti hologramové iluze tak ještě posílili.
Velký prostor pro využití vidí především ve vysoce realistických telekonferencích, které by snížily nutnost cestování na vzdálená místa, a na poli videoher, kde by se hráči mohli dotýkat objektů i druhých hráčů, nebo vlastníma rukama objevovat nové rostlinné i živočišné druhy na fantastických planetách.