Nová pravidla amerického úřadu Consumer Financial Protection Bureau otevírají dveře věřitelům tak, aby se dostali přímo feedů osobních zpráv milionů Američanů, kteří si vypůjčili peníze. CFPB je přitom vládní agentura, která má Američany chránit před nepravostmi finančních institucí.
Kritici nově povoleného způsobu vymáhání půjček tvrdí, že zprávy posílané prostřednictvím sociálních sítí by se mohly prostě někde zatoulat, nebo vést k narušení soukromí či šíření podvodných informací. Zastánci možnosti kontaktovat dlužníky na sociálních sítích naopak říkají, že změna je jednoduchou aktualizací pravidel vytvořených v 70. letech minulého století.
Změna, kterou úřad CFPB schválil loni ještě během působení Trumpovy administrativy, vyžaduje, aby věřitelé kontaktovali neplatiče soukromě. Což znamená, že jim mohou posílat přímé zprávy, ale nemohou zveřejňovat příspěvky týkající se dluhů na veřejně dostupné stránce sociálních sítí.
Spotřebitelé se mohou z odběru těchto zpráv odhlásit, ale věřitelé povolení ke kontaktování lidí tímto způsobem nepotřebují. Neexistují žádná pravidla či omezení pro počet zpráv, které mohou poskytovatelé půjček odesílat. Věřitelé tvrdili, že změna je nutná vzhledem k tomu, že zákon o spravedlivých postupech vymáhání pohledávek, který toto odvětví reguluje, je letitý. Jeho první verze začala platit už v roce 1977, dlouho před tím, než se objevila možnost posílání textových zpráv nebo komunikace na sociálních sítích.
Nový pravidla také stanovují nový limit pro telefonní hovory. Každý týden je možné dlužníkovi zavolat kvůli jednomu konkrétnímu dluhu sedmkrát, ovšem lidé s více neuhrazenými půjčkami mohou kontaktováni vícekrát. Vymahači dluhů mají rovněž zakázáno kontaktovat jakéhokoli spotřebitele telefonicky do jednoho týdne poté, co s ním o konkrétním dluhu mluvili. Mark Neeb, generální ředitel firmy ACA International, zaměřené na vymáhání dluhů, v prohlášení uvedl, že změna představuje „malý krok vpřed v modernizaci komunikace se spotřebiteli“.
Kritici nové legislativy tvrdí, že vytváří nové způsoby, jak komunikaci komplikovat, a to zejména vzhledem k tomu, že někteří lidé nemají přístup k internetu. Zprávy o částkách po splatnosti, i když jsou soukromé, mohou být navíc nedopatřením přes sociální sítě odesílány nesprávné osobě. Přibližně jedna třetina Američanů, kteří si berou půjčky, má podle CBS News dluh, který byl předán inkasní agentuře. To znamená, že nová pravidla pro elektronické vymáhání dluhů by se mohla týkat desítek milionů lidí.