Martin Kysilka, 8. BŘEZNA 2018
Co to je: Kalifornské ministerstvo dopravy schválilo testování samořídících automobilů pod dohledem vzdálených lidských operátorů. První testy začnou již v dubnu tohoto roku.
Namísto fyzických řidičů – kteří by v prvních komerčních samořídících automobilech splňovali podobnou funkci jako takzvaní „lift boys“ (lidská obsluha prvních výtahů, jejíž přítomnost měla především uklidnit cestující a ujistit je, že výtah je bezpečný) – Kalifornie spoléhá na lidského operátora, jenž bude dálkově kontrolovat jízdu autonomního vozidla. Stát tak chce vyřešit podmínku, která požaduje, aby v první vlně autonomní dopravy byla ve vozidle přítomna ruční brzda v podobě lidského řidiče.
Experti věří, že první poskytovatelé této služby, budou testovat už rovnou jako taxi služba, aby namísto placení testerů si platit nechali a to rovnou od zákazníků, kteří jim navíc poskytnou i zpětnou vazbu.
Ovládnout závod o autonomní dopravu se snaží jak tradiční autovýrobci jako General Motors, tak i technologičtí giganti jako googlovský Alphabet se svou divizí samořídících aut Waymo. Pokud budou připraveni, už v dubnu mohou poprvé otestovat svá samořídící vozidla ve veřejné dopravě a bez lidského řidiče.
Technologie dálkového monitorování, kterou již například využívá NASA či americká armáda, se zdá být tou správnou cestou, jak nakopnout komerční užití autonomních vozidel. Nové regulace by měly být schváleny již koncem března a v dubnu vejít v platnost.
Na technologii dálkové kontroly vozidel pracují například Nissan, Waymo a startupy Zoox, Phantom Auto and Starsky Robotics. V případě, že by samořídící vozidlo nefungovalo tak, jak by mělo, převezme kontrolu nad vozidlem operátor.
„Máme ultimátní ruční brzdu. A tou je člověk,“ řek Elliot Katz, spoluzakladatel Phantom Auto, jež v lednu na celosvětové technologické konferenci CES demonstroval, jak by auta v Las Vegas mohla být dálkově ovládána z ptačí perspektivy a na vzdálenost až 800 km.
Dopad: Bezpečnostní plán v podobě fyzického řidiče, jehož jedinou rolí je převzít řízení v kritické situaci, zcela popírá smysl celé autonomní dopravy. Než tedy provozovatelé samořídících aut vyřeší všechny nedokonalosti, je vzdálený operátor ideálním řešením.
„Přítomnost“ vzdáleného operátora také pomůže výrobcům samořídících vozů přesvědčit zákonodárce a uklidnit první cestující.
Originální článek