Většina zařízení pro virtuální realitu dosud zcela ignorovala smysly jako chuť, čich a hmat, a místo toho se zaměřovala na vizuální a zvukové vjemy. To jistě stačí k tomu, aby zážitky z virtuální reality byly mnohem přesvědčivější než před desetiletími, ale ne dost na to, abychom svůj mozek oklamali dost na to, aby uvěřil, že to, co vidíme, je možná skutečné.
Výzkumníci pracující na vývoji a zdokonalování hardwaru pro virtuální realitu přišli v průběhu let s několika skutečně unikátními zařízeními a doplňky, díky nimž virtuální realita působí mnohem reálněji. Žádné z nich však zatím nedokáže to, co právě výzkum provedený na Carnegie Mellon University.
Základem zážitku virtuální reality je náhlavní souprava Meta Quest 2 oplývající soustavou ultrazvukových snímačů, z nichž jsou všechny zaměřeny na ústa uživatele. Vše přitom funguje bez potřeby jakéhokoli dalšího příslušenství. Již dříve jsme se mohli setkat s ultrazvukovými měniči používanými k levitaci a pohybu drobných částic za pomoci silných zvukových vln. V této aplikaci nově vytvářejí pocit dotyku na rtech, zubech a dokonce i na jazyku uživatele, když má otevřená ústa.
Měniče však zvládnou více než jen simulovat jemný dotek. Svým pulzováním a vibracemi mohou vyvolat pocit, jakoby po rtech klouzal či přejížděl nějaký předmět, nebo jako když se člověk skloní, aby se napil z virtuální fontánky.
Výzkumníci zároveň přišli i s dalšími zážitky ve virtuální realitě, které ukazují, jak může hardware pro haptiku v ústech vnášet do našeho prožívání více realismu, včetně výletu strašidelným lesem, během něhož můžete cítit na obličeji pavučiny, nebo třeba závodu, kde zase cítíte vítr ve tváři. Zajímavé je také virtuální jídlo a pití. Další možností, jak tento nápad využít pro komerční účely, je bezpochyby realizace první virtuální líbací kabinky. To je však oblast, kolem níž výzkumníci (naštěstí) zatím chodí jen po špičkách.