Vědci navrhují umístit na samořiditelná auta obří oči
Technologie
Foto: Shutterstock

Vědci navrhují umístit na samořiditelná auta obří oči

Na rozdíl od lidských řidičů nemají chodci žádnou možnost, jak komunikovat s vozidlem, které se spoléhá výhradně na senzory a palubní počítače. Vědci proto pomocí očí na autě chtějí předejít případným nežádoucím situacím a dát chodcům jasně najevo, že přecházejí ulici před samořídícím vozidlem.

31.10.22

Je pravděpodobně jen otázkou času, kdy se s námi o silnice začne dělit stále více autonomních vozidel. To znamená, že interakcí mezi chodci a auty bez řidiče bude mnohem více.

Výzkumníci z Japonska proto navrhují obří animatronické oči připevněné na přední části autonomních golfových vozíků, díky kterým chodci poznají samořídící vozy. Svůj nápad podrobili průzkumu a výsledky mluví samy za sebe.

V nové studii, která byla minulý měsíc prezentována na Mezinárodní konferenci o uživatelských rozhraních v automobilovém průmyslu, výzkumníci z Tokijské univerzity a Kjótské univerzity připevnili na přední část autonomních golfových vozíků obří, dálkově ovládané oči, aby zjistili, zda mohou snížit počet dopravních nehod.

Pomocí 360stupňové kamery natáčeli vozík blížící se ke křižovatce. Účastníci experimentu pak tyto scénáře znovu prožívali pomseocí náhlavní soupravy pro virtuální realitu a měli se rychle rozhodnout, zda budou ochotni přejít ulici, když se k nim blíží golfový vozík, nebo ne.

Dívej se na mě!

Výzkumníci zjistili, že účastníci byli překvapivě ochotni přejít silnici, když se k nim blížil golfový vozík. Uvedli však, že se při přecházení silnice cítili bezpečněji a sebejistěji, když na ně oči na autě mířily, a ne když se od nich odvracely. A to i přesto, že je trochu vyděsil design obřích očí, jak účastníci rychle zdůraznili.

Stručně řečeno, obří oči by skutečně mohly zvýšit bezpečnost chodců a jedná se o kreativní řešení pro budoucnost samořízených vozidel.

"Výsledky ukázaly, že oči mohou snížit počet potenciálních dopravních nehod a že směr pohledu může u chodců zvýšit subjektivní pocit bezpečí a nebezpečí," píše se v článku.

Podle webu Gizmodo je to také připomínka skutečnosti, že se nové realitě budou muset přizpůsobit nejen vozidla, ale že budeme muset zajistit, aby stejnou šanci měli i lidé.

ZDROJ

Související

Autonomní vozidla: jak se mají eticky správně rozhodnout v případě nehody?

Základním modelem používaným pro výzkum etiky autonomních vozidel je tzv. tramvajové dilema (anglicky Trolley Dilema/Problem), které během času nabylo řadu variací. V kostce jde o vyřešení dilematu o dělnících pracujících na kolejích, na něž se řítí tramvaj. V poslední chvíli je možné přehodit...


Drony budeme brzy využívat k doručování balíků. Na přepravu osob si ještě počkáme, říká odborník

“Celosvětově se loni prodaly drony za desítky miliard dolarů. Dle průzkumů se má tato částka do konce desetiletí vyšplhat na 91 miliard. V Evropě je nejrychleji rostoucím trhem Německo, které celosvětově na trhu s komerčními drony zaujímá 4. místo po USA, Číně a Japonsku,” říká Lukáš Brchl ze...


Nová dvířka pro domácí zvířata dokáží rozpoznat tvář mazlíčka

Většina dvířek pro domácí mazlíčky jsou v podstatě jen malé otvory vyříznuté do spodní části běžných dveří s plastovou klapkou. Problém je ale v tom, že se jimi mohou dostat dovnitř nejen vaši domácí mazlíčci, ale také ti, co patří cizím lidem nebo dokonce toulavá či divoká zvířata, která mohou...