Drony budeme brzy využívat k doručování balíků. Na přepravu osob si ještě počkáme, říká odborník
Technologie
Foto: se souhlsem Dronetag

Drony budeme brzy využívat k doručování balíků. Na přepravu osob si ještě počkáme, říká odborník

Zatímco letový provoz se řídí nespočtem bezpečnostních pravidel, lety dronů zůstávají stále velmi chaotické. Přitom už jsou tato bezpilotní letadla velmi rozšířená.

03.10.22

“Celosvětově se loni prodaly drony za desítky miliard dolarů. Dle průzkumů se má tato částka do konce desetiletí vyšplhat na 91 miliard. V Evropě je nejrychleji rostoucím trhem Německo, které celosvětově na trhu s komerčními drony zaujímá 4. místo po USA, Číně a Japonsku,” říká Lukáš Brchl ze společnosti Dronetag, jejímž cílem je udělat v provozu dronů konečně pořádek. 

Prvotní nápad několika studentů ČVUT má dnes zdárně našlápnuto a firma se již může pochlubit hned několika produkty, které předchází nehodám dronů a umožňují pohodlně spravovat jejich letový park. Lukáš nám v rozhovoru prozradil například, jaký potenciál mají drony do budoucna, zda je bude možné výhledově používat k přepravě osob, či jak předcházet jejich případnému zneužití. 

Na trhu s drony se pohybujete už dlouho. Kde jsou nyní nejvíce využívány a v jakých oblastech mají největší potenciál? 

V současnosti tvoří více než polovinu obratu na droním trhu vojenské využití, které by za pár let měl předehnat segment Enterprise – tedy využívání dronů v průmyslovém komerčním prostředí. Obecně bych k potenciálu do budoucna řekl, že nás čeká strmý růst ve využívání dronů pro každodenní činnosti v průmyslu, dopravě a běžných denních činnostech. Například takzvané last mile delivery, tedy poslední fáze doručování balíků zákazníkům, kdy drony nahradí časově a ekonomicky neefektivní rozvoz auty. Všechny možnosti využití dronů si v tuto chvíli neumíme představit a rozvoj trhu časem odhalí další možnosti.

Čeká nás podle vás v brzké budoucnosti droní přeprava osob?

Přeprava osob je velmi populárním tématem, kterým se zabývá několik desítek společností. Můj osobní názor je, že k plnému využití tohoto potenciálu nás čeká ještě dlouhá cesta. Minimálně z pohledu bezpečnosti pohybu takového dronu ve vzdušném prostoru v tuto chvíli neexistuje jasná regulace ani koridory, které by zaručily bezpečný pohyb tak velkého přepravního dronu s lidskou posádkou. Námi dodávané řešení pro dálkovou identifikaci dronů sice řeší začlenění dronů do vzdušného prostoru, jedná se však o drony používané pro monitoring, sběr obrazu, měření či bezpečnostní aktivity. 

Také bude ještě chvíli trvat, než se na trhu objeví dron, který nám přinese ekonomicky obhajitelný dolet, například na trase Praha – Zadar. Pohon dronu (kombinace bateriového a hybridního), jeho rozměry a váha jsou nyní příliš omezující.

Nicméně přeprava osob na krátké vzdálenosti už je aktuální. Například Singapur si předobjednal mnoho dronů na přepravu osob na krátké vzdálenosti. Toto město tedy zřejmě bude prvním pionýrem v této oblasti.

Můžete v krátkosti popsat účel, za jakým vaše společnost funguje?

Našim cílem je vytvořit bezpečný vzdušný prostor pro drony, ve kterém nebude docházet k nehodám a k rušení provozem dronů v uzavřených oblastech typu letiště, věznice nebo národní park Grand Canyon. Naše produkty a řešení mohou pomoci při rozpoznání dronu, který je zaregistrovaný a splňuje legislativní nároky na provoz v dané zemi nebo regionu. To je cílem regulace pro dálkovou identifikaci dronů, tedy aby laická i odborná veřejnost věděla, kdo kde a jakou rychlostí s jakým dronem létá. 

Jak vaše produkty konkrétně fungují?

Naše produkty jsou určeny pro již existující drony i pro nově vyráběné drony a máme i aplikace. Řešením pro již existující drony je takzvaný retrofitting, tedy zpětná úprava dronu tak, aby vyhovoval současným regulím a nařízením. Příjemcem tohoto produktu je jednak provozovatel dronu, který musí splňovat zákonné povinnosti a jednak výrobce, který chce, aby jeho dron zpětně splňoval povinnosti. Představte si krabičku od sirek, kterou připevníte na dron, pustíte ji jedním tlačítkem, a v tu chvíli můžete legálně létat. Tuto krabičku vyrábíme ve dvou verzích – první je Beacon, určený pro vysílání dat do okolí pomocí technologie Bluetooth (takzvaná Přímá identifikace dronu) a druhý se jmenuje Mini a vysílá data o dronu do blízkého okolí pomocí Bluetooth a pomocí mobilní sítě do dedikovaného cloudu. Jde o zařízení kombinující takzvanou Síťovou a Přímou identifikaci dronu. Tyto krabičky se připevní na dron pomocí průmyslového suchého zipu. Jsou na dronu naprosto nezávislé, mají integrovanou baterii, senzory a antény a je naprosto jedno, na jaký typ dronu je připevníte. Díky nízké váze nijak neovlivňují schopnosti letounu.

Pro nově vyráběné drony nabízíme řešení ve formě OEM modulu. Jde o součástku, která je určená k integraci výrobci dronů. Vyrábíme ji ve dvou verzích (jedna pro Přímou identifikaci pomocí Bluetooth a jedna pro Síťovou a Přímou identifikaci). Jde v podstatě o kopie produktů Beacon a Mini, jen je dodáváme ve formě určené pro výrobce. K OEM řešení je potřeba připojit napájení a antény, Jinak je funkcionalita stejná jako u „krabiček“. Tedy dron, který v sobě bude mít modul pro identifikaci, bude vysílat požadovaná data o pohybu a podobně.

Naše aplikace Dronetag je určená pro efektivní správu letů a je dostupná pro Android, iOS a web. Umožňuje pilotům zobrazit letové zóny, naplánovat let včetně autorizace od úřadů a také vést interaktivní letový deník pro neomezený počet dronů. Nedávno jsme také vydali aplikaci Drone Scanner. V této aplikaci jsou viditelné všechny drony vysílající svá data. Očekáváme, že u laické veřejnosti bude mít velký úspěch, jde totiž o takový Flight Radar pro drony.

Jaké další produkty chystáte?

Začínáme vyrábět přijímací zařízení určené pro sběr a distribuci dat z dálkově identifikovatelných dronů. Tedy zařízení, které čte data z našeho, nebo jiného řešení pro dálkovou identifikaci dronů. Tento přístroj, který  si zákazník „zasadí“ do požadované lokality a bude sbírat data z blízko pohybujících se dronů. Dokáže sbírat data vysílaná z dronů pomocí Wi-Fi a Bluetooth, a dále je distribuovat k zákazníkovi k dalšímu zpracování. Toto řešení je určené pro společnosti, které potřebují vidět v živém přenosu pohyb dronů v dané lokalitě a data z pohybu dronů dále zpracovávat. 

Také chystáme vývoj a výrobu zařízení pro takzvané BVLOS (beyond visual line of sight) lety. Jde o kompaktní HW zařízení, které lze propojit s libovolnou řídící jednotkou dronu a ovládat jej na neomezenou vzdálenost pomocí kombinace 5G mobilních sítí a satelitních sítí (SATCOM), a to včetně přenosu obrazu. Požadavek neomezené vzdálenosti letu se v droním průmyslu objevuje čím dál tím častěji, neboť drony se dnes často už neřídí vysílačkou. Mapovací mise probíhají v režimu BVLOS na vzdálenosti desítek kilometrů. Dron tedy nejčastěji řídí kvalifikovaná osoba z kontrolního střediska – a někdy dokonce ovládá více dronů najednou.

Projevily o vaše produkty zájem české instituce a firmy, například Armáda ČR, Škodovka atd..? Nebo kdo jsou vaši hlavní zákazníci?

Skladba našich zákazníků je rozmanitá. Od výrobců dronů, přes koncové zákazníky k distributorům, integrátorům a resellerům. Obecně lze říci, že naše produkty používají společnosti ze všech oborů, ale mají jedno společné – ve svém provozu a lokalitách používají drony. Prodali jsme přes 500 kusů našich zařízení do 26 zemí ve všech světadílech. Máme poptávky z Indie, Spojených Arabských emirátů, USA, Evropy, Asie… Na Vámi zmíněném příkladu zákazníka ŠKODA auto bych to popsal takto: představme si situaci, že zákazník bude používat drony pro počítání počtu aut na parkovištích. Tento dron musí někdo řídit, a ten někdo by měl splňovat náležitosti dané zákonem. Tedy buďto si sám pořídí zařízení pro dálkovou identifikaci a vybaví jím svůj stávající dron, nebo si pořídí dron, který již bude mít tuto funkcionalitu v sobě.

Jak si Česko vede ve využívání dronů v porovnání s jinými zeměmi?

V ČR jsme na tom stejně jako ostatní státy - regulace se vyvíjí, uživatelé dronů se učí bezpečnému používání a firmy přemýšlí, jak drony vhodně využívat. Řekl bych tedy, že nijak neexcelujeme, ale ani nezaostáváme.

Nedávno jste se zúčastnil veletrhu ve Vegas. V čem vám veletrhy pomáhají?

Veletrhy jsou pro nás vhodným nástrojem pro rozvíjení vztahů a živou ukázku našeho řešení. Letos jsme se zúčastnili dvou zahraničních veletrhů. Prvním byl World ATM Congress v Madridu, který je určený pro letectví jako takové. Již potřetí byla část výstavní plochy věnována dronům. Prostředí letectví je poměrně konzervativní a stánky věnujícím se dronům jsou pro návštěvníky zpestřením. Na tomto veletrhu jsme prezentovali jednak naše řešení a jednak jsme pro zabavení návštěvníků dovezli námi vyrobený simulátor pro doručování zásilek dronem. Jak to vypadalo, uvidíte zde.

Druhým veletrhem, kterého jsme se zúčastnili, bylo UAV Expo ve Vegas, jedna z největších konferencí na světě zaměřená přímo na drony. Americký trh se od toho evropského v mnoha ohledech liší - od očekávání zákazníků, aby řešení bylo co nejvíc „wow“, po odlišné regulace a občasný vlažný přístup výrobců dronů k regulacím a nařízením. Na veletrhu ve Vegas byla vysoká koncentrace našich potenciálních zákazníků, takže jsme kromě obsluhy stánku a ukázky našeho řešení, věnovali hodně energie i přímé interakci a rozvíjení vztahů s ostatními vystavujícími na veletrhu.

Dronetag

Společnost, jejíž vizí je umožnit dronům bezpečný vstup do vzdušného prostoru a předejít jakýmkoli nehodám. V listopadu roku 2018 se tým spolužáků z ČVUT zúčastnil hackathonu kolem vesmírných technologií. Soutěž skupina vyhrála a krátce nato založili Dronetag. Dnes je ve společnosti již 22 odborníků z řad letectví, informačních technologií i elektrotechniky. 

 

Zdroj info: autorský rozhovor

 

Související


Karel Trpkoš o digitalizaci ve státní správě: Od kritiky k úspěchu

6Dhub.cz · CZECHárna Petra Beneše #54 - Karel Trpkoš