Toyota testuje vodíkové motory v závodních autech
Technologie
Foto: Toyota Motor Corp.

Toyota testuje vodíkové motory v závodních autech

Japonská automobilka Toyota oznámila, že testuje vodíkové spalovací motory v závodních autech a pracuje na využití této technologie i v komerčních produktech.

02.11.21

Tyto motory spalují vodík jako palivo místo benzinu, podobně jako rakety. Japonská automobilka uvedla, že testování technologie v závodních automobilech jí umožní sbírat data a pokoušet se řešit problémy přímo na závodní dráze. Toyota již dříve oznámila, že vyvíjí vodíkový spalovací motor, který má také americký Ford a další automobilky. Vozidla poháněná takovými motory se liší od vozidel s palivovými články, která využívají vodík k výrobě elektřiny, a od elektrických nebo hybridních vozidel. 

Japonský management Toyoty odmítl sdělit, kdy se vodíkový spalovací motor může dostat do komerčních modelů, a uznal, že je zapotřebí dalšího vývoje, aby se vyřešil jeho zatím omezený jízdní dosah. Další překážkou je infrastruktura pro pohon těchto vozidel. 

Jednou z výhod vodíkových motorů je, že od běžných spalovacích motorů jsou potřeba minimální úpravy, s výjimkou palivového potrubí a vstřikovacích systémů. Používání vodíku jako paliva s sebou nese určité riziko, ale vodíkové čerpací stanice fungují po celém Japonsku a zatím bez větších nehod. 

Toyota Yaris s 1,6litrovým motorem je modelem, na kterém se nejnovější vodíková technologie testuje. Do prostoru zadních sedadel závodního vozu se vešly dvě vodíkové nádrže, i když u komerčních modelů se jejich umístění pravděpodobně změní. Vodík může nabídnout některé výhody. Baterie pro elektromobily vyžadují různé minerály, zatímco vodíku je v životním prostředí relativně dost a lze jej snadno skladovat a přepravovat. 

Vodík lze vytvořit z vody elektrolýzou, často prováděnou ve školních chemických experimentech. Vodík může být mnohem levnější než benzín, jehož ceny divoce kolísají. Toyota také uvedla, že vyrábí vodík v geotermální elektrárně v jižním Japonsku. Vodíkový motor však není stoprocentně čistý, přičemž kvůli motorovému oleji vypouští nepatrné množství oxidu uhličitého.

 

ZDROJ

 

Související

První kolo na světě na vodíkový pohon funguje bez baterií

Vodíkové kolo LAVO bylo navrženo tak, aby lidstvo posunulo zase o krok blíže k bezemisní společnosti. V době, kdy se kola jako dopravní prostředky stávají v přeplněných městech normou, překonává LAVO nevýhody elektrických jízdních kol tím, že ke svému pohybu využívá vodík a obejde se bez...


Získat pitnou vodu bude čím dál tím náročnější a dražší

Vyčistit pitnou vodu od těchto látek totiž bude čím dál tím náročnější a dražší. Hydrobiologové z Biologického centra AV ČR (BC AV ČR) ve spolupráci s norskými kolegy zahájili nový výzkumný projekt, který připraví předpovědi, jak se bude situace měnit v budoucích letech. Modelovými příklady budou...


Solarpunk: Zelená utopie, která nabízí futuristickou alternativu k současnému kapitalismu

A tím to nekončí. Solarpunk se kromě spojení kovu a skla se zelení snaží propojit i vědu s magií, a kromě originální estetiky nabízí také radikálně odlišnou společenskou a ekonomickou strukturu. Solarpunk je umělecké hnutí, které vizuálně vychází z kyberpunku a steampunku. Na rozdíl od kyberpunku,...