Toyota testuje vodíkové motory v závodních autech
Technologie
Foto: Toyota Motor Corp.

Toyota testuje vodíkové motory v závodních autech

Japonská automobilka Toyota oznámila, že testuje vodíkové spalovací motory v závodních autech a pracuje na využití této technologie i v komerčních produktech.

02.11.21

Tyto motory spalují vodík jako palivo místo benzinu, podobně jako rakety. Japonská automobilka uvedla, že testování technologie v závodních automobilech jí umožní sbírat data a pokoušet se řešit problémy přímo na závodní dráze. Toyota již dříve oznámila, že vyvíjí vodíkový spalovací motor, který má také americký Ford a další automobilky. Vozidla poháněná takovými motory se liší od vozidel s palivovými články, která využívají vodík k výrobě elektřiny, a od elektrických nebo hybridních vozidel. 

Japonský management Toyoty odmítl sdělit, kdy se vodíkový spalovací motor může dostat do komerčních modelů, a uznal, že je zapotřebí dalšího vývoje, aby se vyřešil jeho zatím omezený jízdní dosah. Další překážkou je infrastruktura pro pohon těchto vozidel. 

Jednou z výhod vodíkových motorů je, že od běžných spalovacích motorů jsou potřeba minimální úpravy, s výjimkou palivového potrubí a vstřikovacích systémů. Používání vodíku jako paliva s sebou nese určité riziko, ale vodíkové čerpací stanice fungují po celém Japonsku a zatím bez větších nehod. 

Toyota Yaris s 1,6litrovým motorem je modelem, na kterém se nejnovější vodíková technologie testuje. Do prostoru zadních sedadel závodního vozu se vešly dvě vodíkové nádrže, i když u komerčních modelů se jejich umístění pravděpodobně změní. Vodík může nabídnout některé výhody. Baterie pro elektromobily vyžadují různé minerály, zatímco vodíku je v životním prostředí relativně dost a lze jej snadno skladovat a přepravovat. 

Vodík lze vytvořit z vody elektrolýzou, často prováděnou ve školních chemických experimentech. Vodík může být mnohem levnější než benzín, jehož ceny divoce kolísají. Toyota také uvedla, že vyrábí vodík v geotermální elektrárně v jižním Japonsku. Vodíkový motor však není stoprocentně čistý, přičemž kvůli motorovému oleji vypouští nepatrné množství oxidu uhličitého.

 

ZDROJ

 

Související

Enzymy mořských živočichů by mohly nahradit žárovky

Už před více než čtyřiceti lety vědci zjistili, že organismy žijící na dně oceánu jsou schopny produkovat světlo díky enzymu zvanému luciferáza. Až dosud však nebylo jasné, jak tento mechanismus funguje. S odpovědí nyní přišli vědci z Loschmidtových laboratoří, RECETOXu a Přírodovědecké fakulty...


Nedopalky by životnímu prostředí mohly i pomáhat, místo aby jen škodily

Cigaretové nedopalky lze najít téměř všude – na chodnících, v parcích, dokonce i v moři. Nejen že na ně není zrovna hezký pohled, ale také se obtížně uklízejí. Tým vědců z Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně ale nyní našel způsob, jak tento nenáviděný druh odpadu vykoupit. „Zjistili jsme, že...


Bill Gates podporuje australský start-up zaměřený na říhání krav

Spoluzakladatel společnosti Microsoft otevřeně hovořil o dopadu výroby masa na životní prostředí. Metan je totiž po oxidu uhličitém druhým nejčastějším skleníkovým plynem. Dobytek, jako jsou krávy a kozy a jeleni, produkují metan, když jejich žaludky rozkládají trávu při trávení. Při tomto...