Sedm vysokorychlostních vlaků Pendolino, které provozují České dráhy, vyrábí právě Alstom. Nyní budou vybaveny nejnovějším systémem ETCS tohoto francouzského dodavatele – ETCS Level 2 Baseline 3. Elektrické dvoupodlažní vlaky, které budou rovněž vybaveny digitálním zabezpečovacím systémem, vyrobila Škoda Vagonka.
Systém ETCS Level 2 umožňuje nepřetržitou digitální rádiovou komunikaci (GSM-R) s vlakovými soupravami na základě detekce obsazení signalizačního bloku traťovým systémem. ČD Telematika je poskytovatelem v oblasti železničních technologií pro zabezpečení a komunikaci, jako je GSM-R, a v České republice provozuje vlastní optickou síť.
„ČD Telematika je jedním z lídrů v oblasti dovybavování hnacích vozidel evropským vlakovým zabezpečovacím systémem ETCS. Jsme opravdu rádi, že jsme spojili síly s předním dodavatelem ETCS, společností Alstom, při dovybavení dvou hlavních řad Českých drah, a to Pendolino 680 a řady 471 známé jako City Elefant,“ říká předseda představenstva společnosti ČD Telematika Jan Hobza.
Za inženýring jednotlivých zabezpečovacích systémů a dodávku palubního zařízení bude zodpovědný závod společnosti Alstom v belgickém městě Charleroi. Firma bude rovněž zajišťovat údržbu po dobu deseti let, včetně náhradních dílů a oprav.
ČD Telematika v současné době pracuje také na modernizaci třiceti vícesystémových elektrických lokomotiv řady 363.5 dopravce ČD Cargo.
První trať řízená ETCS
Správa železnic už v prosinci oznámila, že dokončila modernizaci úseku Olomouc – Uničov na trati z Olomouce do Šumperka, včetně instalace systému ETCS, který má od ledna řídit všechny jízdy vlaků na této frekventované regionální trati. Jde o první takovou trať v České republice. Uvedl to server International Railway Journal.
Vybavení této trasy představuje podle Správy železnic důležitý milník v národním programu zavádění systému ETCS. Česká republika totiž plánuje od 1. ledna 2025 na vybraných páteřních koridorech výhradní provoz v systému ETCS. Na tyto tratě tak už nebudou moci jezdit vozidla bez palubních jednotek ETCS.