Správa železnic bude využívat digitální mapy založené na technologii Hexagonu
Technologie
Foto: Shutterstock

Správa železnic bude využívat digitální mapy založené na technologii Hexagonu

Společnost Hexagon oznámila, že přední český systémový integrátor a dodavatel IT řešení Ness Czech, který je součástí skupiny Ness Digital Engineering, dodá Správě železnic ČR Digitální technickou mapu železnice (DTRM). Systém státní organizaci poskytne přístup k informacím o její dopravní a technické infrastruktuře za účelem lepší a efektivnější přípravy investic a oprav. Základem projektu je Informační systém technické mapy (ISTEM), vyvinutý společnostmi Ness a Hexagon. Informuje o tom server Market Screener.

31.01.23

Hexagon je světovým lídrem v oblasti řešení digitální reality. Kombinuje senzorové, softwarové a autonomní technologie. Pořízením přesných geodetických měření a digitalizací informací o majetku a infrastruktuře může Správa železnic jakožto provozovatel získat přesné informace o železniční síti a jejím okolí.

Podle generálního ředitele Jiřího Svobody považuje Správa železnic projekt digitálního mapování za prioritní. „Díky projektu DTRM digitalizujeme nezpracovanou část železniční infrastruktury, včetně sítí. Veškerá data týkající se technické a dopravní infrastruktury budou k dispozici krajům, obcím i každému stavebníkovi pro účely územního plánování a stavebního řízení. Z toho mimo jiné vyplyne zrychlení a zkvalitnění stavebních povolení, zejména v souvislosti s výstavbou vysokorychlostních tratí,“ řekl.

Projekt DTRM je komplexním systémem, který zahrnuje řadu komponent – od ukládání primárních dat přes správu těch geoprostorových až po portálové aplikace. Všechny tyto procesy pokrývá systém ISTEM založený na technologiích společnosti Hexagon. Systém mimo jiné zajistí, aby se všechny změny zobrazovaly všem uživatelům v reálném čase.

Nad rámec standardů

Podle generálního ředitele společnosti Ness Czech Martina Silvičky jsou na projekt velmi vysoké nároky – nad rámec standardních digitálních map. „Přesná geodetická měření musí být zaznamenána v milimetrech. Nadstandardní požadavky jsou také na počet objektů a míru podrobnosti jejich popisu,“ popisuje. Podotýká také, že databáze bude obsahovat obrovské množství dat.

Projekt DTRM probíhá na Správě železnic už od září 2022. Dokončen má být do konce roku 2025, přičemž podpora a vývoj budou pokračovat ještě následující dva roky.

Informace pomohou také státu, který vytváří Digitální technickou mapu České republiky. Ta by měla být v provozu v roce 2024. „DTRM bude komplexním systémem pro ukládání, správu a sdílení všech typů geografických dat v rámci organizace. Díky tomuto projektu Správa železnic nejen splní legislativní požadavky v souvislosti s Digitální technickou mapou ČR, ale zároveň získá platformu pro dlouhodobou správu geografických dat ve 2D a 3D, která se může stát pevným základem pro budoucí projekty,“ uvádí Jakub Svatý z české divize Hexagonu.

Mezi české zákazníky společnosti Ness v oblasti digitálních technických map patří také Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy, Středočeský kraj a Český úřad zeměměřický a katastrální. Kromě české Správy železnic podporuje Hexagon geoprostorovými a bezpečnostními řešeními železnice a tranzitní systémy v Kanadě, Německu, Itálii, Švýcarsku či Spojených státech.

 

ZDROJ

 

Související

„Sloni“ a Pendolina dostanou ETCS od francouzské firmy Alstom

Sedm vysokorychlostních vlaků Pendolino, které provozují České dráhy, vyrábí právě Alstom. Nyní budou vybaveny nejnovějším systémem ETCS tohoto francouzského dodavatele – ETCS Level 2 Baseline 3. Elektrické dvoupodlažní vlaky, které budou rovněž vybaveny digitálním zabezpečovacím systémem,...


Správa železnic bude využívat digitální mapy založené na technologii Hexagonu

Hexagon je světovým lídrem v oblasti řešení digitální reality. Kombinuje senzorové, softwarové a autonomní technologie. Pořízením přesných geodetických měření a digitalizací informací o majetku a infrastruktuře může Správa železnic jakožto provozovatel získat přesné informace o železniční síti a...


Chytré senzory zabrání železničním nehodám. Češi je otestují doma i na Tchaj-wanu

Gabriela Kolářová, 20. 05. 21 Nenápadný senzor na kolejnici, který zachytí jakékoliv vibrace a vzruchy, odešle signál a umělá inteligence vyhodnotí potenciální riziko. Takový by podle odborníků z Fakulty strojního inženýrství VUT mohl být recept pro zvýšení bezpečnosti na železnici. Na výzkumu...