První kolo na světě na vodíkový pohon funguje bez baterií
Technologie
Foto: https://studiomom.nl

První kolo na světě na vodíkový pohon funguje bez baterií

Inovativní designérská firma StudioMOM vytvořila kolo jménem LAVO, kompaktní modulární dopravní prostředek poháněný vodíkem. LAVO umožňuje přepravu na dlouhé vzdálenosti bez použití jakýchkoli baterií, produkce pevných částic nebo emisí CO2.

17.11.21

Vodíkové kolo LAVO bylo navrženo tak, aby lidstvo posunulo zase o krok blíže k bezemisní společnosti. V době, kdy se kola jako dopravní prostředky stávají v přeplněných městech normou, překonává LAVO nevýhody elektrických jízdních kol tím, že ke svému pohybu využívá vodík a obejde se bez šestikolových elektrických baterií. 

Technologie LAVO System 

Tuto technologii vyvinuli přední australští výzkumníci z Univerzity v Novém Jižním Walesu, kteří si kladli za cíl poskytnout komplexnější, univerzálnější a udržitelnější řešení pro skladování energie než jaká jsou v současnosti na trhu k dispozici. 

LAVO System je údajně první a jediný technologický systém skladování vodíkové energie na světě, který je určen pro každodenní použití v domácnostech i podnicích a jak uvádí výrobce - je ihned připraven ke komerčnímu využití. 

Poháněno vodou a sluncem 

Kolo LAVO je vybaveno malými vodíkovými nádržemi o váze 1,2 kg, které shromažďují vodík z vody a v kombinaci se solární energií jej pak používají k pohonu kola. Stručně řečeno, tento patentovaný systém na skladování energie přeměňuje elektřinu ze solárních panelů pomocí elektrolyzéru, který rozděluje vodu na její vodíkové a kyslíkové složky a poté ji přenáší do skladovacího systému obsahujícího kovovou slitinu sloužící k výrobě vodíku. 

Nabito za 10 minut, dojezd 150 km 

Kolo se plně nabije během zhruba deseti minut a má dojezdovou vzdálenost přibližně 150 km. Ve srovnání s konkurencí tak má tato technologie trojnásobnou kapacitu baterie a více než dvakrát delší životnost, což představuje značnou přidanou hodnotu produktu a významnou konkurenční výhodu. 

LAVO je vyrobeno z odlehčených materiálů a je snadno přenosné. Jeho konstrukce zároveň obsahuje řadu modulárních prvků, což by do budoucna mohlo usnadnit jeho opravy nebo modernizaci. Právě díky těmto vlastnostem je dokonale přizpůsobivé a dokáže snadno proměnit svou ergonomickou konstrukci a změnit se z městského kola na kolo přepravní, snadno použitelné v malých podnicích. 

Pokud vše půjde podle plánu, LAVO System by měl být připraven k instalaci již letos. Jím poháněné kolo by se zároveň dle autorů mělo zařadit do klubu inovativních designů jízdních kol, která dávají staré klasice nový směr.

 

ZDROJ

 

Související

„Sloni“ a Pendolina dostanou ETCS od francouzské firmy Alstom

Sedm vysokorychlostních vlaků Pendolino, které provozují České dráhy, vyrábí právě Alstom. Nyní budou vybaveny nejnovějším systémem ETCS tohoto francouzského dodavatele – ETCS Level 2 Baseline 3. Elektrické dvoupodlažní vlaky, které budou rovněž vybaveny digitálním zabezpečovacím systémem,...


Enzymy mořských živočichů by mohly nahradit žárovky

Už před více než čtyřiceti lety vědci zjistili, že organismy žijící na dně oceánu jsou schopny produkovat světlo díky enzymu zvanému luciferáza. Až dosud však nebylo jasné, jak tento mechanismus funguje. S odpovědí nyní přišli vědci z Loschmidtových laboratoří, RECETOXu a Přírodovědecké fakulty...


Nedopalky by životnímu prostředí mohly i pomáhat, místo aby jen škodily

Cigaretové nedopalky lze najít téměř všude – na chodnících, v parcích, dokonce i v moři. Nejen že na ně není zrovna hezký pohled, ale také se obtížně uklízejí. Tým vědců z Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně ale nyní našel způsob, jak tento nenáviděný druh odpadu vykoupit. „Zjistili jsme, že...