První kolo na světě na vodíkový pohon funguje bez baterií
Technologie
Foto: https://studiomom.nl

První kolo na světě na vodíkový pohon funguje bez baterií

Inovativní designérská firma StudioMOM vytvořila kolo jménem LAVO, kompaktní modulární dopravní prostředek poháněný vodíkem. LAVO umožňuje přepravu na dlouhé vzdálenosti bez použití jakýchkoli baterií, produkce pevných částic nebo emisí CO2.

17.11.21

Vodíkové kolo LAVO bylo navrženo tak, aby lidstvo posunulo zase o krok blíže k bezemisní společnosti. V době, kdy se kola jako dopravní prostředky stávají v přeplněných městech normou, překonává LAVO nevýhody elektrických jízdních kol tím, že ke svému pohybu využívá vodík a obejde se bez šestikolových elektrických baterií. 

Technologie LAVO System 

Tuto technologii vyvinuli přední australští výzkumníci z Univerzity v Novém Jižním Walesu, kteří si kladli za cíl poskytnout komplexnější, univerzálnější a udržitelnější řešení pro skladování energie než jaká jsou v současnosti na trhu k dispozici. 

LAVO System je údajně první a jediný technologický systém skladování vodíkové energie na světě, který je určen pro každodenní použití v domácnostech i podnicích a jak uvádí výrobce - je ihned připraven ke komerčnímu využití. 

Poháněno vodou a sluncem 

Kolo LAVO je vybaveno malými vodíkovými nádržemi o váze 1,2 kg, které shromažďují vodík z vody a v kombinaci se solární energií jej pak používají k pohonu kola. Stručně řečeno, tento patentovaný systém na skladování energie přeměňuje elektřinu ze solárních panelů pomocí elektrolyzéru, který rozděluje vodu na její vodíkové a kyslíkové složky a poté ji přenáší do skladovacího systému obsahujícího kovovou slitinu sloužící k výrobě vodíku. 

Nabito za 10 minut, dojezd 150 km 

Kolo se plně nabije během zhruba deseti minut a má dojezdovou vzdálenost přibližně 150 km. Ve srovnání s konkurencí tak má tato technologie trojnásobnou kapacitu baterie a více než dvakrát delší životnost, což představuje značnou přidanou hodnotu produktu a významnou konkurenční výhodu. 

LAVO je vyrobeno z odlehčených materiálů a je snadno přenosné. Jeho konstrukce zároveň obsahuje řadu modulárních prvků, což by do budoucna mohlo usnadnit jeho opravy nebo modernizaci. Právě díky těmto vlastnostem je dokonale přizpůsobivé a dokáže snadno proměnit svou ergonomickou konstrukci a změnit se z městského kola na kolo přepravní, snadno použitelné v malých podnicích. 

Pokud vše půjde podle plánu, LAVO System by měl být připraven k instalaci již letos. Jím poháněné kolo by se zároveň dle autorů mělo zařadit do klubu inovativních designů jízdních kol, která dávají staré klasice nový směr.

 

ZDROJ

 

Související

Získat pitnou vodu bude čím dál tím náročnější a dražší

Vyčistit pitnou vodu od těchto látek totiž bude čím dál tím náročnější a dražší. Hydrobiologové z Biologického centra AV ČR (BC AV ČR) ve spolupráci s norskými kolegy zahájili nový výzkumný projekt, který připraví předpovědi, jak se bude situace měnit v budoucích letech. Modelovými příklady budou...


Kde přidat přechod a kudy vést cyklostezku? V Austrálii městům při plánování radí umělá inteligence

Díky kombinaci pokročilé technologie strojového učení a nejmodernějšímu způsobu počítačového rozpoznávání obrysů, je nyní možné prostřednictvím jediného zařízení anonymně a velice přesně rozpoznat a klasifikovat jednotlivé druhy dopravních prostředků (mezi nimi i chodce) a získávat tak množství...


Toyota testuje vodíkové motory v závodních autech

Tyto motory spalují vodík jako palivo místo benzinu, podobně jako rakety. Japonská automobilka uvedla, že testování technologie v závodních automobilech jí umožní sbírat data a pokoušet se řešit problémy přímo na závodní dráze. Toyota již dříve oznámila, že vyvíjí vodíkový spalovací motor, který...