Po pražských silnicích bude jezdit první vodíkový autobus
Technologie
Foto: Se souhlasem DPP

Po pražských silnicích bude jezdit první vodíkový autobus

Pražský dopravní podnik (DPP) zahájí v prvním čtvrtletí roku 2023 testovací program vůbec prvního autobusu na vodíkový pohon. Pilotní projekt bude trvat dva roky. Informuje o tom server Prague Morning.

30.12.22

Vedení města už podepsalo smlouvu s výrobcem Škoda Transportation o pronájmu jeho nejnovějšího vodíkového autobusu Škoda H'City. Společnost v rámci projektu nasazuje autobus na linku 170 spojující Jižní město a Barrandov, a to na dobu dvou let.

Pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti) v tiskové zprávě tento zkušební provoz ocenil. S tím, že jde o důležitý krok k zajištění udržitelné městské mobility. Uvedl zároveň, že v současné době se na veřejnou dopravu při pohybu po městě spoléhá přibližně polovina obyvatel hlavního města.

Vodíkový autobus má dojezd přibližně 350 kilometrů. To je třikrát více než u elektrobusu, který potřebuje během pracovního dne několikrát doplnit palivo. Navíc doplnění paliva vodíkem trvá jen deset minut, zatímco elektrickému autobusu zabere několik hodin, než se jeho baterie plně nabije.

Přestože autobus na vodíkový pohon bude bezemisní a udržitelný, jeho provoz bude nákladný. Pražský dopravní podnik odhaduje, že vůz ročně najede přibližně padesát tisíc kilometrů. Předpokládá, že cena vodíku se bude pohybovat kolem 300 korun za kilogram, přičemž vozidlo spotřebuje deset kilogramů vodíku na sto kilometrů.

„Za dva roky zjistíme, zda se současná vysoká cena této technologie vyplatí díky tichému a bezemisnímu provozu,“ řekl náměstek primátora pro dopravu a předseda dozorčí rady DPP Adam Scheinherr (Praha sobě). „V každém případě budeme (město) hradit pouze náklady spojené s provozem v rámci testování,“ doplnil.

Z hlediska karoserie odpovídá H'City 12 rozměrům obvyklým pro autobus. Vozidlo je 12,02 metru dlouhé, 2,55 metru široké a 3,43 metru vysoké. Hmotnost se pohybuje mezi 11,5 a třinácti tunami. Má také výklopnou rampu pro vozíčkáře a dvě odpovídající parkovací místa v interiéru.

 

ZDROJ

Související

Tramvají nebo autobusem? Mapa ukazuje Pražanům polohu vozů i to, jestli si v nich nabijí mobil

Jakkoliv se Praha pyšní hustou sítí městské hromadné dopravy, dochází ke zpožděním. On-line mapa ukazuje přesnou polohu všech vozidel v reálném čase. Lidé v Praze a ve středních Čechách se tak mohou podívat, kde přesně se nacházejí jednotlivé vlaky, metra, tramvaje, autobusy nebo přívozy, jaké...


Enzymy mořských živočichů by mohly nahradit žárovky

Už před více než čtyřiceti lety vědci zjistili, že organismy žijící na dně oceánu jsou schopny produkovat světlo díky enzymu zvanému luciferáza. Až dosud však nebylo jasné, jak tento mechanismus funguje. S odpovědí nyní přišli vědci z Loschmidtových laboratoří, RECETOXu a Přírodovědecké fakulty...


Nedopalky by životnímu prostředí mohly i pomáhat, místo aby jen škodily

Cigaretové nedopalky lze najít téměř všude – na chodnících, v parcích, dokonce i v moři. Nejen že na ně není zrovna hezký pohled, ale také se obtížně uklízejí. Tým vědců z Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně ale nyní našel způsob, jak tento nenáviděný druh odpadu vykoupit. „Zjistili jsme, že...