Fakulta strojní ČVUT v Praze již loni prezentovala, že na své létající zkušebně spolu s českou odnoží GE Aviation provádí experimenty turbovrtulového motoru Catalyst. Dnes je Catalyst motorem prověřeným nejen pozemními zkouškami, ale i za letu, a to zejména při letech v Berlíně. Na jeho vzniku se podílely evropské týmy Avio Aero a GE Aviation z České republiky, Polska, Německa a Itálie. Stejně jako celý program Eurodrone byl i motor Catalyst koncipován stoprocentně bez ITAR (International Traffic in Arms Regulation). Vyrobeno bylo již 17 prototypů motoru, na nichž proběhlo více než 3000 hodin testování.
„Před šesti lety vláda ČR požádala ČVUT, aby vybudovalo ekosystém pro letectví a kosmické technologie založený na pozemních a létající zkušebně turbovrtulových motorů. ČVUT mělo posílit své výzkumné a výukové kompetence, aby tak příznivě podnítilo rozvoj vysoce specializovaných odborných kapacit a kompetencí potřebných pro celkový rozvoj letectví a kosmických aktivit v ČR. To jsme splnili a dnes sklízíme další z výsledků těchto aktivit,“ sdělil děkan Fakulty strojní Michael Valášek. Podle něj jde navíc možná o klíčový bod vzniku dalšího pilíře českého hospodářství vedle automotive.
„Vítězství v tendru potvrzuje vysokou úroveň výzkumné činnosti Českého vysokého učení technického. A každá úspora paliva je, zejména v této době, nejen akademickým úspěchem,“ uvedl rektor ČVUT Vojtěch Petráček.
„Catalyst byl vybrán jako nejlepší řešení založené na vynikajícím výkonu, nižším vývojovém riziku, lepší ekonomice provozu a také růstovém potenciálu,“ vysvětlil Jean-Brice Dumont, vedoucí vojenského letectva společnosti Airbus Defence and Space.
Klíčovými aspekty při výběru dodavatelů Eurodrone jsou konkurenceschopnost, výkon, schopnost splnit náročný harmonogram dodávek a kapacita na uspokojení poptávky v provozu, a zajištění suverenity evropského obranného průmyslu.
Turbovrtulový motor Catalyst je prvním zcela nově navrženým turbovrtulovým motorem po 30 letech, který snížil spotřebu paliva až o 20 %, zvýšil tah o 10 %, prodloužil servisní dobu o 30 %. Nyní se ukazuje, že svými vlastnostmi, kterými jsou nejen nízká spotřeba paliva, ale i plné digitální řízení pomocí systému FADEC s integrovaným ovládáním vrtule a výkon v nadmořské výšce je vhodný také pro pohon dronů.
Fakulta strojní ČVUT se zaměřila primárně na návrh konceptu systému preventivní údržby motoru Catalyst a na výzkum vlivu použití udržitelného leteckého paliva SAF na snížení emisí pevných částic a plynů. Na tomto poli dosáhla vynikajících výsledků.