Američtí letečtí regulátoři zveřejnili pravidla pro formální schválení strojů, které kombinují vlastnosti vrtulníků a letadel, na seznam regulovaných letadel. Aktualizace legislativy je nezbytná, než budou moci firmy nabízet lety zákazníkům. Tento krok přichází v době, kdy společnosti navyšují investice do nové technologie, která je prezentována jako doprava budoucnosti. Do odvětví proudí peníze, jelikož velké aerolinky zadávají objednávky a investoři sázejí na spoustu začínajících podniků.
Nové letadlo, známé také jako letadlo s elektrickým vertikálním vzletem a přistáním (eVTOL), může létat a přistávat, aniž by potřebovalo přistávací dráhu, a zároveň cestovat na dlouhé vzdálenosti jako letadlo. Používá elektromotory, snižují hluk a znečištění ve srovnání se standardními letadly. Tvrdilo se, že by mohly pomoci snížit dopravní zácpy v přeplněných městech, aniž by byly pro zákazníky příliš drahé. Byly také považovány za alternativu pro přepravu nákladu.
Evropa doufá, že létající taxíky začnou fungovat ještě před olympijskými hrami v roce 2024 v Paříži. Federální úřad pro letectví (FAA), který čelil tlaku, aby zprůhlednil pravidla pro jejich lety, uvedl, že navrhuje rozšířit svou definici strojů, které považuje za dopravní letadla. Agentura označila svůj krok za důležitý, aby se provoz komerčních aerotaxi stal realitou. Pravidla nyní čelí veřejnému připomínkování, teprve poté vstoupí v platnost. Agentura také uvedla, že očekává zveřejnění navrhovaných pravidel pro provozování aerotaxi v létě roku 2023. Tato pravidla podrobněji načrtnou kritéria, která budou firmy muset splnit, aby získaly licenci a zahájily provoz.
Walter Desrosier, viceprezident pro inženýrství a údržbu Asociace všeobecných leteckých výrobců, označil krok za naprosto nezbytný, podle něho signalizuje, že FAA je odhodlána v tomto tématu pokročit.
Většina analytiků v USA neočekává, že létající taxíky budou oficiálně schváleny nejdříve v roce 2024 nebo 2025, částečně kvůli pokračující debatě o tom, jak regulovat nové stroje. Určitě dojde ke střetu s místními regulačními předpisy. Navzdory nejisté časové ose schválení patří mezi významné společnosti, které v posledních měsících věnovaly tomuto nápadu miliony dolarů, i United Airlines a Delta. Do nového odvětví se hodlají globálně zapojit stovky firem.
Robin Riedel, partner ve společnosti McKinsey a spoluvedoucí firemního Centra pro budoucí mobilitu, uvedl, že mnoho z těchto společností pravděpodobně selže, a poukázal na technický problém, kterému čelí, stejně jako na úkol získat důvěru veřejnosti a dostatečně snížit náklady, aby se létající taxíky staly dostupnějšími. Očekává, že takové cestování zůstane omezeno na vybraná města a trasy až do roku 2030, které budou využívat především boháči a lidé cestující za obchodem.
„Nikdo nechce vymýšlet další hračku pro bohaté, na to jde o velmi omezený trh,“ prohlásil Ridel. Také řekl, že skutečnost, že FAA pracuje na zahrnutí nového letadla do svého regulačního rámce, může být známkou zajímavé budoucnosti, která nás čeká.