Princip soutěže je jednoduchý: Amazon soutěžícím týmům zadal úkol vytvořit sociálního bota, který bude se svými uživateli schopen plynule hovořit, reagovat na dotazy, podávat informace a bavit. To vše na jeho zařízeních s virtuální asistentkou Alexou.
O chatboty je v současnosti zájem, jde o zařízení budoucnosti. Chatboti dobře fungují v oblasti telefonické podpory (dokáží již dnes v angličtině obsloužit uživatele s častými dotazy a zbytek přesměrovat na lidského operátora), v oblasti rezervačních systémů (hotely, restaurace) a specifickou oblastí je výběr produktů, velký potenciál chatbotů je také v online marketingu.
V České republice jsme trochu pozadu za západním světem, kde se chatboti více využívají třeba v chytrých domácnostech. U nás je jednou z překážek většího rozšíření třeba jazyková bariéra (světové platformy nejsou v češtině - Google, Alexa).
Konverzační robot (chatbot) Alquist se zrodil na CIIRC ČVUT v roce 2016, kdy skupinka studentů pod vedením experta na umělou inteligenci Jana Šedivého poprvé poslala přihlášku do soutěže Alexa Prize vyhlášené americkým Amazonem. Po dvou druhých a jednom třetím místě konečně v tomto, již čtvrtém ročníku, dosáhl tým mety nejvyšší a virtuálně si z Ameriky přivezl zlato. Uživatelé i porotci tak potvrdili, že konverzace, které vedli s Alquistem, byly nejdelší, nejlepší, nejhodnotnější a nejvtipnější a to i přes to, že je programovali studenti, jimž angličtina není mateřským jazykem a americké prostředí i společnost se od té naší dost liší (o loňském ročníku jsme psali zde).
„Získat první místo je samozřejmě úplně neuvěřitelný pocit. Na stupních vítězů jsme sice už po čtvrté, ale tohle je naše první celkové vítězství. Letos jsme se snažili vytvořit systém schopný pružné konverzace, který syntetizuje přístupy s připravenými scénáři a zároveň se dokáže lépe přizpůsobit potřebám uživatelů, a to se nám nejspíš vyplatilo,” říká tým leader Jakub Konrád.
Složení týmu působícího na CIIRC ČVUT pod vedením Jana Šedivého pro rok 2021: Jakub Konrád (vedoucí, Fakulta elektrotechnická ČVUT), Petr Marek (Fakulta elektrotechnická ČVUT), Petr Lorenc (Fakulta elektrotechnická ČVUT), Van Duy Ta (CIIRC ČVUT), Ondřej Kobza (CIIRC ČVUT) a Jan Pichl (účastnil se v první části soutěže, Fakulta elektrotechnická ČVUT).
I do tohoto ročníku zasáhla coronavirová pandemie a probíhal virtuálně a na dálku, takže se soutěžící týmy nepotkaly na živo ani na summitu v Seattlu ani na závěrečném vyhlášení v Las Vegas, jak tomu bylo v prvních dvou letech soutěže. Oficiální zpráva organizátorů soutěže je k dispozici ZDE.
Dopad:
Kromě uznání za skvěle odvedenou práci a reprezentaci nejvýznamnější české technické univerzity na mezinárodním poli, získává tým za 14 minutový rozhovor se strojem i finanční odměnu ve výši půl milionu dolarů. Jejich práce tak může pokračovat.
V budoucnu by boti mohli prostřednictvím aplikací pomáhat například lidem s psychickými potížemi, depresemi, různými duševními poruchami v době, kdy jim není na blízku psycholog či psychiatr.