V čem je problém: Konkurenční závody v autonomní dopravě se odehrávají nejen na zemi, ve vzduchu, ale také na vodě. Ačkoliv elektromobily na silnicích ještě moc nevídáme, jejich nástup je nevyhnutelný a stejně tak nástup elektroletadel a elektrolodí. První autonomní loď s elektrickým pohonem vypluje již v roce 2020 v Norsku a nahradí kamiony.
Řešení: Norská zemědělská společnost se zaměřením na hnojiva se spojila s předním výrobcem námořních technologií Kongsberg, aby spolu vyvinuli plně elektrickou autonomní kontejnerovou loď. Jedná se tak o první krok Yary ve snaze snížit provoz svých náklaďních vozidel (100 jízd denně), které převáží náklad z výroben do přístavu. Cílem Yary je zlepšit silniční bezpečnost v obydlených oblastech a snížit emise oxidů dusíku a oxidu uhličitého, jenž jsou produkovány firemními náklaďáky – 40 000 jízd ročně.
Yara Birkeland, jak je loď pojmenována, bude do roku 2019 řízena výhradně lidskou posádkou. Od roku 2020 už ale bude fungovat plně autonomně prostřednictvím systému a senzorů od Kongsbergu.
Dopad: Námořní doprava hraje v globálním dopravním a energetickým průmyslu velkou roli. Aplikace těchto nových technologií na námořní dopravní prostředky nám připomíná, jak exponenciální technologie transformují každý aspekt globální ekonomiky.
Originální článek