Martin Kysilka, 8. LEDNA 2018
Co to je: Experimentální „brain to vehicle“ (mozek-vozidlo) technologie od Nissanu umí číst mozkové signály řidiče a překládat je jako pokyny pro chytrá auta. Cíl Nissanu však není zaplavit silnice automobily, jež bychom ovládali svou myslí. Hlavním záměrem je zdokonalit řídící asistenty a dodat tak samořídícím vozidlům lidské uvažování.
Tato B2V (brain to vehicle) technologie monitoruje mozkovou aktivitu řidiče v reálném čase. Získané informace tlumočí systémům chytrého auta. Díky speciální helmě se senzory, které analyzují mozek řidiče, auto předvídá, co a kdy chce řidič udělat – například zatočit volantem, šlápnout na pedál a tak dále.
Podle Nissanu systém ví, co řidič udělá o 0,2 - 0,5 sekundy dříve než sámotný řidič. Protože automobil reaguje téměř okamžitě, řidič si asistenci řídícího systému prakticky neuvědomuje. A přesně toho chtěl Nissan dosáhnout. Reakce většiny dosavadních asistentů jsou totiž značně nepředvídatelné a těžkopádné.
V plně autonomních vozidlech by B2V také mohlo sledovat a hodnotit pohodlí či rozpaky cestujících a přizpůsobit jízdu vozidla potřebám daného jedince. Technologie by také mohla být využívána pro promítání rozšířené reality dle potřeb uživatele.
Svou B2V technologii bude Nissan demonstrovat na celosvětové technologické konferenci CES 2018. Uvedení na trh však ještě několik let potrvá.
Dopad: B2V technologie od Nissanu by měla především ulehčit přechod z člověkem ovládaných aut na ta samořídící. Otázkou je, jestli budou lidé ochotni nosit děsivě vypadající čepici se senzory a dobrovolně si nechat číst své myšlenky pro bezpečnější a předvídatelnější komunikaci s chytrým vozidlem.
Originální článek