Martin Kysilka, 22. BŘEZNA 2018
Co to je: Již brzy se běžná doprava přesune do vzduchu. Autonomní multikoptéra EHANG 184 pro jednoho pasažéra má za sebou první (úspěšný) testovací let. Nyní nizozemská společnost PAL-V ozmámila dokončení designu svého létajícího automobilu PAL-V Liberty a příští rok se ho chystá vypustit na trh.
Společnost svůj skvost poprvé představila na Ženevském autosalonu 2018. První předobjednané hybridní automobily s vrtulí PAL-V plánuje doručit svým zákazníkům už příští rok. Společnost již také obdržela všechny potřebné certifikáty jak od evropské European Aviation Safety Agency (EASA), tak od americké Federal Aviation Administration (FAA).
Do PAL-V Liberty se pohodlně vejde řidič i se spolujezdcem. Stroj dokáže vzlétnout s celkovou maximální zátěží 908 kg a může fungovat jak auto, tak i jako létající stroj, který má nejblíže k vrtulníku.
V režimu automobilu hybrid dosahuje maximální rychlosti 160 km/h a na jednu nádrž ujede až 1315 km. V režimu letu činí maximální rychlost 180 km/h s doletem až 500 km – s rezervou a bez spolujezdce.
Vlastníci Liberty budou potřebovat leteckou licenci a přístup k letištím nebo menším přistávacím dráhám. Transformace z auta do leteckého módu trvá 10 minut.
PAL-V Liberty se tak pravděpodobně stane prvním létajícím autem v historii. Ale určitě ne posledním. V těsném závěsu jsou například létající elektrotaxíky od Airbusu. Na olympijských hrách v Japonsku má olympijskou pochodeň přivézt létající Toyota. Velmi očekávané jsou také autonomní létající taxi od Muskový SpaceX, jejichž debut by měl přijít v roce 2026.
Dopad: Zatímco pozemní doprava bojuje s přeplněnými silnicemi, vzdušná doprava by mohla postupně ovládnout oblohu. Letající auta by se jednou mohla stát všudypřítomná stejně jako nynější pozemní auta, letadla či vlaky.