Martin Kysilka, 5. PROSINCE 2018
Kalifornský startup Hoversurf začal trénovat jednoho ze svých prvních zákazníků – Dubajskou policii. Rok poté, co Hoversurf představil svůj první „hoverbike“ na technologickém expu GITEX v zeleno bílých barvách Dubajské policie, společnost představila nový model, který je již připraven na ostrý provoz.
V roce 2017 Dubajská policie (Dubai Police Force) podepsala s Hoversurfem smlouvu a tento měsíc od společnosti obdržela první sériově vyráběnou jednotku S3 2019 Hoverbike, zároveň tak započal tréning dubajských strážníků.
Generální ředitel Oddělní Dubajské policie pro umělou inteligenci označil eVTOL – elektrický dopravní prostředek, který umí startovat a přistávat vertikálně – od Hoversurfu jako první stroj, který se dostane i na nejhůře přístupná místa. Khalid chce mít Hoverbiky v provozu do roku 2020.
Hoverbike si mohou koupit i civilisté – pokud máte přebytečných 150 000 dolarů. Například v USA už jej lze oficiálně pilotovat. Hoverbike údajně splňuje veškeré požadavky americké Federální letecké správy. Obyvatelé USA ani nemusí disponovat žádnou z licencí pro pilotování Hoverbiku.
S3 2019 Hoverbike
- Váha: 115kg
- Maximální rychlost: 96 km/h
- Bezpečná výška letu: 5m
- Maximální doba letu s pilotem: 10-25 minut
- Maximální doba letu v módu bez pilota: 40 minut
- Doba nabíjení: 2,5 hodiny
- Cena: $150,000 / 3 405 337 CZK
Největším limitem Hoverbiku je kapacita nynějších elektrobaterií. Podle Tima Robinsona, hlavního editora magazínu Aerospace, by však tento problém mohly vyřešit nové technologie využívající například zázračný materiál grafen, který se dá použít i pro výrobu vysokovýkonných elektrobaterií. Doba letu by se tak podle jeho odhadu mohla až zčtyřnásobit. Hoversurf do budoucna plánuje i větší stroj pro dva. Na Hoverbiku nyní trénují dva sbory Dubajské policie.
Dopad: Dopravní technologie zažívají renesanci. Vynálezci, konstruktéři, inovátoři a podnikatelé napříč celým světem vymýšlejí odvážné a progresivní řešení, která byla ještě před deseti lety naprostým sci-fi. Jaký dopad budou mít stroje jako Hoverbike a Hyperloop na dopravní ekosystém?