Martin Kysilka, 2. LISTOPADU 2018
Japonská automobilka Honda uzavřela partnerství s městem Marysville v Ohiu, aby společně vyvinuli technologii pro „vševidoucí” autonomní vozidla v rámci komunikace V2X (Vehicle-to-Everything).
V souvislosti s autonomní dopravou přibývá stále více scénářů, které je nutné před masovou aplikací samořídících vozidel vyřešit. Proto vznikl souhrný termín V2X, do něhož spadají všechny již dříve zavedené pojmy související s autonomní dopravou.
V2V – vehicle-to-vehicle (komunikace mezi vozidly)
V2I – vehicle-to-infrastructure (komunikace se zařízeními, která řídí dopravu)
V2P – vehicle-to-pedestrian (výměna informací mezi vozidly a osobami mimo)
V2G – vehicle-to-grid (souhrn sdídelných informací mezi elektromobily a hybridy. Ty si vyměňují informace s napájecími stanicemi, aby dosáhly co nejlepšího možného dojezdu.
Ve snaze vyřešit nedostatky nejen samořídících vozidel v nepřehledné dopravě na křižovatkách se Honda rozhodla vytvořit chytrou křižovatku, která bude auto či řidiče informovat o aktivitě okolních chodců a vozidel.
Tam, kam řidič ani senzor nedohlédne, může dohlédnout zařízení, které řídí dopravu. V případě křižovatek jsou to semafory. Projekt s názvem 33 Smart Mobility Corridor využívá právě semafory vybavené kamerami, které hlídají okolí křižovatky až do vzdálenosti 90 metrů.
Čtyři kamery na čtyřech semaforech tak vytvoří 360° obraz křižovatky, který pak převede na displej do auta anebo vyšle instrukce přímo chytrému systému uvnitř automobilu. Pokud systém zaznamená nebezpečí, pomocí speciálního head-up displeje varuje řidiče nebo chytré vozidlo. Systém nyní umí detekovat vozidla Integrovaného záchranného systému (policie, hasiči, záchranka), chodce anebo auto, které jede na červenou.
Systém je nyní stále ve fázi vývoje. Testování zatím probíhá pouze na jedné křižovatce v Marysville. Honda však chce desetinásobné rozšíření počtu testovacích aut a expanzi do velkých měst.
Honda plánuje do roku 2020 zahájit prodej autonomních aut třetí úrovně – řidič za jízdy nemusí sledovat silnici a hlídat auto, ale musí být připraven převzít kontrolu, kdykoliv ho o to auto požádá. Od roku 2025 chce Honda mít autonomii čtvrté úrovně, ve které si řidič může například i zdřímnout. Auto bude však stále vybaveno volantem pro případ, kdyby si autopilot nevěděl rady.
Dopad: Podle Hondy se 40 procent všech dopravních nehod – v USA 20% všech smrtelných nehod z celkových 35 000 – stane na křižovatkách. I když se s nástupem autonomní dopravy mají tato čísla dramaticky snížit, ani ty nejsofistikovanější senzory nedohlédnou za roh a právě proto je zapotřebí komunikace s okolní infrastukturou. Vznikne tak symbióza mezi samořídícími vozidly a chytrým městem, ve které se budou obě strany vzájemně obohacovat odlišnými sady dat.