Budoucnost českého autoprůmyslu - a vzhledem k jeho váze do značné míry i prosperita naší ekonomiky - budou vystaveny vážnému testu . A to hned ve dvojím směru. Za prvé: dnešní prosperita celého českého průmyslu se opírá o konkurenční výhody, které skvěle fungovaly 25 let, jež ale brzy ztratí s přicházející digitální revolucí svůj význam. Nízké mzdy, kvalifikovaná a disciplinovaná pracovní síla, neagresivní odbory, blízkost Německu a dopravní infrastruktura přestanou brzy hrát roli v rozhodování investorů o tom, kam umístí a přemístí výrobu. Plná výrobní robotizace a robotická automatizace, 3D výroba, umělá inteligence a vzdálená spolupráce podpořená virtuální a rozšířenou realitou pošlou naše komparativní výhody do historie. Roboti jsou šikovní, učenliví, disciplinovaní, pracují 7x24 a neorganizují se v odborech. Při rozhodování o umístění výrob nabudou vrchu takové ekonomické faktory, jako přítomnost velkého odběratelského trhu, dostatek absolventů oborů spojených s digitální epochou, výzkumné a vývojové kapacity a střídmá regulace. Druhá disrupce může být pro vlastní autoprůmysl ještě vážnější: Peter Diamandis na základě sledování koncentrace mozků a neuvěřitelných investic do vývoje autonomních aut a nových uživatelských modelů (CAAS; auto jako služba) odhaduje propad trhu s auty na 10% dnešní úrovně a to do 15 let. Faktory, které uvádí - vstup Uberu, Googlu, Tesly atd. do drsné konkurence vůči tradičním automobilům, automobilkám, spotřebním modelům i proti sobě navzájem, zoufalé neefektivní současný spotřebitelský model, přecpaná města provozem a parkováním, pokles poptávky po fyzické přepravě díky digitalizaci komunikace a vzdálené spolupráci - znějí naprosto rozumně a jejich zkusmá kvantifikace směřuje opravdu někam k Diamandisově odhadu. Dobrou zprávou je, že se Česko i jeho autoprůmysl mohou stále zařadit v těchto trendech do popředí pelotonu. Což už ale brzy nemusí platit. Co pro to můžeme udělat kromě přání si, aby VW, Škoda, Hyundai a další disponovali co nejosvícenějším managementem a akcionáři? Iniciovat a podpořit smysluplné soukromé iniciativy podporující digitální transformaci ekonomiky a byznysu a tlačit na politiku, aby si jako za svoji priority zvolila masivní investice do školství, výzkumu, infrastruktury, digitalizace státní správy a samosprávy, všeobecnou deregulaci a otevření středních a vysokých škol mladým z celého světa, kteří budou mít chuť zde žít a pracovat. Jinak se česká ekonomika může dočkat infarktu.
Pavel Kysilka
6DAcademy
21.11.2016