Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /www/doc/www.6dhub.cz/www/templates/6dhub/html/com_k2/default/item.php on line 37
Česko a autoprůmysl
Technologie

Česko a autoprůmysl

10.05.21

Budoucnost českého autoprůmyslu - a vzhledem k jeho váze do značné míry i prosperita naší ekonomiky - budou vystaveny vážnému testu . A to hned ve dvojím směru. Za prvé: dnešní prosperita celého českého průmyslu se opírá o konkurenční výhody, které skvěle fungovaly 25 let, jež ale brzy ztratí s přicházející digitální revolucí svůj význam. Nízké mzdy, kvalifikovaná a disciplinovaná pracovní síla, neagresivní odbory, blízkost Německu a dopravní infrastruktura přestanou brzy hrát roli v rozhodování investorů o tom, kam umístí a přemístí výrobu. Plná výrobní robotizace a robotická automatizace, 3D výroba, umělá inteligence a vzdálená spolupráce podpořená virtuální a rozšířenou realitou pošlou naše komparativní výhody do historie. Roboti jsou šikovní, učenliví, disciplinovaní, pracují 7x24 a neorganizují se v odborech. Při rozhodování o umístění výrob nabudou vrchu takové ekonomické faktory, jako přítomnost velkého odběratelského trhu, dostatek absolventů oborů spojených s digitální epochou, výzkumné a vývojové kapacity a střídmá regulace. Druhá disrupce může být pro vlastní autoprůmysl ještě vážnější: Peter Diamandis na základě sledování koncentrace mozků a neuvěřitelných investic do vývoje autonomních aut a nových uživatelských modelů (CAAS; auto jako služba) odhaduje propad trhu s auty na 10% dnešní úrovně a to do 15 let. Faktory, které uvádí - vstup Uberu, Googlu, Tesly atd. do drsné konkurence vůči tradičním automobilům, automobilkám, spotřebním modelům i proti sobě navzájem, zoufalé neefektivní současný spotřebitelský model, přecpaná města provozem a parkováním, pokles poptávky po fyzické přepravě díky digitalizaci komunikace a vzdálené spolupráci - znějí naprosto rozumně a jejich zkusmá kvantifikace směřuje opravdu někam k Diamandisově odhadu. Dobrou zprávou je, že se Česko i jeho autoprůmysl mohou stále zařadit v těchto trendech do popředí pelotonu. Což už ale brzy nemusí platit. Co pro to můžeme udělat kromě přání si, aby VW, Škoda, Hyundai a další disponovali co nejosvícenějším managementem a akcionáři? Iniciovat a podpořit smysluplné soukromé iniciativy podporující digitální transformaci ekonomiky a byznysu a tlačit na politiku, aby si jako za svoji priority zvolila masivní investice do školství, výzkumu, infrastruktury, digitalizace státní správy a samosprávy, všeobecnou deregulaci a otevření středních a vysokých škol mladým z celého světa, kteří budou mít chuť zde žít a pracovat. Jinak se česká ekonomika může dočkat infarktu. 


Pavel Kysilka
6DAcademy

21.11.2016

Související

Češi žijí déle než Slováci. Mají také vyšší důchody

Čeští muži mají šanci na dožití téměř o tři roky vyšší než ti slovenští. Střední délka života žen v tuzemsku je pak o více než dva roky delší než na Slovensku. V roce 1993, kdy se Československo rozdělilo na dvě země, činila v Česku střední délka života u mužů 69,3 roku a u žen 76,5. Do roku 2019...


Český herní průmysl v roce 2021 rekordně rostl

Roční obrat českého videoherního sektoru se v roce 2021 zvýšil o 33 procent na 7,1 miliardy korun. Zisky stouply o čtrnáct procent na 2,1 miliardy korun. Další růst se očekává i v roce 2022. Předběžná data naznačují, že by roční obrat mohl dosáhnout 7,5 miliardy korun. Čísla výrazně překonala...


Umělá inteligence může přerozdělovat bohatství lépe než lidé

Ukazuje se, že umělá inteligence je v řešení složitých problémů ve všech oblastech, od podnikání až po biomedicínu, čím dál zdatnější. Tudíž myšlenka využít ji k tomu, aby pomohla navrhnout řešení sociálních problémů, může být lákavá. Je to však složité, protože zodpovězení těchto otázek vyžaduje...