Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /www/doc/www.6dhub.cz/www/templates/6dhub/html/com_k2/default/item.php on line 37
Pavel Kysilka: Jak zůstat autovelmocí
Leadership

Pavel Kysilka: Jak zůstat autovelmocí

10.05.21

Pavel Kysilka, 26. ÚNORA 2019

Co se lidem roku 2500 vybaví jako nejvýstižnější charakteristika dvacátého století? Jádro? Dva ničivé konflikty? Holocaust? Letectví a kosmonautika? Komunismus a nacismus? Beatles, Janáček, jazz? Při vší úctě a hrůze k tomuto všemu, bude to automobilita. Byla to ona, kdo obrátil naruby naše životy, práci, byznys. Prosíťovala kontinenty dálnicemi, benzinkami, z feudálních pouštních držav udělala ropné pupky světa, zamořila města smogem a parkovacími plochami a v podobě pohyblivých obrněnců znásobila ničivost válek. A inspirovala revoluci v mnoha dalších odvětvích.

Největší disruptor 20. století

Na fotce páté newyorské avenue z roku 1900 vidíme kočáry a bryčky tažené koňmi. Z jejich poklidné romantiky vybočuje jediný narušitel: osamocený automobil, jeden z prvních v městském provozu.

Na fotce téže ulice o třináct let později je opět jeden narušitel: osamocený koňský povoz mezi samými automobily. Půldruhé dekády stačilo novému odvětví, aby zničilo desetitisícům lidí v New Yorku a milionům ve Spojených státech prosperující byznys v koňské dopravě. A disruptovalo i s ním spojená řemesla.



Z disruptorů se stali národní hrdinové: Henry Ford, Walter Chrysler, Andre Citroën, Walter Bentley, Soičiró Honda, Ratan Tata, Enzo Ferrari, Gottlieb Daimler, Ferdinand Porsche, Václav Laurin, Václav Klement... Nástup automobility na chvíli přibrzdila velká hospodářská krize a o deset let později druhá světová válka. Po nich už s výjimkou nedávné finanční krize nestálo exponenciálnímu růstu autoprůmyslu nic v cestě: z 10 milionů kusů vyrobených v roce 1938 vyrostl na 60 milionů na přelomu milénia a v loňském roce docílil rekordních 95 milionů.



Česko se se svou vlajkovou lodí, autoprůmyslem, nejen veze na této vlně, ale vyšvihlo se na špičku světového pelotonu v produkci aut na obyvatele i v poměru k celkové výrobě. Vyrábíme třináctkrát více aut na obyvatele, než je světový průměr. Podílem vozů na celkové výrobě zboží jsme světovou dvojkou – za Slovenskem. Prosperita autoprůmyslu přestala být pouhou byznysovou záležitostí producentů; stala se – ať se nám to líbí nebo ne – jedním z našich národních zajmů. Krize automobility by měla vážné dopady na prosperitu, zaměstnanost, státní rozpočet, korunu a politickou stabilitu Česka. Přímo a bolestivě by zasáhla další subdodavatelské obory, v prvé řadě textilní, gumárenský, elektrotechnický a sklářský průmysl, a nepřímo výzkum, technické obory na školách a dlouhou řadu sponzorovaných organizací a událostí v oblasti kultury a sportu.

Výhled autovýroby: prosperita nebo propad?

Jak to tedy je se schopností světového autoprůmyslu držet dál nohu na plynu a zrychlovat, tak jako tomu bylo doposud? Pokud bude v dosavadním tempu pokračovat, znamenalo by to 120 miliónů vyrobených aut třeba už v roce 2021. Pro tento scénář mluví několik argumentů: pokračující populační boom v Asii a v Africe; bohatnutí stamiliónů lidí a budování dopravní infrastruktury tamtéž. Obrázek č. 3 ale zachycuje také opačnou prognózu a to dramatický propad výroby v příštích letech. Zatím nejdrsnější předpověď vyslovila ikona Silicon Valley Peter Diamandis, jeden ze zakladatelů Singularity University. Říká, že výroba aut se začne brzy utlumovat, a během příštích dvou dekád se může z dnešního vrcholu propadnout na pouhou desetinu. Jeho argumenty nepostrádají racionální základ, a nelze nad nimi mávnout rukou – bez ohledu na to jestli Diamandis jejich váhu a razanci odhadnul správně, nebo přestřelil (asi ano). Co jsou jeho argumenty:

Argument 1.:

Uživatelský model automobility je jeden z nejméně efektivních výtvorů lidstva v celé jeho historii. Auta využíváme v průměru 6 procent jejich „života“, zbylých 94 procent zahálejí v garážích a na parkovištích. Ta zabírají 20 procent ploch měst, která by jinak mohla sloužit a poskytovat něco užitečného. Vzduch v centrech většiny měst je zamořený karcinogenními zplodinami. Čas strávený v zácpách měst a dálnic se stává významnou a rostoucí položkou naší časové bilance s negativními dopady na stres a psychický stav.

1, 25 milionů lidí ztratí ročně na silnicích život a 50 milionů utrpí vážné zranění. Polovina z nich jsou lidé ve věku mezi 15 a 44 lety. Denní počet zabitých lidí – 3300 – přecházíme skoro bez povšimnutí. Přitom odpovídá počtu pasažérů tří Titaniků nebo dvanácti velkoletadel, o jejichž ojedinělých tragédiích točíme filmy a píšeme knihy po desítky let.

Argument 2.: Zoufalá neefektivita tohoto uživatelského modelu ale fungovala po desetiletí, přesto jej lidstvo nevyměnilo za jiný. Proč by to mělo udělat právě teď a to dokonce během příštích dvou dekád? Odpověď je jednoduchá. Nemělo alternativu. To se ale mění. Samořídící auta a s nimi spojené uživatelské modely sdílení vozů už jsou pár let na světě, testují se v reálném provozu i virtuálně. V Pittsburgu si můžeme prostřednictvím mobilní aplikace zavolat samořídící taxi Uber, autonomní Waymo od Googlu je běžným prostředkem lidí v Siliconu. Do vývoje autonomních aut a modelů sdílení investují automobilky, největší technologické společnosti a mnohá města obrovské prostředky. I pouhé sdílení našich klasických aut zvýšilo v několika experimentujících městech využití aut z „našich“ 6 procent na „jejich“ 90 procent.

Argument 3.: S nástupem mileniálských generací Y a Z se změnila nálada společnosti. Vlastnění ustupuje, sdílení nastupuje. Ekologické vize a strategie vnímají politici i firmy jako podmínku svého přežití a předhánějí se v jejich vyhlašování. Tam, kde nebude stačit ochota a chuť, nastoupí s velkou pravděpodobností regulace plus tlak politické korektnosti, ať už se nám to líbí, nebo ne.

Argument 4.: Kromě měnící se nálady a existence alternativního řešení v podobě sdílení (autonomních) aut očekává Petr Diamandis v příštích 15 letech razantní pokles potřeby cestování na velké i malé vzdálenosti. Zejména rozvoj virtuální a rozšířené reality nám nabídne daleko lepší alternativu k stále zárodečným aplikacím typu Skype a Hangout. Virtuální aplikace se technologicky rychle vylepšují a zlevňují, a lidé budou mít velmi dobrou alternativu vůči cestování a nutnosti a potřebě být někde jinde. Fyzickou přítomnost nahrazují virtuální porady a spolupráce nad dokumenty,  vzdálené prohlídky a návštěvy výstav, koncertů, měst, virtuální konfigurace aut, bytu, domu, prohlídky u lékaře, snímání těla pro design obuvi, oblečení,... K poklesu potřeby cestovat přispěje i demografický útlum v bohatých a bohatnoucích zemích nejen Západu.

Pokud si Asie a Afrika projdou v mobilitě naším dvacátým stoletím, Diamandisova radikální prognóza se omezí jen na Ameriku a Evropu, a světové automobilky včetně českých tak nahradí výpadek Západu boomem na jihu a východě. Přeskočí-li ale rozvojový svět etapu našeho neefektivniho modelu užívaní aut – což se děje v řadě jiných oblastí – může se jeho předpověď naplňovat, i když třeba ne takovým tempem.

Nový model? Nový byznysmodel!

Automobilky ale mají ještě jednu velkou šanci, kterou doposud naprosto ignorovaly. Dodnes si vystačily s tím, že nám vyrobily auto, ale jeho prodej, servis, sledování přenechaly někomu jinému. Výrobce mého auta o mně nic neví. Znalost – data – o tom, jak moc, kam a s kým jezdím, kde nakupuji, pracuji, co vyhledávám a objednávám, přenechávají servisům, Applu, Waze, bankám, pojišťovnám... Data jsou ropou jednadvacátého století, která mnohé garážovky proměnila v globální Googly, Amazony, Facebooky, Avasty, Kiwi... Přitom automobilka má naši neuvěřitelnou důvěru: bance svěřujeme peníze, lékaři zdraví, autu každý den život svůj a svých blízkých. Mohou tedy právem očekávat i naši ochotu svěřit jim data o našich životech, práci, zvyklostech, nákupech, preferencích. Mají k tomu fantastický nástroj: obrazovku v autě, potenciálně stejně mocnou jako je obrazovka našeho chytrého mobilu. Samořídící auto se stane víc než prostorem, v němž se přesunuji z místa A do místa B. Stane se prostorem, kde pracuji, komunikuji, objednávám a nakupuji, vyhledávám, vzdělávám se, sleduji informace, zábavu, filmy, hudbu... Málokdo má v jednadvacátém století takovou šanci těžit z exponenciálních technologických trendů a dat, jako autovýrobci. A málokdo ji zatím tak velkoryse zanedbával. Věci se ale mění. Ještě před nedávnem se na akcích sdružení autovýrobců účastníci prezentovali výlučně novými či vylepšenými modely aut. V poslední době se pozornost stočila od nových modelů k novým byznysmodelům. Tedy k modelům sdílení aut podepřené autonomní mobilitou, technologií blockchainu, umělé inteligence, zapojením virtuální a rozšířené reality do vývoje, designu a prodeje... To vše s centrem pozornosti na data, jejich generování, analýzu, využití a monetizaci – zpeněžnění.

Disruptor disruptován?

Jsou skeptici, kteří správně připomínají, že nikdy v historii se z výrobců drožek a dostavníků nestali producenti aut, či z výrobců svíček a petrolejek producenti elektrických svítidel. Disruptorem byl nikoliv ten, kdo nabízel tradiční řešení, nybrž ten, kdo ovládal a rozvíjel novou technologii. To by v případě mobility znamenalo, že bychom vítězné značky budoucí mobility měli hledat nikoliv mezi tradičními výrobci aut, nýbrž mezi firmami typu Google, Amazon, Uber či novými jmény v oboru autotech.

Bude tedy největší disruptor dvacátého století v tom jednadvacátém disruptován? Zdá se, že pravidlo výrobce svíček se nemusí naplnit. Velké automobilky dnes buď nakupují technologickou expertízu, nebo se spojují s velkými technologickými firmami i startupy, a pracují na nových datově orientovaných byznysových modelech. Nás v Česku ale musí zajímat, že tato transformace stávajícího globálního autoprůmyslu, a to i za předpokladu, že proběhne úspěšně, může překreslit geografickou mapu rozmístění vývojových, produkčních a obchodních kapacit. Z mapy i sebelépe prosperujícího autobyznysu mohou zmizet země, které nenabídnou výzkumnou a vzdělávací bázi v oblasti umělé inteligence, virtuální reality, blockchainu, nanotechnologií, senzorů, vstřícnou legislativu pro sdílenou ekonomiku a provoz autonomních aut, infrastrukturu pro elektromobilitu, 5G sítě pro komunikaci mezi autonomními auty a dopravní infrastrukturou, regulační rámec a zařízení pro testování.

Automobilky si poté, co poslaly koňskou mobilitu do historie, ostře konkurovaly – k našemu spotřebitelskému prospěchu. Dnes jim vyrostl nový a vážnější konkurent ze strany technologických společností. A konečně: každému národnímu autoprůmyslu přibyla další a možná vůbec nejnebezpečnější kategorie konkurentů: vlády podporujicí transformaci jejich národního autobyznysu. S konkurencí jiných automobilek se v minulosti musely vypořádat samotné firmy. A tak je to spravně. Ale jednou za století se může přihodit, že transformace a pokračující prosperita klíčového odvětví narodní ekonomiky se neobejde bez aktivních strategií ze strany vlády. V Česku taková situace nastala pravě teď.

Související

Češi žijí déle než Slováci. Mají také vyšší důchody

Čeští muži mají šanci na dožití téměř o tři roky vyšší než ti slovenští. Střední délka života žen v tuzemsku je pak o více než dva roky delší než na Slovensku. V roce 1993, kdy se Československo rozdělilo na dvě země, činila v Česku střední délka života u mužů 69,3 roku a u žen 76,5. Do roku 2019...


Český herní průmysl v roce 2021 rekordně rostl

Roční obrat českého videoherního sektoru se v roce 2021 zvýšil o 33 procent na 7,1 miliardy korun. Zisky stouply o čtrnáct procent na 2,1 miliardy korun. Další růst se očekává i v roce 2022. Předběžná data naznačují, že by roční obrat mohl dosáhnout 7,5 miliardy korun. Čísla výrazně překonala...


Umělá inteligence může přerozdělovat bohatství lépe než lidé

Ukazuje se, že umělá inteligence je v řešení složitých problémů ve všech oblastech, od podnikání až po biomedicínu, čím dál zdatnější. Tudíž myšlenka využít ji k tomu, aby pomohla navrhnout řešení sociálních problémů, může být lákavá. Je to však složité, protože zodpovězení těchto otázek vyžaduje...