Ve Stockholmu budou využívány nejrychlejší elektrické trajekty na světě
Byznys inovace
Foto: se souhlasem Candela US

Ve Stockholmu budou využívány nejrychlejší elektrické trajekty na světě

Mohla by být zkušební doprava na ostrovy švédského hlavního města počátkem nového trendu, kdy se městská doprava snaží být zelenější?

26.07.22

Stockholm se chystá experimentovat s novými elektrickými osobními trajekty, díky nimž by dojíždění po jeho vodních cestách mohlo být stejně rychlé, ale ekologičtější než jízda autem.

V současnosti nejrychlejší elektrická osobní loď na světě, alespoň podle švédské společnosti, která ji vyrábí, nazvaná Candela P-12, začne obsluhovat osobní trasu mezi centrem Stockholmu a předměstským ostrovem Ekerö už v roce 2023. Zkoušky mají začít na dalším elektrickém trajektu, Beluga 24 společnosti Green City Ferries také následující rok.

Město, kde denně cestuje trajektem 4 500 lidí, je potenciálním světovým lídrem v oblasti veřejné dopravy elektrickými čluny, které jsou novou udržitelnou formou městské dopravy. Loď poháněná baterií nabízí 95% snížení spotřeby energie na hlavu ve srovnání se současnými plavidly s dieselovým pohonem používanými na stejné trase.

Poloha Stockholmu na fjordu mezi vnitrozemským jezerem a námořním souostrovím mimo jiné znamená, že jeho vodní cesty jsou a budou intenzivně využívány. Na původní trase zatím bude jezdit pouze jeden člun Candela P-12 s kapacitou 30 cestujících. S maximální rychlostí 30 uzlů dokáže motor elektrického člunu ujet vzdálenost přes 80 kilometrů na jedno nabití. Dobití baterie trvá hodinu, což je pro kyvadlovou dopravu zvládnutelné. 

Jeho tvůrci tvrdí, že trajekt je také méně rušivý než stávající modely v provozu. Během plavby je zvednutý na třech křídlech z uhlíkových vláken, motor je tišší a trup produkuje menší brázdy, což plavidlo osvobozuje od rychlostních limitů stanovených pro konvenčnější plavidla.

Trh s podobnými službami se samozřejmě neomezuje na Stockholm. Jen v Evropě jsou trajekty oblíbené a hojně využívané v severských hlavních městech, Amsterodamu, Benátkách, Hamburku a v menší míře i ve městech na nábřeží, jako je Londýn. Zatímco městské trajekty zaznamenaly v posledních letech boom, elektrické čluny pravděpodobně nebudou vážně soupeřit s vlaky nebo autobusy jako možnosti hromadné městské dopravy. Ale ve světě, který se stále více snaží snižovat emise, by i tak mohly představovat užitečný doplňkový nástroj pro čistší dopravu a zmírnění tlaku na další služby.

 

ZDROJ

Související

„Sloni“ a Pendolina dostanou ETCS od francouzské firmy Alstom

Sedm vysokorychlostních vlaků Pendolino, které provozují České dráhy, vyrábí právě Alstom. Nyní budou vybaveny nejnovějším systémem ETCS tohoto francouzského dodavatele – ETCS Level 2 Baseline 3. Elektrické dvoupodlažní vlaky, které budou rovněž vybaveny digitálním zabezpečovacím systémem,...


Enzymy mořských živočichů by mohly nahradit žárovky

Už před více než čtyřiceti lety vědci zjistili, že organismy žijící na dně oceánu jsou schopny produkovat světlo díky enzymu zvanému luciferáza. Až dosud však nebylo jasné, jak tento mechanismus funguje. S odpovědí nyní přišli vědci z Loschmidtových laboratoří, RECETOXu a Přírodovědecké fakulty...


Nedopalky by životnímu prostředí mohly i pomáhat, místo aby jen škodily

Cigaretové nedopalky lze najít téměř všude – na chodnících, v parcích, dokonce i v moři. Nejen že na ně není zrovna hezký pohled, ale také se obtížně uklízejí. Tým vědců z Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně ale nyní našel způsob, jak tento nenáviděný druh odpadu vykoupit. „Zjistili jsme, že...