Ve Stockholmu budou využívány nejrychlejší elektrické trajekty na světě
Byznys inovace
Foto: se souhlasem Candela US

Ve Stockholmu budou využívány nejrychlejší elektrické trajekty na světě

Mohla by být zkušební doprava na ostrovy švédského hlavního města počátkem nového trendu, kdy se městská doprava snaží být zelenější?

26.07.22

Stockholm se chystá experimentovat s novými elektrickými osobními trajekty, díky nimž by dojíždění po jeho vodních cestách mohlo být stejně rychlé, ale ekologičtější než jízda autem.

V současnosti nejrychlejší elektrická osobní loď na světě, alespoň podle švédské společnosti, která ji vyrábí, nazvaná Candela P-12, začne obsluhovat osobní trasu mezi centrem Stockholmu a předměstským ostrovem Ekerö už v roce 2023. Zkoušky mají začít na dalším elektrickém trajektu, Beluga 24 společnosti Green City Ferries také následující rok.

Město, kde denně cestuje trajektem 4 500 lidí, je potenciálním světovým lídrem v oblasti veřejné dopravy elektrickými čluny, které jsou novou udržitelnou formou městské dopravy. Loď poháněná baterií nabízí 95% snížení spotřeby energie na hlavu ve srovnání se současnými plavidly s dieselovým pohonem používanými na stejné trase.

Poloha Stockholmu na fjordu mezi vnitrozemským jezerem a námořním souostrovím mimo jiné znamená, že jeho vodní cesty jsou a budou intenzivně využívány. Na původní trase zatím bude jezdit pouze jeden člun Candela P-12 s kapacitou 30 cestujících. S maximální rychlostí 30 uzlů dokáže motor elektrického člunu ujet vzdálenost přes 80 kilometrů na jedno nabití. Dobití baterie trvá hodinu, což je pro kyvadlovou dopravu zvládnutelné. 

Jeho tvůrci tvrdí, že trajekt je také méně rušivý než stávající modely v provozu. Během plavby je zvednutý na třech křídlech z uhlíkových vláken, motor je tišší a trup produkuje menší brázdy, což plavidlo osvobozuje od rychlostních limitů stanovených pro konvenčnější plavidla.

Trh s podobnými službami se samozřejmě neomezuje na Stockholm. Jen v Evropě jsou trajekty oblíbené a hojně využívané v severských hlavních městech, Amsterodamu, Benátkách, Hamburku a v menší míře i ve městech na nábřeží, jako je Londýn. Zatímco městské trajekty zaznamenaly v posledních letech boom, elektrické čluny pravděpodobně nebudou vážně soupeřit s vlaky nebo autobusy jako možnosti hromadné městské dopravy. Ale ve světě, který se stále více snaží snižovat emise, by i tak mohly představovat užitečný doplňkový nástroj pro čistší dopravu a zmírnění tlaku na další služby.

 

ZDROJ

Související

V Dubaji byla otevřena největší vertikální farma světa

Ve Spojených arabských emirátech – tedy na jednom z nejteplejších a nejsušších míst světa - existuje hned několik vertikálních farem. V červenci roku 2022 však byla otevřena zatím největší z nich. S rozlohou více než 30 000 metrů čtverečních je vertikální farma ECO 1 nejen největší ve Spojených...


Prestižní evropskou cenu získaly baterie z tekutých kovů

„Díky tomu, že vynález Donalda Sadowaye umožňuje skladování energie z obnovitelných zdrojů ve velkém měřítku, představuje obrovský krok k zavedení bezuhlíkové výroby elektřiny," říká António Campinos, prezident Evropského patentového úřadu. „Celou svou kariéru věnoval studiu elektrochemie a své...


Ekologicky šetrné hydrogely ze syrovátky pomohou v boji proti suchu

Sucho v krajině se totiž v posledních letech stává stále častěji diskutovaným problémem, jelikož negativně postihuje zejména významné zemědělské oblasti České republiky. A právě hydrogely patří k slibným materiálům, jejichž popularita v zemědělství stále narůstá. „Hydrogely zlepšují kvalitu půdy...