Zajímavou odchylkou je Dánsko, kde některou ze sociálních sítí používá 85 % obyvatel. Sociální sítě jsou stále na vzestupu a Češi na nich tráví v průměru přes 2,5 hod denně. Velký nárůst uživatelů a času, který na síti stráví, byl z velké části zapříčiněn pandemií koronaviru v roce 2020.
Největší oblibě se stále těší sociální síť YouTube a Facebook, které oslovují primárně starší věkovou skupinu. Na pomyslné bronzové příčce se drží Instagram. Ten získává oblibu u nových uživatelů především pomocí formátů Instagram Stories a Reels, které čím dál tím více nahrazují konzumaci nových informací v klasickém feedu. Na dalších příčkách se stabilně drží Whatsapp, Twitter, LinkedIn a Tik Tok, který v minulém roce zaznamenal 50% nárůst svých uživatelů.
Potenciál Instagramu či Tik Toku
Sociální sítě obecně představují velký potenciál, jak oslovit nové zákazníky a přivést je do vlastních e-shopů, provozoven, aplikací, … Jde o prostor, ve kterém se denně pohybuje více než 56 % populace ČR a firmy tak mají velkou šanci je zaujmout, oslovit a získat. Instagram a Tik Tok dosáhly v posledním roce nejvyššího růstu počtu uživatelů a jde o sociální sítě, které jsou zaměřené spíše na mladší generaci. Pokud tedy potřebujete oslovit právě tuto věkovou skupinu, jde o skvělý prostor, jak s nimi navázat kontakt. Sociální sítě dnes slouží především jako inspirace a „presales“ prostor, a firmy, které na nich nejsou aktivní, tím nahrávají své konkurenci.
Instagram a influenceři
Placená reklama na Instagramu je dnes už běžnou součástí online kampaní většiny firem. Díky tomu, že Instagram patří pod Facebook a spravuje se ze stejného nástroje, je jeho ovládání velmi snadné a inzerovat na Instagramu můžete i bez toho, abyste na něm měli založený profil. Velkým potenciálem je spolupráce s vhodnými influencery a obsah sdílený prostřednictvím Insta Stories nebo Reels, které se těší velké popularitě u mladší cílové skupiny.
Tik Tok je nejrychlejší rostoucí síť v ČR
Tik Tok je aktuálně nejrychleji rostoucí sociální síť v ČR. Jde tedy o platformu s velkým potenciálem, ale pouze pro určitou věkovou skupinu. Nejpočetněji zastoupenou věkovou skupinu jsou uživatelé 10 – 29 let a na to je třeba myslet při sestavování strategie, na jaké sociální síti být a na jaké ne. Placená inzerce je možná přes prémiové nebo aukční formáty a vzhledem k tomu, že Tik Tok zatím využívá relativně malý počet inzerentů, je možné získat pěkné výsledky za menší cenu, než např. na Facebooku. Další možností je spolupráce s vhodnými influencery nebo budování vlastního profilu značky. Potenciál této sítě je tedy značný, a pokud potřebujete oslovit mladší cílovou skupinu, je Tik Tok tím ideálním místem.
Životnost Clubhouse?
Sociální síť Clubhouse měla na počátku roku 2021 raketový start. Sociální síť pouze pro zvané, kde bylo jedno, jaký filtr jste dnes použili nebo jak vypadal váš oběd. Clubhouse stavěl na potřebě komunikace, sdílení a sounáležitosti. A tyto možnosti byly v reálném životě mimo sociální sítě značně omezené. Lockdown, homeoffice, zavřené restaurace, kavárny, kluby, divadla, omezené sociální kontakty… Lidé potřebovali prostor, kde se mohli alespoň virtuálně potkávat a promluvit si s někým jiným než s rodiči, partnerem nebo kocourem. A „Klubovna“ byla skvělým řešením.
Má šanci se Clubhouse zachránit?
Na jaře šlo o velký hit a za pozvánky do této aplikace se „platilo zlatem“. Ale s postupně se otevírajícím světem a ústupem omezení, šla popularita této sociální sítě rapidně dolů. Původně byl Clubhouse určený pouze pro uživatele iPhonů a pouze na pozvání. Ale s ubývajícím zájmem se aplikace otevřela i pro Android a pozvánky byly úplně zrušeny. Ani to ale nezabránilo odchodu uživatelů z této aplikace. V současné době Clubhouse uvažuje o zrušení poslední věci, která ho odlišuje. A to je autenticita. Pokud to autor místnosti povolí, bude možné si zpětně přehrát záznamy z konkrétní místnosti. Clubhouse se tak v podstatě stane aplikací pro přehrávání podcastů a je možné, že to ještě více urychlí jeho sestupnou tendenci.
Nevyužité možnosti sociálních sítí
Sociální sítě a obecně online prostředí jsou místem, které nadále roste. Pandemie koronaviru změnila nákupní chování řady lidí, kteří se z různých důvodů naučili žít více online. Na internetu nakupuje více než 58 % populace ČR, a toto číslo se bude určitě nadále zvyšovat. Kromě klasických online kampaní, nabízí další možnosti nakupování třeba live streaming. Obliba sledování a přímého nakupování jeho prostřednictvím za poslední roky vzrostla o více než 25 %. Do budoucna se předpokládá ještě větší růst např. ve spojení s virtuální realitou. Výhled do roku 2022 očekává další růst Tik Toku, podporu oblíbeného video obsahu (ale s větším důrazem na krátké formáty), influencer marketing a tzv. sociální nakupování (tedy nakupování přímo na sociální síti, bez nutnosti odvádět na externí web). Důležité jsou a nadále budou placené reklamy, které začíná využívat stále více firem. Organické (neplacené) dosahy se dnes pohybují kolem 5 %. Váš příspěvek, který není podpořený platbou, tak vidí jen 5 % vašich fanoušků. A to není vůbec efektivní, vzhledem k času, který vás stojí samotná příprava.
Potenciál influencerů i mikroinfluencerů
Spolupráce s influencery je dnes už téměř nezbytnou součástí online marketingu. Jde o skvělý způsob, jak oslovit a zaujmout cílovou skupinu prostřednictvím osoby, která je pro ni uvěřitelná a může působit jako určité měřítko kvality. Pokud o spolupráci s influencery uvažujete, je třeba se v první řadě vůbec zamyslet nad tím, jestli je tento typ propagace vhodný pro váš produkt. Pokud ano, je třeba si v dalším kroku vybrat vhodného influencera. Zde by neměl být rozhodující počet jeho followerů, ale zda jde o zástupce vaší cílové skupiny. Např. pokud potřebujete propagovat dětskou stravu a influencerka, kterou si pro to vyberete má 200 tisíc sledujících, ale téměř všichni jsou bezdětní muži, asi to nebude mít žádný pozitivní vliv na prodej vašeho produktu. Také není dobré oslovit influencery, kteří přistupují na každou spolupráci a jejich profil vypadá jako akční leták ze supermarketu. Na prvním místě je dnes autenticita, a z toho důvodu by „správný influencer“ neměl propagovat každý produkt, který mu někdo nabídne.
Spolupráce s mikroinfluencery může být dobrým kompromisem mezi výkonem a cenou
Často skloňovanou skupinou jsou tzv. mikroinfluenceři, kteří sice mají menší počty followerů, ale v řadě případů pro vás mohou být velkým přínosem. Nejde o známé osobnosti, ale o běžné uživatele sociálních sítích, kteří byli schopni si kolem sebe vytvořit svou komunitu. A pokud se ta komunita shoduje s vaší cílovou skupinou? Bingo! Spolupráce s mikroinfluencery může být zajímavá i z finančního hlediska. Většinou je možné se domluvit na plnění spolupráce formou barteru. Souběžně pak můžete spolupracovat s několika mikroinfluencery, kteří mají samostatně menší počty followerů, ale dohromady to může dát zajímavé číslo. A v ideálním případě pouze výměnou za produkty / služby.
Obecně není možné říci, zda je lepší spolupracovat s velkými influencery nebo s těmi menšími. Každá skupina má svá pro a proti. Záleží na produktu, cílové skupině a výsledcích, kterých chcete prostřednictvím této spolupráce dosáhnout. Co je ale důležité u obou skupin, je smlouva o spolupráci, ve které je podrobně a přesně popsáno plnění obou stran (tj. jaký obsah influencer zveřejní, v jaký termín a čas, jaké jsou postihy, pokud tak neučiní, co za to dostává – barterové plnění nebo finanční odměna, v jakém rozsahu a kdy).
Podle čeho zvolit vhodného influencera
Ideální řešení je samozřejmě získat influencera, který má dostatečný počet followerů z vaší cílové skupiny, zaměřuje se spíše na dlouhodobé spolupráce a jeho výstupy jsou na profesionální úrovni. Pokud se spoluprací tohoto typu nemáte zkušenosti, využijte pro zprostředkování profesionály a oslovte nějakou vhodnou agenturu. Např. v naší agentuře Contexto máme vytvořené seznamy influencerů, se kterými pracujeme, jsou vyzkoušení, zasmluvnění a za jejich výstupy ručíme. Předtím, než vám nějaké doporučíme, navrhneme strategii vhodnou právě pro vaši značku (zda zvolit známé osobnosti nebo mikroinfluencery, jaký obsah a jak často by měli tvořit, jak zapojit jejich komunitu, jak vše propojit s ostatními aktivitami, jaké výsledky to přinese, apod.). Díky tomu dostanete kompletní balíček se vším všudy a nemusíte se o nic starat.
Autorský článek zpracovala Magdaléna Šašková, která působí na pozici Social Media Manager ve společnosti Contexto