V čem je problém: Chytré město nám v každé své ulici, křižovatce, čtvrti nabídne potřebné dopravní, kulturní, sportovní, komerční a administrativní informace a aktuality do našeho mobilu a auta. Rozvoj chytrých měst (a věcí) je proto mimo jiné podmíněný možností osadit předměty v ulicích (nebo věci každodenní potřeby) zařízením na vysílání signálů, které přijme náš smartphone nebo přijímač v automobilu. Problémem je, že technologie jako WiFi, Bluetooth nebo konvenční FM vysílač spotřebují kapacitu minibaterie, která je umístitelná na dopravních značky, budovy, semafory, billboardy, stojany, zastávky či do našeho oblečení během pouhého půldne.
Řešení: Se zajímavým a nadějným řešením přišla University of Washington a demonstrovala je na chytrých plakátech a oblečení. Plakát vysílal na vzdálenost 4 metrů do mobilů a 18 metrů do autorádia audio ukázku inzerované hudební skupiny. Použitá technologie nazvaná backscattering spočívá na „přiživení se“ na všudypřítomných FM signálech, na kterých prijímáme vysílaní rádia, aniž by ovšem došlo k narušení a distorzi originálního vysílaného obsahu. Vedle něj mohou do našeho mobilu či autopřijímače proudit data a audio z městských předmětů nebo našeho oblečení, které je osazeno senzory na detekci našeho fyzického stavu. Předměty jsou vybaveny měděnou mikroanténkou a celá technologie nespotřebuje teměř žádnou energii.
Dopad: Internetové propojení senzorů, ovladačů a dat osobních, domácnostních a městských zařízení se vynořuje jako jeden z hlavních trendů komunikace mezi věcmi a lidmi. Užitečné a aktuální lokální informace na míru budou obyvatelům a turistům ve městech usnadňovat a dynamizovat život a byznys.
Originální článek