Kde přidat přechod a kudy vést cyklostezku? V Austrálii městům při plánování radí umělá inteligence
Technologie
Foto: Shutterstock

Kde přidat přechod a kudy vést cyklostezku? V Austrálii městům při plánování radí umělá inteligence

Ve městě Port Phillip ve státě Victoria instalují speciální dopravní senzory poháněné umělou inteligencí, které v reálném čase sbírají anonymní údaje o pohybu cyklistů, chodců i vozidel. Tyto údaje pak předávají dalším systémům a organizacím, které se podílí na plánování a plynulém chodu městské dopravy.

03.11.21

Díky kombinaci pokročilé technologie strojového učení a nejmodernějšímu způsobu počítačového rozpoznávání obrysů, je nyní možné prostřednictvím jediného zařízení anonymně a velice přesně rozpoznat a klasifikovat jednotlivé druhy dopravních prostředků (mezi nimi i chodce) a získávat tak množství specifických dat. 

Tato chytrá zařízení v Austrálii instaluje britská společnost Vivacity Labs, která se zabývá právě vývojem inovativních dopravních technologií. Senzory v pilotním městě Port Philip nainstalovala ve spolupráci s městskou správou a neziskovou organizací Bicycle Network

Zapojení právě Bicycle Network dávalo smysl z toho důvodu, že se snaží motivovat co nejvíce lidí všech věkových kategorií ke zdravému způsobu cestování, tedy jízdě na kole… a tomu je potřeba přizpůsobit město. 

 

Podpora aktivního pohybu

Právě v oblasti Port Philip se do roku 2027 předpokládá nárůst počtu obyvatel téměř o čtvrtinu, konkrétně o 23 %, což povede nejen k vyšší hustotě osídlení, ale i k dalšímu rozšiřování města. 

I kvůli tomu se vedení zavázalo, že bude podporovat dobře propojenou dopravní infrastrukturu, aby se lidé mohli snadno pohybovat a v budoucnu spojovat i se vzdálenějšími místy přesně tím způsobem, který jim vyhovuje. Partnerství mezi jednotlivými organizacemi by pak mělo podpořit aktivní cestování mezi jednotlivými oblastmi a zvýšení zájmu veřejnosti o používání jízdních kol a e-koloběžek. 

Všeobjímající monitoring 

Senzory Vivacity využívají umělou inteligenci a strojové učení k anonymnímu sčítání dopravy v reálném čase vždy na vybrané "sčítací linii". Senzory zároveň monitorují i další místa kromě silnic, jako jsou například chodníky nebo cyklostezky. 

Díky sběru anonymních dat, týkajících se množství chodců a jednotlivých dopravních prostředků, plynulosti dopravy a míře využívání chodníků různými dopravními prostředky, získá město velice přesný přehled o vzájemných interakcích účastníků silničního provozu na konkrétních silnicích a křižovatkách v reálném čase. Zároveň bude mít městská správa k dispozici i další specifické informace o interakcích s novějšími druhy dopravních prostředků, jako jsou například elektrické koloběžky. 

Data-driven plánování 

To umožní městům lépe plánovat, jaké fyzické změny, jako jsou třeba další samostatné jízdní pruhy nebo změny velikosti chodníků, realizovat. Veškeré úpravy by přitom měly směřovat k podpoře aktivního cestování, ke zlepšení plynulosti dopravy, snížení emisí a konfliktů mezi jednotlivými účastníky silničního provozu. 

Slibná spolupráce

"Tyto senzory s umělou inteligencí ovlivní rozhodnutí tisíců lidí, kteří sedí v kancelářích a drží v rukou desky a pera. Poskytují nám všem informace v reálném čase. Víme, co se děje podél silnic, nejen na jednom místě, a pomáhají nám pochopit, jak spolu všichni účastníci silničního provozu navzájem komunikují," řekl Glen Janetzki, generální manažer pro komerční oblast, Bicycle Network. 

Do používání senzorů by se po Port Philip měla zapojit i řada dalších australských měst. Křižovatky řízené umělou inteligencí a infrastruktura, která se přizpůsobuje potřebám současných občanů, a ne obráceně, by se tak v Austrálii měla už brzy stát realitou současnosti.

 

ZDROJ

 

Související