Tým TU Brno Racing má zázemí na FSI, ale zahrnuje i členy z dalších fakult brněnské techniky
Technologie
Tým TU Brno Racing má zázemí na FSI, ale zahrnuje i členy z dalších fakult brněnské techniky Foto: archiv TU Brno Racing

Dva nové monoposty z Brna: Formule s elektrickým i spalovacím motorem budou závodit v Mostě i v zahraničí

Dva nové monoposty formule představili studenti brněnského VUT. Mladí konstruktéři z týmu TU Brno Racing se výzev nebojí a vedle jubilejního desátého modelu se spalovacím motorem Dragon X budou letos závodit i se svou první formulí na elektrický pohon - Dragon e1.

16.07.21

Elektrická formule byla pro studenty obrovskou výzvou. O to větší, že se rozhodli vyvinout všechny elektronické systémy sami. „Koupit si hotovou elektroniku se nám nezdála správná cesta, protože Formula Student je především vzdělávací projekt, proto jsme si ji chtěli udělat sami. Nakonec to bylo náročnější, než jsme předpokládali, ale určitě nelitujeme, byla to obrovská zkušenost. Abych to přiblížil, tak jen battery box obsahuje kromě samotných článků baterie i množství elektroniky. Každý ze šesti segmentů má svou vlastní kontrolní desku, která monitoruje teploty a napětí svých článků. Celkově se v baterce nachází téměř 800 článků a monitoruje se 96 napětí a téměř 150 teplot. A to se pořád bavíme jen o baterii vozu,“ popisuje šéf týmu TU Brno Racing Dominik Klement a dodává, že ve světě studentských formulí jsou v tomto přístupu spíše výjimkou. 

Nový pohon, nový tým

S elektrickou formulí se výrazně proměnilo i složení týmu. Jeho základnou je stále Fakulta strojního inženýrství, tým se ale výrazně rozkročil napříč celým VUT: zhruba třetinu členů tvoří studenti elektrotechniky, desetinu pak informatici. „Díky tomu si sami vytváříme i veškerý software, který v autě najdete: běží na něm všechny řídicí jednotky, grafické rozhraní pro pilota i grafické rozhraní programu, přes který se celé auto nastavuje. Data z monopostu jsou bezdrátově přenášena naší vlastní telemetrií, i tu jsme vyvíjeli autu na míru,“ vysvětluje Klement.

Vyrobeno doma

Loňskou závodní sezonu zhatila pandemie koronaviru. Tým tak získal na vývoj nových monopostů rok navíc. Podle Klementa to ale příliš velká výhra nebyla, studenti měli omezený přístup na dílnu, řada členů se nemohla vývoje účastnit. Některé části formule vznikaly místo v dílně i u jednotlivých studentů doma. 


I letos se studenti chystají v létě na závody | Autor: archiv TU Brno Racing

 

Vzhůru na závody 

I přes nesnáze se studentům podařilo dokončit dva monoposty nazvané Dragon X a Dragon e1. Oba dva představí na trati na tuzemském závodu Formula Student Czech Republic, který se jede v srpnu na mosteckém autodromu. Na závody do zahraničí zamíří zatím jen se spalovacím Dragonem X. „Jde o jubilejní desátou formuli, proto jsme jí chtěli letošní sezonu symbolicky věnovat. Mezinárodní závody jsou letos omezeny co do délky konání a počtu účastníků za tým, ale na rozdíl od loňského roku se snad budou konat. V červenci se plánujeme postavit na start v Nizozemí a v srpnu vyrazíme Maďarska,“ plánuje Klement. 

Dopad:

Studentský tým z Vysokého učení technického v Brně, který se účastní celosvětové soutěže Formula Student, každý rok navrhuje a staví závodní monopost formulového typu. S tím poté soutěží s ostatními univerzitami na závodech po celém světě. Hlavním cílem celého projektu Formula Student je dát studentům vysokých škol zkušenosti s reálným projektem a připravit je tak na budoucí technickou praxi. Stejně jako v posledních letech prochází proměnou automobilový byznys, mění se i studentská formule. Na některých závodech se pravidla překlápějí ve prospěch elektrických vozů, jinde postupně směřují k hybridnímu pohonu.

 

 

ZDROJ

 

Související

Spolková rada přijala rezoluci o zákazu spalovacích motorů od roku 2030

Mateřskou zemí spalovacích motorů je Německo. Jeho Spolková rada, Bundesrat, přijala nyní rezoluci o jejich zákazu počínaje rokem 2030. Podle ní by měly za čtrnáct let na silnicích jezdit pouze bezemisní vozidla. Vliv německé legislativy na evropskou je tradičně nemalý a bude zajímavé sledovat, co...


Dva nové monoposty z Brna: Formule s elektrickým i spalovacím motorem budou závodit v Mostě i v zahraničí

Gabriela Kolářová, 16. 07. 21 Dva nové monoposty formule představili studenti brněnského VUT. Mladí konstruktéři z týmu TU Brno Racing se výzev nebojí a vedle jubilejního desátého modelu se spalovacím motorem Dragon X budou letos závodit i se svou první formulí na elektrický pohon. Elektrická...


Nejbezpečnější šifrovaná komunikace: První meziměstský kvantový přenos klíčů v ČR

Kvantový kanál byl sestaven 1. července 2021 na optické vláknové trase o délce 75 kilometrů mezi Ostravou a polským Těšínem s průměrnou kvantovou chybovostí 2,19 %. Realizace proběhla v rámci evropského projektu OpenQKD, kterého se účastní IT4Innovations. Evropská komise poskytla konsorciu...