Martin Kysilka, 5. ŘÍJNA 2018
Co to je: Přední oklahomské supermarkety budou již brzy využívat samořídící vozidla pro rozvoz zboží. Ty poskytne vedoucí společnost v oblasti autonomních dodávek, Udelv.
Autonomní dodávky Udelvu mají za sebou již 700 úspěšných rozvozů v jeho mateřském San Franciscu. Startup používá jednoduché elektro dodávky, které dosáhnou maximální rychlosti 40 km/h a na jedno nabití ujedou necelých sto kilometrů. Za jednu jízdu stihnou zastavit na čtyřiceti místech. Jsou tak ideální pro rozvoz nákupů.
Už na jaře příštího roku v Oklahomě vyjede 10 samořídících dodávek. Jak tomu už při zavádění autonomních vozidel bývá, zprvu bude ve vozidle přítomen lidský řidič do doby, než Udelv a regulátoři posvětí plně autonomní provoz.
Nákladní prostor dodávek pojme až 300 kg nákladu a obsahuje 14 uzamčených boxů. Zákazník box odemkne za pomocí kódu v mobilní aplikaci.
V budoucnu by dodávky mohly sloužit i lékárnám a jiným místním distributorům. Generální ředitel a spoluzakladatel Udelvu, Daniel Laury, uvedl: „Partnerství mezi firmami Udelv a Esperanza a BFL Company of Stores je historická dohoda a signalizuje nástup autonomních dodávek, které Američanům ulehčí každodenní život“.
Dodávky Udelv tak eventuelně pokryjí tisíce kilometrů silnic. I proto Udelv mluví o historicky největší obchodní spolupráci v rozvozu autonomními vozidly.
Dopad: I když se autonomní doprava vyvíjí neuvěřitelným tempem, ještě nějaký čas potrvá, než si budume moci pořídít své vlastní samořídící vozidlo. Ale bude pro to vůbec důvod? Automobilky se spíše zaměřují na autonomní taxi a rozvoz – a dává to naprostý smysl. Podle zprávy společnosti RethinkX, koncept individuálního vlastnictví aut zcela nahradí model Transport as a Service (TaaS). Přechodem od vlastnictví aut na využívání automobilů jako služby ušetří průměrná americká rodina více než 5 600 USD ročně na dopravních nákladech. Flotily aut, které se budou nabízet v módu Transport-as-a-Service, budou levnější a pohodlnější než většina jiných forem veřejné dopravy.